Париз ја чествува Ирис Ван Херпен – изложба на волшебни креации кои личат на архитектонски чуда
изложбата „Iris van Herpen: Sculpting the Senses“ е еднакво на посета на природонаучен музеј, галерија на современа уметност, планетариум и модна ревија заедно. Визуелно привлекува од почеток до крај, со допир на магионичарот

Париз – Креациите на интригантната холандска дизајнерка која ги поместува границите на модата, е подеднакво внимателно проучувана од архитекти како и од студенти по мода.
Курирањето на ретроспективната изложба на холандскиот кутуриер што беше отворена за јавноста во средата во Musée des Arts Decoratifs во Париз беше доделено на неговите историчари за дизајн и архитектура, а не на модни специјалисти, што е реткост.
„Ајрис не е само моден дизајнер“, изјави Клое Питио, кустос на одделот за модерна и модерна уметност во музејот. „Таа соработува со многу уметници, архитекти, дизајнери и историчари, проширувајќи ги границите на модата. Нејзиниот е нов начин на размислување за утре… Ирис е многу преокупирана од планетата и нашата иднина, и мислам дека е важно јавноста да види како моден дизајнер кој може да биде толку отворен за човештвото“.
„Iris van Herpen: Sculpting the Senses“ меша околу 100 креации од високата мода со фосили, скелети, авангардни уметнички дела, микроскопи, разни алатки и инсталации наменети да го повикаат целиот космос.
„Исто така, за нас беше важно да создадеме врски со науката, бидејќи Ирис е многу поврзана со физиката и сите други науки поврзани со луѓето“, рече Питио.
„Архитектонскиот факултет Бартлет на Универзитетскиот колеџ во Лондон е познат по својот врвен пристап кон урбанизмот и идните начини на живеење, посветен на теми кои не се различни од опсегот на интерес на Ван Херпен, поради што студентите и истражувачите таму ги проучуваат нејзините дизајни“, рече Питио.
Џозеф Волш, ирски производител на мебел, е уште една личност од светот на дизајнот кој ја следи работата на Ван Херпен.
Додека контактирале со уметници, индустриски дизајнери и други експерти од различни области, Питио и соработничката кураторка Луиз Кертис ретко имаа потреба да ја објаснат работата на Ван Херпен или да направат многу убедливо за да придонесат со артефакти, уметнички дела нарачани или информации за изложбата.
Ван Херпен соработувала со уметници како Џолан ван дер Вил, Роган Браун и Нери Оксман, како и најсовремени архитекти како Филип Бисли и Бентем и Кроувел Архитекти.
За првите простории на изложбата, насловени „Вода и соништа“, Бисли и ван Херпен ги регрутираа Ханс Буд манекенс од Ротердам за да создадат кукли кои изгледаат составени од течности што лебдат.
На посетителите им се советува да ги полнат своите паметни телефони до максимум пред да ја посетат изложбата – што е еднакво на посета на природонаучен музеј, галерија на современа уметност, планетариум и модна ревија заедно. Визуелно привлекува од почеток до крај, со допир на магионичарот.
„Мислам дека голем дел од мојата работа е за хипнотичко чувство – илузија“, вели Ван Херпен.
Човечкото тело е клучна тема, знак на почетокот на обуката на дизајнерката како балерина, но третиран повеќе од научен агол, од клетките до мускулите и коските, рече Питио.
Џиновската хиперреалистична бранова инсталација на јапонскиот колектив Mé е поврзана со фактот дека телото е составено од 70 проценти вода и дека ван Херпен, која сега се наоѓа надвор од Амстердам, живее под постојана закана од зголемување на нивото на морето.
Во проекцијата на микроорганизмите пронајдени во морската вода во позадина на една витрина, може да се шпионираат елементи од нејзините модни силуети.
Дополнително, дизајнерката ја сними својата колекција за пролет 2023 година со нуркачи во најдлабокиот базен во Европа, додека нејзиното модно шоу во есента 2024 година беше инспирирано од врвната водена архитектура која беше пионерка како Бјарке Ингелс и Жак Ружери.
„Мислам дека ќе биде интересно за јавноста бидејќи не е само приказ на фустани“, рече Питио во интервјуто во музејот. „Секој дел истражува прашање за посетителот – прашање за телото или за тоа како живееме на оваа планета“.
На крајот, нејзините дизајни зрачат со убавина од другиот свет и зборуваат за човечките можности, додавајќи оптимистичка визија во нерасположен свет, заклучи Питио.
Изложбата се разоткрива преку девет теми – вклучувајќи го потеклото на животот, скелетите, природата и митологијата – засилени со голем број уметнички дела од Роган Браунарт, Вим Делвоје, Тим Вокер, Метју Харисон, Демиен Џејлет, Кохеи Нава и Кејси Куран, заедно со дизајнерски парчиња од Нери Оксман, Рен Ри, Феручио Лавиани и Томаш Либертини.
Сепак, има многу што да се види за модните ентузијасти, со обожавателите кои прават треперење на нежните креации на Ван Херпен и рекреација на нејзиното ателје во Амстердам што обезбедува прозорец во нејзиниот занает, мешавина од традиционални техники како рачно плисирање и најнапредното 3Д печатење и силикон.
Во едно интервју, ван Херпен рече дека чувала „уметничка копија“ на секој нејзин моден фустан откако ја основала својата куќа пред 16 години, дозволувајќи им на Arts Décoratifs да прикажуваат дела низ целата нејзина модна кариера.
Најстарите парчиња, направени со метални ребра на чадори, датираат од нејзината колекција „Chemical Crows“, претставена на модната недела во Амстердам не долго откако дипломираше на Институтот за уметности ArtEZ во Арнем и по краткото стажирање со Александар Меквин.
Нејзините рани дизајни ја одразуваат нејзината посветеност на макотрпниот занает и раниот интерес за органски форми и научни инспирации.
Додека женското зајакнување лежи во срцето на естетиката на Ван Херпен, нејзината рана работа се фокусираше на заштитни конструкции слични на оклоп, додека поновите колекции беа „многу помеки и повеќе фокусирани на чувствителноста и сетилното искуство на женственоста“, размислуваше таа.
Нејзините пенливи конструкции налик на чипка им намигнуваат на некои од предметите на изложбата: фосилизиран морски сунѓер и уметничко дело од нежни бели мрежи создадени од вистински пајаци.
Еден од најновите дизајни прикажан на изложбата беше парчето по мерка за Бијонсе, кое ѕвездата го купи за нејзината светска турнеја „Ренесанса“ и го облече за нејзиниот настап во Амстердам.
„Се чувствував навистина почестена да бидам дел од тоа и да ја преведам нејзината визија преку мојот сопствен дизајн“, вели ван Херпен. „Се разбира, таа е многу моќна, но јас исто така сакав да внесам етеричен квалитет во делото“.
Изложени се и фустани што ги носат Бјорк, Грајмс и приватни клиенти, со фотографии од бројни познати личности во нејзините дизајни кои ги гушкаат скалите што ги поврзуваат двете нивоа на изложбата.
Позната по креациите кои користат технологии од ласерско сечење и 3Д печатење до електромагнетно ткаење, ван Херпен беше предмет на самостојни изложби во водечки институции, вклучувајќи го музејот Гронингер во Холандија во 2012 година, Текстилниот музеј на Шведска во 2014 година, Високиот музеј за уметност во Атланта во 2015 година и музејот на Кралскиот Онтарио во Торонто во 2018 година.
Изложбата во Париз ќе трае до 28 април. (WWD)