Стандардот на хрватските граѓани годинава падна за 20 до 25 отсто


 

Поради инфлацијата стандардот на хрватските граѓани падна за 20 до 25 отсто. Покрај воведувањето на еврото и војната во Украина, растот на цените дополнително го стимулира туризмот, чии резултати можеби не се на очекуваното ниво.

„Моите прогнози за пад од 30 до 50 отсто на стандардот на хрватските граѓани би биле точни под услов ние економистите да го наречеме ‘ако останатото не се смени’. Тие ќе беа реализирани доколку ЕУ и Владата на Република Хрватска не го повлечеа својот нуклеарен економски арсенал во борбата против економската криза. Стандардот на живеење во Хрватска ќе паднеше толку многу да немаше мерки од Европската комисија и хрватската влада“, коментира за ДВ д-р Маринко Шкаре, професор по економија и ректор на Универзитетот „Јурја Добрила“ во Пула. , зборувајќи за катастрофалното влијание на растот на цените во Хрватска по воведувањето на еврото.

И тој продолжува: „Поради овие мерки, падот на животниот стандард во Хрватска остана на околу 20 до 25 проценти, вклучувајќи ги и ефектите од зголемувањето на минималната и просечната плата. Без овие мерки, падот на животниот стандард би бил дополнителни 28,10 отсто, што говори во прилог на прогнозите од пред една година“, пренесува СЕЕбиз.

Истовремено, тој потсетува дека минатиот февруари Владата претстави пакет мерки од 636 милиони евра за ублажување на поскапувањето на енергенсите, наменети за домаќинствата, компаниите и земјоделците.

И додека пред една година овој раст беше „оправдан“ со војната во Украина, цените продолжија по нагорна траекторија, а дополнително беа поттикнати од туристичката сезона. Деновиве кафето и топката сладолед станаа „мерка“ на тоа пумпање. На пример, на почетокот на летото кафето со млеко во кафулињата во Пула чинеше околу 1,90 евра, но во јули се искачи на 2,30, па дури и на 2,50 евра. Топката леден десерт обично чини околу 2,50, дури и 3 евра, а во една истарска станица се искачи и до – 7 евра!

„Во однос на проценката на ситуацијата во која се наоѓаме денес, би рекол дека сите ние (светот, ЕУ и Хрватска) се движиме низ Бермудскиот економски триаголник, но не сме свесни за тоа, или барем се надеваме дека проклетството на економскиот триаголник нема да влијае на нас. Истото важи и за другите економии, а на повидок е или потенцијална супербура или изгубена деценија на раст. Сетете се на кризата од 2008 година во Хрватска, како изгледаше“, потсетува Шкаре.

Според него, војната во Украина можеше да влијае на цените на енергијата и глобалните синџири на снабдување, но сега, додава тој, ситуацијата се менува.

„Туризмот доведе до нов бран поскапувања, особено во крајбрежните области. Иако теоретски високата побарувачка во туризмот треба да го стимулира економскиот раст, се чини дека профитот не е подеднакво распределен, а платите во Хрватска не го следеа ова зголемување на цената, што доведе до пад на куповната моќ и животниот стандард“, објаснува Шкаре. Тој наведува следниов биланс: животниот стандард во Хрватска падна за 8,58 отсто поради воведувањето на еврото, а за 27,76 отсто поради војната во Украина „Без владините мерки стандардот би паднал за дополнителни 28,10 отсто. “, вели Шкаре.

Иако, продолжува тој, апсолутното влијание врз цените поради воведувањето на еврото беше помало во споредба со војната во Украина, воведувањето на еврото во Хрватска целосно ги наруши односите меѓу продуктивноста на трудот, платите, структурата на кошницата со стоки. , распределбата на доходот и инфлацијата, а следствено и стандардот на граѓаните (кумулативен ефект). Ова, смета тој, особено ќе се почувствува во годините што следат (платите заостануваат зад инфлацијата).

Поради дивеењето на цените, самиот туризам може да биде во неволја. Борис Жгомба, претседател на Управниот одбор на Pula’s Uniline Group, водечка компанија за управување со дестинации, претседател на Здружението на туристички агенции при Хрватската стопанска комора и член на Извршниот одбор на Европската асоцијација на туристички агенции, изјави за локалниот медиум дека трендот на нови резервации оди многу побавно од очекуваното и планираното од туристичките работници. Исто така, рече тој тогаш, забележлив е невообичаено висок процент на откажувања на резервации.

„Веќе извесно време ги чувствуваме последиците и притисокот од ваквите проценки и високите цени, а разговорите со тур-операторите и гостите покажуваат дека тоа веќе не се поединечни случаи во кои се наведуваат превисоки цени на локација или сегмент од туристичката понуда. , но општа оценка за нас како прескапи дестинации за одмор. Ваквата проценка не е условена само од цените на сместувањето, туку и од цените на услугите, рестораните, транспортот, забавата и огромното мнозинство на други услуги кои ја сочинуваат туристичката понуда“, изјави тогаш Жгомба.

Сепак, Хрватскиот туристички одбор наведува дека од 1 јануари до почетокот на август повеќе од 11,4 милиони туристи во Хрватска ноќевале 57 милиони, што е за 10 отсто повеќе пристигнувања и 4 отсто повеќе од минатата година, кога беа укинати мерките за пандемијата. Овогодинешниот резултат досега е на ниво на рекордна и референтна предпандемиска 2019 година.