Како го направивме | Како беа создадени важни уметнички дела (1)

Франка Потенте: Како го направивме „Трчај Лола трчај“

„Никогаш не сум била тркач и нема ни да бидам“: Франка Потенте во култниот класик од 1998 година

Гардијан

„Морав да спринтам низ Берлин со пар чизми ‘Д-р Мартинс’ – и тогаш пушев по две кутии дневно“, вели германската актерка од култниот филм што одреди правец во кинематографијата

Подолги години лондонски „Гардијан“ објавува приказни во прво лице еднина за тоа како биле снимени или направени некои од познатите и култни дела во уметноста, музиката, филмот и во обичниот живот. Во овие приказни главните личности од една временска дистанца раскажуваат како биле снимани или направени тие дела. Има убава возбудливост во нивните раскажувања, но не и претенциозност. Во наредниот период ќе пренесеме повеќе такви приказни. Овој фељтон го почнуваме со иконскиот германски филм од  1998 година – „Трчај Лола трчај“. Тој предизвика вистинска револуција и иконокластика во Европа. Еве што вели за снимањето германската актерка Франка Потенте, која е главен јунак во филмот кој наликува на мафијашка приказна таа трча и само трча.

 

* * * * *

 

Бев во Њујорк и снимав неколку филмови кога го добив ова сценарио наречено Lola Rennt (Лола трча). Го прочитав и си помислив: „Ова е кул – но и чудно, исто така“. Летнав назад во Берлин, го запознав писателот-режисер Том Тиквер и сфатив дека енергијата што ја чувствував на страницата доаѓа од него.

Филмот бараше од мене да спринтирам низ Берлин во пар „Д-р Мартинс“. За 20 минути треба да му дадам 100.000 германски марки на мојот дечко Мани, или ќе биде убиен. Снимавме во август и екипата ми рече: „Кога не ти ги гледаме стапалата, можеш да носиш патики“. Сепак, нивниот чекор звучеше поинаку, па јас цело време трчав во чизми. Не тренирав – тогаш веројатно пушев по две кутии дневно – но бев млада. И сакавме Лола да изгледа како вистинска личност, а не како спортист. Јас не сум тркач. Никогаш не сум била. Никогаш нема да бидам.

Единствениот дел од снимањето што ме загрижи беше местото каде што трчам кон камион во движење со затворени очи. Наводно заради безбедност, бев обвиена со јаже. До моментот кога Том и јас го направивме нашиот следен филм, „Принцезата и воинот“, бевме во врска. Можеби затоа се чувствуваше удобно да оди подалеку – ризикуваше да ме прегази камион и да се фрлам од покрив.

Не знаев дека филмот ќе стане толку иконски. Неодамна дознав дека дури и Бон Џови го споменува во нивното видео It’s My Life. Знаевме дека сме снимиле кул филм, но само мислевме дека ќе биде нешто за врвен сателитски канал. Не мислевме дека ќе има универзална привлечност.

Се удавив во „The Bourne Supremacy“ и ме лоботомизираа во „Американска хорор приказна“, но гледајќи како ме пукаат во „Трчај Лола трчај“ ги победи тие. Тоа е една од најголемите придобивки да се биде актер, иако татко ми воопшто не уживаше во сцената. Неодамна ме малтретираа да им го покажам филмот на моите ќерки, кои имаат седум и девет години. Им се допадна, но беа разочарани што немаше повеќе крв кога експлозивот залепен на градите на мајка им пукна.

Генијалноста на „Лола“ е што тоа е феминистичка приказна: Мориц Блајбтреу и Франка Потенте

Моментот кога сфатив дека филмот е хит беше на Минхенскиот филмски фестивал. Тие го покажаа тоа како изненадувачка полноќна проекција. Публиката беше супер вознемирена од претходниот филм, „Треинспотинг“, а кога „Лола“ заврши, 800 луѓе викаа како на фудбалски натпревар. Поминав од наежување до плачење. Никогаш нема да го заборавам тоа чувство.

Том еднаш рече дека секое продолжение ќе го следи клошарот на кој Мани му го дава пиштолот на крајот од филмот. Дефинитивно би била подготвена за камео, но не би трчала. Светот е поинаков денес. Јас би зела „Убер“.

Сценариото го добив токму кога германската филмска индустрија се обидуваше да се оттргне од својата многу сериозна, нео-реалистична слика, а двете Германии се здружија по обединувањето. Том Тиквер беше дел од колективот X-Filme и се чинеше дека знаеше сè за снимање филмови. Тој урна многу бариери. Потекнувам од долга низа театарски актери, но моето семејство ги сакаше сите делови на „Лола“ што водат до „Вертиго“ на Хичкок: спиралите, секвенците на анимација, портретот на Ким Новак во сцената со казиното. Всушност, „Лола“ го означи почетокот на втората кариера на мајка ми како филмски актер: таа ја игра слепата дама која ми ја позајмува телефонската картичка.

Том фрли сè во лонецот: снимање на видео, црно-бело и анимација. Сум гледала многу филмови кои се повикуваат на нашиот. Снимањето беше навистина кул. Том е голем фудбалски навивач и, покрај тоа што го започнуваме филмот со цитат од тренерот Сеп Хербергер, кој се повикува на победата на Западна Германија на Светското првенство во 1954 година, моравме да играме помеѓу сцените на аголот на улицата каде што го ограбам супермаркетот. Мани брзо дознава дека не е создаден за живот како мафијашки носач.

За мене, тоа е генијалноста на „Лола“: тоа е феминистичка приказна. Акциските филмови од деведесеттите беа за кул момчето со длабок глас кој ја спасува девојката. Ова беше една од првите карактеристики каде што имавте жена – обична жена, а не Амазонка со дијамантски трицепс – која само трча да му помогне на своето момче. И таа има црвена коса!