Британскиот непријател на народот?


ИАН БУРУМА

Идејата дека британскиот премиер Борис Џонсон е човек од народот, трибун на обичниот човек што се бори против етаблираните елити, може да изгледа аномална, дури и целосно бизарна. На крајот на краиштата, Џонсон е совршен пример за англиската елита: образуван во Итон и Оксфорд и поседува секакви претерани маниризми, во говорот и однесувањето, на британската горна класа. Како новинар и пратеник, тој беше немирен и често нечесен, но секогаш посветен глас на конзервативниот естаблишмент.

А сепак, еве, тој се преправа дека го претставува „гласот на народот“ против гласовите во парламентот, кои, одлево надесно, се спротивставуваат на неговиот тврд пристап кон разводот на Велика Британија од Европската Унија. Тоа беше одлика на кампањата за „Брегзит“ да ги обои сите што се спротивставуваат на нагло и целосно повлекување од ЕУ како непријатели на народот. Бидејќи народот кажа што мисли на референдумот за 2016 година, секој обид да ги ублажи негативните ефекти на „Брегзит“ со компромитирање со ЕУ, или одложување на прекинот, е прикажан како напад врз волјата на луѓето.

Џонсон се соочува со масовна опозиција во Парламентот, особено по неговата одлука да го суспендира за да може да испорача „Брегзит“ на 31 октомври со договор или без договор. Откако поранешниот министер Филип Ли им се приклучи на либералните демократи, тој дури го загуби и ториевското мнозинство. Влошувајќи ги работите за него, Парламентот гласаше за одземање на контролата на премиерот врз агендата на „Брегзит“. Ториевците кои гласаа за предлогот се исклучени. Ова скоро сигурно ќе резултира со општи избори, кои Џонсон ќе ги постави како битка помеѓу „народот“ и „политичарите“ што стојат на неговиот пат.

Потезите на Џонсон беа вонредни, но не илегални. Тие сигурно не се конзервативни во смисла на промовирање на традиционалните норми или воспоставениот поредок. Покрај тоа, тие се многу небритански. Некои алармирани коментатори гледаат паралели со подемот на фашизмот. Всушност, Џонсон, како научник на класичниот свет, мора да биде свесен дека моделот на демагог од горната класа што се здобива со моќ со мешање на лутите страсти на разгалените плебејци оди во доцната Римска Република, кога народните трибуни ги напаѓаат патрициите во Сенатот, честопати со поттикнување насилни банди. Без сомнение, беше многу погрешно со привилегиите на сенатскиот естаблишмент, но таквата демагогија го нагласи крајот на републиката и почетокот на империјалната диктатура.

Референдумите не се ниту британски обичај. Кога Винстон Черчил сугерираше да се одржи референдум за продолжување на неговиот воен кабинет во 1945 година, лидерот на лабуристите, Клемент Атли, ја осуди идејата како „туѓа на сите наши традиции“. Мусолини беше голем поборник за референдуми, како и повеќето диктатори. Плебисцитите се гледаат во затворените системи како форма на „директна демократија“, кога луѓето наводно ќе го најдат својот чист израз во волјата на големиот лидер.

Но целата поента на парламентарната демократија, од која Велика Британија има еден од најраните и најгорди примери, е дека таа е индиректна. Идејата за држава која ја претставува волјата на народот е француски поим јакобинец, кој отсекогаш бил отфрлен од британските конзервативци, почнувајќи од Едмунд Бурк. Не постои такво нешто како „народот“ во парламентарната демократија, а камоли еден народен глас, или едно единствено народно гласање. Политичарите се избрани да претставуваат различни интереси, за кои потоа може да се расправа во Парламентот со надеж дека ќе дојдат до решенија преку компромис.

Јавното мислење, исто така, во либералната демократија е повеќе форма на застапеност отколку директно изразување. Во последните неколку стотици години, јавното мислење се изразуваше во печатот, напишано или емитувано, а со посредство на новинари и уредници. Ова, се разбира, се смени. Благодарение на интернет, повеќето мислења сега се целосно без посредници, а луѓето сега имаат стотици милиони гласови. Професионалните новинари изгледаат застарени, а како и политичарите, тие се широко гледани со недоверба – елитистичките проверувачи на „лажни вести“, „лажните медиуми“.

Ова не значи дека новинарите или политичарите се добри луѓе со гласно мислење. Далеку од тоа. Но ние веќе видовме колку полесно, во неисцрпен медиумски предел, гласовите на луѓето можат да бидат изманипулирани од демагозите и гласаме за арамии. Со поткопување на Парламентот во една од најважните политички дебати на векот, Џонсон ги претставува истите опасности од либералната демократија што популистичките агитатори ѝ го направија на Римската Република.

Постојат многу дискутабилни аспекти на кампањата за „Брегзит“: поттикнати стравови од имигранти, заблуди за национална величественост и така натаму. Почитуваниот аргумент се вртеше околу прашањето за суверенитетот. ЕУ не е демократска држава. Членството во ЕУ значи дека одредени закони ги предлагаат и донесуваат луѓе што не се директно избрани на националните избори. Треба да се направи чист случај кога либералната демократија не може да ги делегира овластувањата за донесување закони на супранационалните институции без да се намали националниот суверенитет.

Всушност, некои од законите што се чини дека се најнезгодни за „брегзитерците“ се национални, а не воопшто европски. Но поентата не би била дали законите се добри или лоши, туку кој има право да ги направи. Одредени британски патриоти ја гледаат апсолутната национална сувереност како јадро на нивниот демократски систем, што е пример за „мајката на парламентите“. Но, кога ја искористуваат волјата на народот изразена на референдум, тие стануваат бранители на многу различна политичка традиција, што е штетно за британскиот парламентарен систем.

Ако Џонсон, неизбран премиер и неговите сè повеќе бесни приврзаници изберат да ја „вратат“ својата земја со поставување конфликт меѓу луѓето и нивните политички претставници, тие ризикуваат да го уништат величието на Велика Британија. Понатаму, со отуѓување на Шкотите, кои би можеле да изберат да направат свој национален начин, а можеби и Северна Ирска, тие буквално го загрозуваат самото Обединето Кралство.

(Авторот е писател. Негова последна книга е „Романса во Токио: Мемоари“)