Без жртви во сообраќајот една година! Неверојатен подвиг на европска метропола, еве како успеаја тоа


Во 2023 година, 7.807 луѓе ги загубија животите во сообраќајни несреќи во градовите на ЕУ. 55 лица загинаа само во Берлин минатата година, додека девет лица загинаа во регионот на Брисел.

Градските власти објавија дека Хелсинки не регистрирал жртви во сообраќајни несреќи во претходната година.

Иако бројот на смртни случаи на патиштата опаѓа низ Европската Унија, со намалување од 3 проценти во 2024 година, сериозните несреќи се уште се чести во големите градови. Затоа цела година без ниту еден смртен случај е огромен успех за повеќето градови, а камоли за европски главен град.

Хелсинки е еден од најмалите главни градови во ЕУ, со нешто помалку од 690.000 жители, но пошироката метрополитенска област има околу 1,5 милиони луѓе кои живеат и патуваат низ неа секој ден.

Рони Утриаинен, сообраќаен инженер во Управата за урбанистичко планирање на градот, изјави за финските медиуми дека овој резултат е постигнат поради „голем број фактори, но ограничувањата на брзината се меѓу најважните“.

Повикувајќи се на податоци кои покажуваат дека ризикот од смрт за пешаците се преполови ако брзината на ударот од возило се намали од 40 на 30 километри на час, градските власти воведоа пониски ограничувања во 2021 година во повеќето станбени области и во центарот на Хелсинки.

Ограничувањата беа спроведени со помош на 70 нови камери за брзина и стратегија за контрола на сообраќајот заснована на националната програма „Визија Нула“, која има за цел целосно да ги елиминира сериозните повреди и смртни случаи на патот. Податоците од финската агенција за безбедност во сообраќајот, Лиикеннетурва, покажуваат дека бројот на жртви во сообраќајот во Хелсинки се намалува откако беа воведени овие мерки.

Европски модел
Властите на Хелсинки се обидуваат во последните пет години да го повторат резултатот од 2019 година, кога ниту еден пешак или велосипедист не беше убиен во градските несреќи.

Утриаинен истакнува дека успехот е постигнат благодарение на долгорочна стратегија за урбана мобилност заснована на податоци, која го трансформираше некогашниот главен град фокусиран на автомобили. Во многу делови од градот, патиштата се стеснети, а покрај нив се засадени дрвја, сè со цел возачите да се чувствуваат непријатно и затоа да возат повнимателно во густо населените области.

Градот, исто така, инвестираше во инфраструктура за пешаци и велосипедисти, вклучувајќи мрежа од велосипедски патеки од повеќе од 1.500 километри. Покрај тоа, системот за јавен превоз беше зајакнат со автобуси на чисто гориво и автономни возила, а изградбата на нова трамвајска линија беше финансирана со помош на Европската инвестициска банка, пишува Политико.

Утриаинен наведува дека сите овие промени помогнале да се намали употребата на автомобили, а со тоа и бројот на сериозни несреќи. Статистиката покажува дека бројот на повреди во сообраќајот во Хелсинки се намалил од 727 во 2003 година на само 14 во 2023 година.

Успехот на Хелсинки беше забележан и во Брисел, каде што Европската комисија го интензивира притисокот врз земјите-членки за намалување на бројот на жртви во сообраќајот. На почетокот на годината, комесарот за транспорт Апостолос Цицикостас предупреди дека повеќето земји-членки не се на добар пат да ја исполнат целта на ЕУ за 2018 година за преполовување на бројот на смртни случаи во сообраќајот до 2030 година.