Големите композитори и нивната музика | ЖИВОТИТЕ И ВРЕМИЊАТА ВО КОИ ТВОРЕА (2)

Франц Шуберт: „Талкачот“ од Виена кој го одреди романтизмот

Малкумина композитори водеа несреќен живот како Шуберт. Тој ретко патувал далеку надвор од градот Виена (на сликата е портретиран во негова близина). Познат е по тоа што во Виена ги организирал Шубертијадите, неформални вечери во приватни куќи, спонзорирани од богати патрони

Најпоетскиот музичар кој некогаш живеел? Тешко е да не се согласите со оценката на Франц Лист за Шуберт, кој во својот краток живот ја искористи својата неверојатна дарба за мелодичен и хармоничен изум за да создаде многу трајни ремек-дела

Овој нов фељтон на „Независен“ ќе ви ги претстави поголемиот дел од најважните композитори во светот на сериозната музика. Со нивните животни приказни, времињата во кои живееја, нивните дела и важноста на музиката што ја создаваа и нејзиното влијание и улога во глобалната култура е придонес на „Независен“ во приближувањето и разбирањето за пошироката јавност на она што се нарекува класична музика. Текстовите се напишани од неколкуте музички критичари на лондонски „Гардијан“.

Класичната музика последнава деценија се враќа на врвот на популарноста и е следена од армии поддржувачи. Преполнетата сала на концертите на Македонската филхармонија за секој нејзин концерт најдобро го отсликува овој тренд и гладта за вовременските вредности.

 

* * * * *

Тој компонираше повеќе од 600 песни – носејќи ја уметноста на пишување германски Lieder на нов план – како и седум завршени симфонии, камерна музика и сонати за пијано. Сепак, постои чувство дека Франц Шуберт (1797-1828) сè уште само што почнувал да ги искористува своите огромни дарови и понатаму да го развива музичкиот јазик што го наследил од Бетовен, кој го комбинирал со неверојатна дарба за мелодична и хармонична инвенција.

Шуберт никогаш не бил одличен изведувач и секогаш бил слободен композитор, потпирајќи се на она што може да го заработи од порачки и хонорари. Само дел од неговата музика беше објавена за време на неговиот живот, а дури по неговата смрт, големината на неговото достигнување беше препознаена на меѓународно ниво.

Музиката што може да ја препознаете

Секој кој првпат се сретнал со класичната музика преку непоминливата „Фантазија“ на Дизни, ќе слушнал прилично леплив аранжман на Аве Марија на Шуберт, која го завршува филмот; цитиран е и во песната на Бијонсе, „Аве Марија“. Може да го слушнете бавното движење на неговата соната за пијано во А во „Ѕвезден шепо“ на Тори Амос, или темата од вториот став на неговото трио за пијано во E флет, рамна низа низ хип хопот „Засекогаш“ на Буста Флекс Неговиот огромно творештво редовно се зема за филмски партитури – една од најновите беше „Малите жени“ на Грета Гервиг (2019), која содржи голем број негови дела. На телевизија, неговата музика се слушаше во серии од „Шерлок Холмс“ до „Војната на Фојл“ и во „Инспектор Морс“ (Ц-дур гудачки квинтет) и неговиот приквел „Ендевор“, додека хумористичната серија од 90-тите „Чекајќи го Бога“ го користеше финалето на квинтетот „Пастрмка“ како нејзината тематска музика.

Неговиот живот…

Малкумина композитори водеа таков несреќен живот како Шуберт. Тој ретко патувал далеку надвор од градот Виена, каде што се родил како 12-то дете на учител во областа Лихтентал. Почнал да учи виолина на осумгодишна возраст, свирел на виола во гудачкиот квартет на неговото семејство и почнал да компонира дела за групата; на 11-годишна возраст добил хорска стипендија на Империјалниот колеџ. Меѓу неговите учители беше Антонио Салиери, éminence grise  (сива еминенција) на виенската музика на почетокот на 19. век, кој му даваше на момчето приватни часови по композиција. Освен што компонирал гудачки квартети, неговите први клавирски дела и песни, Шуберт пишуваше и за оркестарот на колеџот. Неговата прва симфонија беше завршена во 1813 година.

На крајот на 1813 година, тој се врати во својот семеен дом – мајка му починала претходната година – за да започне да работи во училиштето на неговиот татко, како и да дава приватни часови, додека сè уште студирал со Салиери. Тој ја запознал младата пејачка Тереза ​​Гроб, за која компонирал голем број дела, но бил спречен да се ожени со неа со закон кој барал од идните сопрузи да докажат дека имаат финансиски средства да издржуваат сопруга. Напорот на предавање му беше тежок, но сепак компонираше со неверојатна брзина. Пред да наполни 20 години напиша пет симфонии, четири миси, шест опери (главно недовршени), три гудачки квартети, три сонати за пијано и околу 300 песни.

…и времињата

Еден од причините за експлозијата на Шуберт во пишувањето песни беше неговото откритие на Гете во 1814 година: неговата поставка на Gretchen am Spinrade, од Фауст, беше можеби неговата прва одлична песна. Брзо беше проследено од други до текстовите на Гете, како што се „Ерлкениг“ и „Хајденрослајн“. Во тоа време писателот беше стандарден носител на германскиот романтизам, а Шуберт, како Бетовен пред него, ќе одигра голема улога во музичката транзиција помеѓу класичната ера и романтизмот.

Сцена од животот во Виена на почетокот од 19. век. Франц Шуберт свири на пијано

Тој се дружеше во виенските книжевни и музички кругови, а во 1816 година го напушти својот семеен дом за да дели сместувања со пријателот поет, Франц фон Шобер, во центарот на градот. Неговата репутација почна да расте, и тој продолжи да компонира трескавично – оркестарски и хорски дела, како и повеќе песни, вклучително и некои од неговите најпознати, како што се An die Musik и Die Forelle (Пастрмка), кои и двете датираат од 1817 година. Во квинтетот „Пастрмка“, напишан две години подоцна, песната стана тема на збир на варијации, а во 1824 година Шуберт ќе употреби друга песна од 1817 година, Das Tod und die Mädchen (Смртта и девојката), во најпознатиот од неговите гудачки квартети, во Д-мол.

Во тој период започнуваат и Шубертијадите, неформални вечери во приватни куќи, спонзорирани од богати патрони, во кои Шуберт и неговите пријатели се состанувале за да читаат поезија и да слушаат изведби на неговата музика. Композиторот, кој – висок едвај 1,56 метри – го доби прекарот Швамерл („Мала печурка“), беше пијанистот. Овие собири го привлекоа и вниманието на виенската полиција, во потрага по револуционерна активност по Наполеонските војни, а Шуберт и четворица негови пријатели беа уапсени. Тој беше укорен и пуштен на слобода.

Иако двајцата композитори ќе се сретнат дури во 1822 година, влијанието на Бетовен е јасно во сонатите за пијано од тој период, а особено во Шестата симфонија, која ја заменува леснотијата и моцартовската благодат на претходните симфонии со многу подраматична намера.

Quartettsatz во еден став, сето она што Шуберт го заврши во 1820 година од планираниот гудачки квартет во C-moll, ветуваше дека ќе ја подигне неговата инструментална музика на сосема поинакво ниво, но Шуберт сепак копнееше за пошироко признание и посвети голем дел од својата енергија во раните 1820-ти на пишување опери. Две од нив, Die Zwillingsbrüder и Die Zauberharfe, беа изведени во 1820 година без голем успех, додека поамбициозните Alfonso und Estrella и Fierrabras беа отфрлени – оперите на Росини беа хит во Виена, а германската опера беше јасно демоде. Во 1823 година, од Шуберт било побарано да ја напише инцидентна музика за „големата романтична драма“ Розамунд. Самата претстава брзо исчезна, но неговата партитура останува едно од неговите најпопуларни концертни дела. Незавршената симфонија, двата завршени става на неговата осма симфонија, исто така беше напишана таа година, непосредно пред Фантазијата на скитникот, неговото највиртуозно дело за пијано. Како и Quartettsatz, симфонијата се чини дека отвора нови музички светови кои – во тоа време – Шуберт не можеше (или не сакаше) да ги истражува понатаму.

Веројатно околу 1823 година Шуберт се заразил со сифилис, иако не е јасно дали тоа е причината за неговата смрт пет години подоцна, исто како што неговата сексуалност останува предмет на жестока дебата. Тој страдаше од депресија во текот на поголемиот дел од својот живот, а таа година секако беше многу болен, во време кога неговата репутација растеше и некои од неговите песни конечно беа објавени. Но, неговите приходи, од порачки и некои настава, останаа слаби.

Последното големо оркестарско дело на Шуберт и неговата последна голема „јавна“ изјава како композитор, беше „Големата“ Ц-дур симфонија, неизведена во неговиот живот. На овој период му припаѓаат и двата циклуса песни Die schöne Müllerin (Убавата воденичарка) и Winterreise (Зимско патување), и двата на песни од Вилхелм Милер, исто така, и донесоа нови експресивни височини на формата која Бетовен ја измисли помалку од една деценија порано.

Но, можеби суштината на Шуберт е содржана во интензивно личната инструментална музика од последните години од неговиот живот, музика која стои во споредба со доцните дела на Бетовен (на чиј погреб Шуберт бил носач на покровот во 1827 година, само 20 месеци пред неговата сопствена смрт). Овие последни ремек-дела ги вклучуваат двете пијано триа, гудачкиот квартет Г-дур, Фантазијата во Ц-дур за виолина и пијано, Фантазијата за за пијано дует Ф-мол и гудачкиот квинтет во Ц-дур, пијано парчиња (двата сета на Impromptus) и серијата експанзивни пијано сонати кои кулминираат во големата трилогија во Ц-мол, А-дур и Б-флет.

Зошто тој сè уште е важен?

Почитувањето на Шуберт постојано растеше во текот на 19. век, бидејќи неговата музика сѐ повеќе се објавуваше и изведуваше. Во 1838 година, на Роберт Шуман му била покажана партитурата на Деветтата симфонија во Виена и ја однел копија назад во Лајпциг, каде Менделсон го диригирал првиот јавен настап. Лист го опиша Шуберт како „најпоетскиот музичар што некогаш живеел“, додека Берлиоз, Дворжак и Брукнер биле меѓу оние под влијание на неговото оркестарско пишување. А традицијата на пишување Lieder, за која Шуберт направи повеќе од кој било да ја воспостави, беше постојана нишка низ германската музика во 20. век.

Одлични изведувачи

Симфониите на Шуберт беа дел од репертоарот на речиси секој голем диригент на 20 век, од Фуртванглер до Абадо, исто како што неговите гудачки квартети ги свиреа сите водечки групи, од квартетот Буш, преку Квартето Италијано до Такач, додека меѓу многуте извонредни изведби на гудачкиот квинтет на диск најпознати се Исак Стерн, Пол Тортелие и Пабло Казал. Меѓу големите пијанисти на Шуберт се Артур Шнабел, Рудиолф Серкин, Алфред Брендел, Раду Лупу, Мицуко Учида и Андраш Шиф, кој исто така ги изведува сонатите на пијано од времето на Шуберт. Машките интерпретатори на песните и циклусите на песни ги водат Дитрих Фишер-Дискау и Фриц Вундерлих, а нивниот пример го следат Матијас Герн, Кристијан Герхахер, Иан Бостриџ и Кристоф Прегардиен. Циклусите на песни не се строго машки; Брижит Фасбендер направи одлична снимка на Winterreise. Друг одличен мецо, Криста Лудвиг, направи драгоцени рецитални дискови на многу од песните, како и сопраните како Ели Амелинг и Барбара Бони. И секој што сака да го пробие својот пат низ сите песни не треба да гледа подалеку од монументалното комплетно издание на „Хиперион“. (Продолжува)