ЕК предложи политичкото рекламирање на интернет да биде јасно означено


Европската комисија предложи политичкото рекламирање на интернет да биде експлицитно означено како такво. Новите правила ќе ги заштитат демократските принципи како што се слободни и фер избори и отворена демократска дебата, изјави заменик-претседателката за вредности и транспарентност на Европската комисија, Вера Јурова.

Таа наведува податоци кои покажуваат дека 40% од Европејците не разликуваат платени пораки од вести и други новинарски материјали и оригинални содржини, што создава конфузија. Во половина од европските земји нема регулатива за политичко рекламирање, а таму каде што постои, таа е ориентирана главно кон традиционалните медиуми, оставајќи празнини и дупки за прекршување на изборните правила.

Предложената регулатива, која Европската комисија сака да стапи во сила во 2023 година, една година пред следните европски избори, ќе бара зад која било политичка реклама да се дадат информации за тоа кој и колку платил и дали се користени техники за таргетирање и засилување на огласите, заради стигнување до одредени групи избирачи. Техниките што ги користат платформите, како што е Фејсбук, ќе треба детално да објават податоци за публиката што ја таргетираат. Употребата на лични податоци споделени на онлајн платформи како што се религија, етничка припадност, сексуална ориентација и политичка припадност за целни рекламни пораки ќе биде забранета.

„Изборите не треба да бидат натпревар со нејасни и непроѕирни методи. Луѓето треба да знаат зошто гледаат оглас, кој платил за тоа и колку и кои критериуми се користеле за микро-таргетирање. Новите технологии треба да бидат алатки за еманципација, а не за манипулација “, рече Јурова.

Политичките реклами ќе вклучуваат реклами од, за или во име на политички субјект, како и таканаречени тематски реклами, кои можат да влијаат на исходот од избори или референдум, законодавен или регулаторен процес или гласачко однесување.За прв пат ќе биде задолжително во огласите да се вклучат јасни информации за основата поради која личноста била цел и да се наведат кои групи на лица биле таргетирани, по кои критериуми и со кои алатки или методи за подобрување на ефектот на рекламите. Организациите кои користат таргетирање политики ќе треба да ги објават своите внатрешни правила за политичко рекламирање.

Европската комисија ќе им дозволи на земјите-членки да го следат почитувањето на правилата и да одредуваат казни за прекршување, рече Јурова, додавајќи дека Брисел нема овластување сам да го стори тоа.

Комисијата, исто така, предложи ревидирање на правилата на ЕУ за финансирање на европските политички партии и фондации, овозможувајќи им да примаат донации од партии кои не се членки на ЕУ, но членки на Советот на Европа, како што е Русија. Овие донации ќе бидат ограничени на 40% од годишната претплата на европската политичка партија. Овие партиски семејства ќе можат да се издржуваат не само од буџетот на ЕУ, туку и од придонесите на своите членови, како и досега, од сопствени приходи, се вели во предлогот. Од друга страна, субвенцијата од европскиот буџет ќе се намали од 10% на 5%, а во изборна година – на 0%, за да се стимулираат партиите да водат поактивни политички кампањи. Во моментов во ЕУ се регистрирани 10 европски политички партии, секоја со своја фондација.