Војна преку ТикТок: нова алатка на Русија за пропагандна машина

Низ интернет има брз пораст на сомнителни профили кои шират антиукраинска содржина. На Денот на вљубените бројот на антиукраински објави создадени од примерокот на профили на Твитер скокна за 11.000%


Путин на телевизија во берзата во Франкфурт (Фото: АП)

 

Руското видео на ТикТок има сè: мачка, кученца и пулсирачки ритам во позадина. Тоа е слатко, може да се гледа и едвај се чини дека е предмет на државна пропаганда.

Во 2014 година, Русија го преплави интернетот со лажни профили, туркајќи дезинформации за нејзиното преземање на Крим. Осум години подоцна, експертите велат дека Русија прави многу пософистицирани напори додека ја напаѓа Украина.

Армиите на тролови и ботови поттикнуваат антиукраински чувства. Медиумите под контрола на државата се обидуваат да ја поделат западната публика. Паметните видеа на ТикТок му служат на рускиот национализам со хумор.

Напорот претставува дел од воениот арсенал на Русија кој се појавува со обликување на мислење преку оркестрирани дезинформации кои се борат заедно со вистинските трупи и оружје.

Во видеото со мачката, кученце хаски, идентификувано со дигитално вметнато американско знаме, мавта по опашката на маченсето идентификувано со руско знаме. Мачката одговара со жесток удар што го праќа несреќното куче да побегне. Клипот, кој е прегледан 775.000 пати за две недели, е дело на профилот наречен Funrussianprezident кој може да се пофали со 310.000 следбеници. Речиси сите негови видеа имаат проруска содржина.

„Тоа може да биде само патриотски Русин кој се бори за исправно дело или лесно може да биде нешто директно поврзано со државата“, вели Нина Јанкович, истражувач за дезинформации и експерт за Источна Европа во Центарот Вилсон во Вашингтон. „Русија ги усовршува овие тактики“.

Сега ги ставаат во игра.

Аналитичарите од неколку различни истражувачки организации, контактирани од Асошиетед прес, велат дека забележуваат нагло зголемување на онлајн активноста на групите поврзани со руската држава. Тоа е во согласност со стратегијата на Русија за користење на социјалните медиуми и државните медиуми за да се поттикне домашната поддршка додека се обидува да го дестабилизира западниот сојуз.

Низ интернет има брз пораст на сомнителни профили кои шират антиукраинска содржина, се вели во извештајот на Cyabra, израелска технолошка компанија која работи на откривање дезинформации.

Аналитичарите на Cyabra следеа илјадници Фејсбук и Твитер профили кои неодамна објавија за Украина. Истражувачите забележаа ненадејно и драматично зголемување на антиукраинската содржина во деновите непосредно пред инвазијата. На Денот на вљубените, на пример, бројот на антиукраински објави создадени од примерокот на профили на Твитер скокна за 11.000% во споредба со само неколку дена порано. Аналитичарите веруваат дека значителен дел од профилите се неавтентични и контролирани од групи поврзани со руската влада.

„Кога ќе видите зголемување од 11.000%, знаете дека нешто се случува“, рече извршниот директор на Cyabra, Ден Брами. „Никој не може да знае кој го прави ова зад сцената. Можеме само да нагаѓаме“.

Работата се одвива веќе некое време.

Истражувачите од Дигиталната форензичка истражувачка лабораторија на Атлантскиот совет анализираа 3.000 написи од 10 државни руски новински куќи и забележаа голем пораст на неоснованите тврдења дека Украина е подготвена да нападне сепаратистички групи. Генерално, тврдењата на руските медиуми за украинска агресија се зголемија за 50% во јануари, според истражувањето.

„Ова е начинот на кој тие одат во војна; тоа е централен дел од руската доктрина“, рече Џим Лудес, поранешен американски одбранбен аналитичар кој сега го води Центарот за меѓународни односи и јавна политика „Пел“ на Универзитетот Салве Регина. Лудес рече дека руските кампањи за дезинформација имаат за цел да ја поттикнат руската поддршка додека ги збунуваат и делат противниците на земјата.

Русија ја крои својата пропагандна порака за одредена публика.

За Русите и проруските сепаратисти во Украина, пораката е дека Русија се обидува да го одбрани сопствениот народ од агресијата и прогонот во Украина, поттикнат од Западот. Слични тактики беа користени, вклучително и од нацистичка Германија кога ја нападна Чехословачка под превезот на заштита на етничките Германци што живеат таму, истакна Лудес.

„Не се добри момци кои ја користат оваа тактика“, рече Лудес. „Тоа е јазик на освојување, а не јазик на демократијата“.

На Запад, Русија се обидува да сее поделба и да ги намали шансите за обединет меѓународен одговор. Тоа го прави делумно преку стабилна државно контролирана медиумска куќа, како што се Спутник и РТ, кои објавуваат на англиски, шпански и на неколку други јазици.

„Инвазијата е прекината“, гласеше еден наслов во РT минатата недела, само неколку дена пред руските трупи да се преселат во источна Украина. „Такер Карлсон го критикува Бајден дека се фокусирал на Путин и Украина наместо на домашните проблеми на САД“, пишува друг во Спутник, како одраз на вообичаената руска практика: цитирај ги владините критичари во САД (како водителот на Фокс Њуз, Карлсон) за да сугерираат дека американските лидери се надвор од реалноста.

Русија, исто така, употреби сајбер напади во својата инвазија на Украина, и иако тие претставуваат сериозна закана, онлајн пропагандата може да остави уште потрајна штета доколку успее, вели пензионираниот армиски генерал-полковник Мајкл Нагата, поранешен директор за стратешко оперативно планирање во Националниот центар за борба против тероризмот на САД.

„Она што е многу поопасно е способноста на Русија да влијае на она што населението насекаде го верува“, рече Нагата. „За да ги натерате да веруваат во работи кои се корисни за руските стратешки интереси… Ако сте во можност да го промените она во што верува целото население, можеби нема да треба да напаѓате ништо“.

Европската унија ја сигнализираше својата загриженост за РT во средата кога го вклучи главниот уредник на РT на списокот со санкции наметнати на руските официјални лица. ЕУ ја нарече лидерката на РТ, Маргарита Симонјан „централна фигура на владината пропаганда“.

Во саботата, Фејсбук објави дека ќе ѝ забрани на РT да прикажува реклами на својата страница и рече дека ќе ја прошири употребата на етикети за да ги идентификува државните медиуми.

Лудс рече дека е задоволен што гледа како САД и нивните сојузници силно ги враќаат руските дезинформации, па дури и се обидуваат да ги спречат со јавно обелоденување на плановите на Русија.

„Администрацијата на Бајден покажа одредена креативност во користењето на интелигенција за да одговори“, рече тој. „Не сме го виделе тоа од Запад од деновите на студената војна“. (АП)