6 клучни прашања пред изборите во Полска

Најверојатниот исход од гласањето е хаотична борба за изградба на коалиција - а можеби и предвремени избори.


 

По неколкумесечна жестока кампања, скандали, гафови, напади и само една дебата, политичкиот пејзаж пред општите избори во недела е речиси таму каде што беше пред една година. Две големи партии – владејачката националистичка партија Право и правда (ПиС) и центристичката Граѓанска коалиција – се далеку напред, а куп помали партии се многу позади.

Тоа е доказ за многу длабоките поделби во полското општество.

Поддржувачите на владата ја гледаат опозицијата како предавничка распродажба која е подготвена да и ја предаде Полска на Германија (или дури и Русија) и да ја претвори Полска во нерелигиозна дистопија наклонета кон хомосексуалците, која е потчинета на Брисел и исполнета со муслимански имигранти.

Поддржувачите на опозицијата предупредуваат дека ако Правото и правдата добијат трет мандат, таа ќе успее да го задуши она што остана од полската демократија со завршување на нејзиното преземање на судовите, напад на независните медиуми и изолирање на Полска од нејзините партнери во Европската унија.

1. Што покажуваат анкетите?
Во анкетата на ПОЛИТИКО ПиС има 37 проценти, додека Граѓанската коалиција е на 30 проценти.

Три помали партии, исто така, најверојатно ќе влезат во следниот парламент.

Десничарскиот Трет пат е со 11 отсто, а левицата со 10 отсто. И двете ветија дека ќе се приклучат на Граѓанската коалиција за да ја соборат ПиС од власта.

Екстремно десничарската Конфедерација има 9 проценти – таа е единствениот можен коалициски партнер за Право и правда, иако нејзините лидери велат дека нема да го сторат тоа. Двете партии имаат слични националистички ставови, но нивните економски политики се многу различни.

2. Зошто сите ги гледаат малите забави?
Правилата се дека партиите треба да освојат 5 отсто од гласовите за да добијат места во парламентот, но на коалициите им требаат 8 отсто.

Третиот пат – кој ја обединува партијата Полска 2050, започната од ТВ водителот Шимон Холовнија и аграрната Полска народна партија – се соочува со таа пречка. Ако не успее, преостанатите партии во парламентот ќе добијат поттик, а тоа најверојатно би го ставило ПиС многу блиску до самостојно мнозинство.

„Како ќе поминат помалите партии е од клучно значење“, рече Бен Стенли, вонреден професор на Универзитетот за општествени и хуманистички науки во Варшава.

3. Дали изборите се слободни и фер?

Слободни можеби, но не многу фер.

Владата ги зајакнува социјалните трошоци и одржува излети низ целата земја каде владините службеници се дружеле со гласачите – сето тоа финансирано од даночниот обврзник. Исто така, ветува награди за локалитетите со најголем број гласови – натпревар кој се применува само во помалите градови кои имаат тенденција да бидат силни поддржувачи на ПиС.

Медиумите под контрола на државата се цврсто во таборот на владата, и покрај тоа што со закон се обврзани да бидат непристрасни. Синџирот весници во сопственост на државната рафинерија Орлен, исто така, го поддржува ПиС – а весниците дури одбиваат рекламирање од опозициските партии.

Конечно, владата предложи референдум со четири прашања кои се дизајнирани да и наштетат на опозицијата и всушност не одразуваат никаква реална политика. Она за миграцијата гласи: „Дали го поддржувате приемот на илјадници илегални имигранти од Блискиот Исток и Африка, според механизмот за принудно преместување наметнат од европската бирократија?“

Референдумот нема ограничување за трошење, па државните корпорации вложуваат огромни суми во кампањата. Полската пошта дури испрати летоци до клиентите во кои го објаснуваат референдумот и помагаат да покажат лажни гласачки ливчиња означени четири пати „не“ – што го одразува ставот на владата.

Конечно, пребројувањето на гласовите ќе го надгледуваат судии назначени од владејачката партија.

Од петокот вечерта, група странски набљудувачи на изборите се жалеа дека сè уште не добиле акредитација од изборната комисија за да го следат гласањето.

4. Кој е механизмот на гласање?

Сите кампањи завршуваат на полноќ во петок и медиумите го прекинуваат секое политичко известување.

Гласачките места се отворени во 7 часот за околу 29 милиони регистрирани гласачи.

Повеќе од 600.000 се регистрирани надвор од земјата – рекорд. Меѓутоа, новото произволно правило го ограничува броењето гласови во странски локации на 24 часа; доколку пребројувањето не е завршено, тогаш сите гласачки ливчиња во таа гласачко место се укинуваат. Повеќето странски гласачи ја поддржуваат опозицијата.

Избирачките места се затвораат во 21 часот, а медиумите веднаш ќе го трепкаат резултатот од излезните анкети кој не може да се објави додека трае гласањето – кои историски се прилично точни.

Броењето на гласовите започнува веднаш, а националната изборна комисија ќе го објави вкупниот број. До понеделник наутро треба да има прилично добра претстава за официјалниот победник на гласањето.

5. Како се формира влада?

Првиот потег ќе му припадне на претседателот Анджеј Дуда, сојузник на ПиС.

Во согласност со уставот на Полска, претседателот може слободно да номинира премиер. Дуда рече дека традиционално претседателот избира кандидат од вкупниот победник на изборите – што е речиси сигурно дека ќе биде Право и правда.

Новономинираниот премиер потоа треба да освои апсолутно мнозинство од 460-члениот Сејм, долниот дом на парламентот.

Доколку кандидатот не успее, парламентот ја презема функцијата и има 14 дена да номинира нов кандидат за премиер, кој потоа треба да добие уште една доверба.

Ако тоа не заврши со ниедна влада, топката ќе се врати на теренот на претседателот и тој има 14 дена да избере друг кандидат. Овој пат на кандидатот му треба само просто мнозинство во гласањето за доверба.

6. Што ќе се случи ако не се формира влада?

Минувањето низ напорите да се добие парламентарно мнозинство може да потрае неколку месеци. Ако тоа не успее, Дуда го скратува парламентарниот мандат и распишува нови избори, кои треба да се одржат во рок од 45 дена.

Тоа значи нови избори – и уште една жестока кампања – некаде во пролетта 2024 година.  (Политико)