Зошто лидерите на ЕУ се плашат од мировен процес за Украина?

Клучното прашање е кој ќе ја претставува ЕУ во секој иден мировен процес за Украина. Штом ќе дојде мирот раседните линии Исток-Запад во ЕУ ќе станат подлабоки, погрди и невозможни да се игнорираат


Ова не е полемика за тоа дали може да  се верува на Русија дека ќе го почитува секој иден мировен договор со Украина. Тоа не е ниту коментар за основаноста на завршувањето на војната со дипломатски средства. Тоа е, напротив, одраз на последниот европски парадокс: додека мирот во Украина би помогнал да се запре економското крварење во Европа, во моментот кога ќе започне каков било мировен процес, Европската унија ќе биде поделена со внатрешна раседна линија Исток-Запад, која е обврзана да повторно да го разбуди претходниот конфликт на ЕУ меѓу северот и југот.

За веродостоен мировен процес ќе бидат потребни тешки преговори во кои ќе бидат вклучени големите светски сили. Кој ќе ја претставува Европа на таа висока маса? Тешко е да се замисли полските, скандинавските и балтичките лидери да им ја отстапат таа улога на нивните француски или германски колеги.

Во источните и североисточните крила на ЕУ, францускиот претседател Емануел Макрон се смета за помирувач на Путин, подготвен да им наметне на Украинците осудувачка (за нив) агенда земја за мир. Исто така, оставајќи го настрана долгорочното потпирање на Германија на руската енергија, положбата на канцеларот Олаф Шолц како носител на колективниот интерес на Европа е дополнително оштетена со неговата фискална одбрана од 200 милијарди евра на германската индустрија – тип на заштитна заштита финансирана од даноци. штит на кој Германија стави вето на ниво на ЕУ.

Во меѓувреме, француската и германската елита ја презираат идејата дека ЕУ може да биде претставена во секој мировен процес од оние како Каја Калас, естонската премиерка или Сана Марин, нејзината финска колешка. „Моралните крстоносни војни на украинските воени максималисти се модерни сега, но тие ќе го попречат, а не да помогнат, каков било мировен процес“, како што ми рече еден германски функционер.

Значи, останува прашањето: кој ќе ја претставува ЕУ во секој иден мировен процес?

Доколку ЕУ ја искористи огромната банкарска должничка криза од ерата по 2008 година за да ги демократизира своите институции, Европа сега би можела веродостојно да биде претставена од нејзиниот претседател и министерот за надворешни работи. За жал, како што стојат работите, европските граѓани и националните лидери ќе се згрчат од помислата дека ќе бидат претставени од ШарлМишел, претседателот на Советот на ЕУ, и Жозеп Борел, врховниот претставник на ЕУ за надворешна политика. Макрон и Шолц, заедно со речиси секој друг европски претседател или премиер, сигурно би се спротивставиле.

Оптимистичкиот став во Брисел е дека, и покрај недостатокот на легитимни пратеници и воената слабост, ЕУ ќе има значителна тежина во сите преговори бидејќи таа е економската моќ што ќе плати за обновата на Украина и ќе биде арбитер на секој процес со кој Украина се приклучува. единствениот пазар на ЕУ, царинската унија или дури и самата ЕУ. Но, дали таквиот оптимизам е оправдан?

ЕУ несомнено ќе плати огромни суми и ќе го оркестрира секој повоен процес на пристапување на Украина. Но, нема причина да се мисли дека ова ќе ѝ гарантира на ЕУ влијателна улога во текот на мировниот процес. Всушност, постојат добри причини да се мисли дека улогата на ЕУ како главен финансиер на обновата на Украина ќе ја подели и ослабне Унијата повеќе од кризата пред една деценија.

Европската инвестициска банка која е на самата ЕУ проценува дека цената на реконструкцијата на Украина е околу 1 билион евра – износот на буџетот на ЕУ во периодот 2021-2027 година и 40% повисок од нејзиниот фонд за закрепнување по пандемијата, NextGenerationEU. Веќе попречена од нејзиниот домашен план од 200 милијарди евра за поддршка на германскиот индустриски модел кој пропаѓа, и 100 милијарди евра што Шолц ги одвои за трошоци за одбрана, Германија нема фискален простор да обезбеди дури и мал дел од таа сума.

Ако Германија не може да плати, јасно е дека не можат ниту другите земји-членки на ЕУ. Единствениот начин да се плати за Украина ќе биде ЕУ да издаде заеднички долг, повлекувајќи ги болните чекори што доведоа до создавање на фондот за опоравување во 2020 година.

Притисната да испорача готовина, ЕУ би можела да тргне по тој пат, само да открие дека води до злобна огорченост. Точно, лидерите на ЕУ се согласија за заеднички долг за време на пандемијата. Но, инфлацијата во тоа време беше негативна, а сите членки на ЕУ се соочуваа со економска имплозија бидејќи заклучувањето ја уби побарувачката низ Европа. Штом ќе завладее мир во Украина, тие ќе треба да се согласат на уште повеќе заеднички долг за финансирање на реконструкцијата на Украина во време кога каматните стапки се четирикратно зголемени, инфлацијата е неконтролирана, а економските придобивки за членките на ЕУ сигурно ќе бидат крајно нерамномерни.

Шпанија ќе ја доведе во прашање правичноста на заедничкиот долг кога германските компании ќе го добијат лавовскиот дел од бизнисот за реконструкција на Украина. Полска ќе протестира гласно кога Германија и Италија ќе објават дека, со воспоставувањето на мирот, повторно ќе купуваат енергија од Русија. Унгарија скапо ќе го продаде своето прифаќање на секој украински фонд, барајќи уште повеќе исклучоци од условите за владеење на правото и транспарентност на ЕУ. Среде оваа беља, старата поделба Север-Југ (или калвинистичко-католичка), по основа на фискалната унија, ќе се врати со одмазда.

Германија веќе стравува дека Франција ќе инсистира на трајно и прилично редовно издавање заеднички долг, на што ќе се спротивстави германската политичка класа, и тоа не само затоа што германскиот Уставен суд веќе се произнесе против идејата. Подлабоката причина е што фискалната унија што Франција ја фаворизира, ќе бара од германските конгломерати да ја напуштат практиката што е во нивната ДНК: акумулирање на американските средства што тие ги купуваат на грбот на големиот нето извоз во Америка овозможен со стагнација на германските плати и пониски цени. природен гас.

Значи, доколку Законот за намалување на инфлацијата на претседателот Џо Бајден не го промени размислувањето на Германија со подигање на протекционистичка бариера околу Соединетите Држави што го убива германскиот нето извоз во Америка, какви било преговори за ставање крај на војната во Украина ќе го влошат јазот меѓу истокот и западот на ЕУ – а потоа повторно да се запали старата поделба Север-Југ.

Ништо од ова не треба да изненадува. По финансискиот пад во 2008 година, ЕУ само ја препиша раседната линија Север-Југ што се појави. Војната во Украина неизбежно создаде нова раседна линија Исток-Запад. Штом ќе дојде мирот, двете раседни линии само ќе станат подлабоки, погрди и невозможни да се игнорираат.

(Јанис Варуфакис, поранешен министер за финансии на Грција, е лидер на партијата МеРА25 и професор по економија на Универзитетот во Атина. Текстот е дел од мрежата на „Проект синдикејт“.)