Зошто паѓаат европските цени на гасот?

Европските референтни цени на гасот постојано се намалуваат во текот на изминатите неколку месеци за да се приближат до нивото пред да избие војната во Украина.


 

Европа годинава се соочи со отежнато снабдување со енергија бидејќи Русија го намали протокот на гас откако Западот воведе санкции како одговор на инвазијата на Украина кон крајот на февруари.

 

Зошто деновиве паѓаат цените на гасот?

И покрај намалените испораки на рускиот гасовод, холандскиот месечен гас, европскиот репер, падна за 67% откако го достигна историскиот максимум во август на околу 100 евра за мегават час и е на најниско ниво од средината на јуни.

Цената е за 12,6% повисока од ова време минатата година.

Иако зимската сезона на гас започна на почетокот на октомври, кога побарувачката за греење вообичаено расте, Европа доживеа поблаго време од вообичаеното за тој период од годината, што помогна да се намали побарувачката.

Европската унија како целина, исто така, пред време ја исполни целта за повторно полнење на местата за складирање гас до 80% до 1 ноември. Објектите за складирање моментално се полни 93%, во споредба со 77% ова време минатата година, покажуваат податоците на Gas Infrastructure Europe.

Снабдувањето со течен природен гас (ЛНГ) и снабдувањето од норвешкиот гасовод се силни. Заклучно со минатата недела, увозот на ЛНГ во Европа изнесуваше 2,81 милиони тони, според Николин Бромандер, аналитичар во консултантската компанија Ристад енерџи.

Дополнително на тоа, производството на енергија од ветер е доста високо, што ја намалува побарувачката за гас од електраните. Договорот меѓу земјите од ЕУ за соработка за намалување на цените и потрошувачката исто така придонесе.

Дебатата на Европската унија за мерките за ограничување на цената на горивото, исто така, изврши притисок врз цените, според аналитичарите, вклучително и нивните дискусии за ограничување на цените ширум ЕУ и ограничување на флуктуациите на цените во текот на денот.

 

Ќе се одржат ли пониските цени?

Многу зависи од времето и влијанието врз побарувачката.

Прогнозите покажуваат дека Европа ќе продолжи да има поблаги температури во следните две недели. Ова ќе ја забави стапката на повлекувања од складиштата.

Долгорочните прогнози покажуваат дека поголемиот дел од Европа оваа зима ќе има температури поблаги од нормалните. Разликата помеѓу студена и блага зима е околу 25 милијарди кубни метри (bcm) или 7-8% од вкупната побарувачка на гас во ЕУ, рече Бромандер.

Но, аналитичарите предупредија на самозадоволство.

„Искушението во Европа ќе биде да здивнеме и да ги признаеме напорната работа и тешките одлуки за побарувачката и понудата што се донесени“, рече Бромандер.

Факторите како што се поголемата побарувачка за ЛНГ од Азија доколку доживее студена зима, и какви било доцнења на прекините на ЛНГ или дополнителни големи прекини во инфраструктурата за гас, може да влијаат на цените.

Голем број товари на ЛНГ кружат покрај бреговите на Шпанија, не можејќи да обезбедат слотови за истовар, што го изложува недостигот на европски капацитет за регасификација.

„Дали сме надвор од шумата? Апсолутно не. Иако сега е топло, продолжениот студен период сè уште може да доведе до пораст на цените кон крајот на зимата, или навистина следната зима“, додаде Том Марзек-Мансер, шеф за анализа на гас во ICIS. .

 

Дали ова значи пониски цени за домаќинствата и индустријата?

Пониските цени на големо не се претвораат веднаш во пониски малопродажни цени за потрошувачите.

Добавувачите на енергија ја договараат или купуваат однапред, моќта што им е потребна за клиентите, обично околу шест месеци пред, што значи дека на порастот или падот на пазарот на големо им треба време да се филтрираат до сметките на луѓето.

Како одговор на високите цени на енергијата, неколку индустрии кои се потпираат на гас како суровина, како што се ѓубрива, керамика, стакло и цемент, го намалија производството оваа година.

„Ризикот од распродажбата на европскиот пазар на гас е потенцијалот што побарувачката ќе почне да расте“, велат аналитичарите на ING Research, додавајќи дека тоа ќе и отежне на Европа да ги обнови нивоата на складирање следната година пред зимата 2023/24 година. (Ројтерс)