Норман Џуисон, режисерот на „Во жештината на ноќта“, и „Маѓепсана од месечината“ почина на 97 години
ЊУЈОРК – Норман Џуисон, прославениот и разновиден режисер роден во Канада, чии холивудски филмови се движеа од комедии со Дорис Деј на Дорис до „„Маѓепсана од месечината“ до такви социјални драми како оскаровецот „Во жештината на ноќта“, почина на 97 години.
Џуисон, трикратен номиниран за Оскар, кој во 1999 година доби Оскар за животно дело, почина „мирно“ во саботата, според публицистот Џеф Сандерсон. Дополнителни детали не беа веднаш достапни.
Во текот на неговата долга кариера, Џуисон комбинираше лесна забава со актуелни филмови кои го привлекуваа на длабоко лично ниво. Додека Џуисон ја завршуваше својата воена служба во канадската морнарица за време на Втората светска војна, тој патуваше со автостоп низ американскиот југ и имаше поглед одблизу на сегрегацијата на Џим Кроу. Во својата автобиографија „Овој ужасен бизнис ми беше добар“, тој забележа дека расизмот и неправдата станаа негови најчести теми.
„Секогаш кога некој филм се занимава со расизам, многу Американци се чувствуваат непријатно“, напиша тој. „Сепак, треба да се соочиме. Мора да се справиме со предрасудите и неправдите или никогаш нема да разбереме што е добро и зло, правилно и погрешно; треба да почувствуваме како се чувствува „другиот“.
Тој ги искористи своите искуства за „Во жештината на ноќта“ од 1967 година, во кој Род Стајгер глуми бел расистички шериф од мал град и Сидни Поатје како црн детектив од Филаделфија кој се обидува да помогне во решавањето на убиство и на крајот да формира работна врска со непријателски расположен локален законодавец.
Џејмс Болдвин го осуди „ужасното растојание од реалноста“ на филмот и мислеше дека режисерот е заробен во фантазија на расна хармонија што само ќе го зголеми „црниот бес и очај“. Но, Босли Краутер од Њујорк Тајмс беше меѓу критичарите кои го сметаа филмот моќен и инспиративен и за една година со такви знаменитости како што се „Дипломиран“ и „Бони и Клајд“, продукцијата на Џуисон ја освои наградата Оскар за најдобар филм додека Стајгер го однесе дома Оскарот за најдобар актер. (Џевисон изгуби за најдобар режисер од Мајк Николс од „Дипломец“).
Меѓу оние кои го охрабруваа Џуисон додека го снимаше „Во жештината на ноќта“ беше Роберт Ф. Кенеди, кого режисерот го запозна за време на скијање во Sun Valley, Ајдахо.
„Му реков дека снимам филмови и тој ме праша каков вид снимам“, се сеќава тој во интервјуто за „Холивуд репортер“ во 2011 година. „Значи, му реков дека работам на „Во жештината на ноќта“ и дека се работи за двајца полицајци: едниот бел шериф од Мисисипи, а другиот црн детектив од Филаделфија. Му реков дека тоа е филм за толеранција. Така, тој слушаше, кимна со главата и рече: „Знаеш, Норман, тајмингот е сè. Во политиката, во уметноста, во самиот живот.“ Никогаш не го заборавив тоа.
Тој доби уште две номинации за Оскар: за „Moonstruck“, саканата романтична комедија за која Шер освои Оскар и „ Fiddler on the Roof“ класичниот мјузикл за еврејското село во Русија за кој Џуисон рече дека му е понудено под погрешното верување дека е Евреин.
Други негови значајни филмови се сатирата за Студената војна „Русите доаѓаат, Русите доаѓаат“, рок операта „Исус Христос суперстар“, научно-фантастичната акција „Ролербол“ и драмите со Стив Меквин „Синсинати Кид“ и „Аферата на Томас Краун“, пар филмови со Дензел Вашингтон: расната драма „Приказна на војникот“ и „ Ураганот“, во кој Вашингтон глуми погрешно затворениот боксер Рубин „Ураган“ Картер.
Третиот проект со Дензел Вашингтон никогаш не стигна до продукција. Во раните 1990-ти, Џевисон требаше да ја режира биографијата на Малколм Икс, но се повлече поради протестите на Спајк Ли и другите дека бел режисер не треба да го сними филмот. Ли заврши како режисер.
Џевисон и неговата сопруга Маргарет Ен Диксон (наречена Дикси) имаа три деца, синовите Кевин и Мајкл и ќерката Џенифер Ен, која стана актерка и се појави во еврејските филмови „Агнес на Бога“ и „Најдобри пријатели“. Евреите беа во брак 51 година, до нејзината смрт во 2004 година. Тој се ожени со Лин Сент Дејвид во 2010 година. (АП)
Американската филмска ак