Оние што се обложуваа против акциите на „Тесла“ лани изгубија повеќе пари отколку со која било друга компанија


Еве нешто што сигурно ќе го насмее Илон Маск – љубителите на краткорочни берзански трансакции, таканаречениот шортселинг, односно инвеститорите кои се обложија дека вредноста на акциите на „Тесла“ ќе опадне (и така ќе заработат), изгубија заедно 12,2 милијарди долари минатата година, повеќе од оние што изгубија во ваквиот вид трансакции со која било друга компанија во 2023 година.

Таа проценка, од фирмата за пазарна анализа S3 Partners, не е шок – акциите на „Тесла“ се зголемија малку повеќе од двојно во текот на годината. Но, за шортселерите да добијат таков удар, треба да има не само добивки за акциите, туку и голема група која се обложува на друг начин.

Со оглед на тоа што американските берзански индекси ја завршија годината блиску до рекордно ниво – S&P 500 порасна за 22 отсто за годината – шортселерите имаа лоша година во целина. S3 проценува дека вкупните нивни загуби достигнале 194,8 милијарди долари. Но, загубите од оние што играа на намалување на вредноста на акциите на „Тесла“ беа особено лоши – повеќе од загубите што ги претрпеа заедно кај „Мајкрософт“ и компанијата „Мета“, сопственикот на „Фејсбук“.

И „Тесла“, која вреди многу повеќе од кој било друг производител на автомобили во светот – и покрај тоа што нејзината продажба е само дел од онаа на многу познати производители на автомобили – долго време е главна цел за трговците на кратко кои веруваат дека акциите се преценети. Минатата година, инвеститорите имаа просечен краток интерес од 18,9 милијарди долари за акциите на „Тесла“, надминати само од „Епл“, кој има просечни 19 милијарди долари кратки камати со многу поголема пазарна вредност од „Тесла“.

За да ги ставиме загубите од 12,2 милијарди долари во контекст, шест неделниот штрајк на синдикатот на Обединетите авто работници против „Џенерал Моторс“, „Форд“ и „Стелантис“ ја чинеше американската економија како целина вкупно нешто повеќе од 10 милијарди долари, според проценката на Андерсон консалтинг груп, тинк-тенк во Мичиген кој ги следи трошоците за штрајковите.

Загубите на кратките продажби се сосема спротивно од пред една година, кога овие трговци остварија профит од 15,9 милијарди долари на акциите на „Тесла“ бидејќи акциите на компанијата изгубија 65 отсто од вредноста. Но, акциите на „Тесла“ се зголемуваат многу почесто отколку што одат надолу откако излезе на берза во 2010 година. Откако нејзините акции почнаа да се тргуваат јавно, шортселерите претрпеа нето загуба од 61,8 милијарди долари, според S3.

„Тоа ќе остави трага“, се пошегува Ихор Душанивски, управен директор на S3, во интервју за Си-Ен-Ен.

Оние кои ја „скратија“ „Тесла“ помина уште полошо во првата половина од годината отколку што направија за целата година, затворајќи 13 милијарди долари во загуба на кратки позиции од јануари-јуни, но потоа остварија профит од 771 милион долари во последните шест месеци откако акциите на „Тесла“ изгубија околу 15 отсто  до крајот на годината од нивната вредност од највисокото ниво во јули.

Производител на автомобили или технолошки титан

Дури и со тој неодамнешен пад, „Тесла“ има пазарна капитализација од 756 милијарди долари, што е повеќе од двојно поголема од вредноста на вториот највреден производител на автомобили, „Тојота“. Тоа е и покрај фактот што глобалната продажба на „Тојота“ е повеќе од шест пати поголема од онаа на „Тесла“. Душанивски и некои аналитичари кои се залагаат за акциите на „Тесла“ велат дека продавачите на кратки патеки чекаат акциите на „Тесла“ да почнат да се тргуваат далеку под нејзината сегашна вредност.

„Секоја година ‘мечките’ (синоним кога берзите одат надолу, заб.) излегуваат од режим на хибернација и мислат: ‘Ова е година во која акциите на „Тесла“ пропаѓаат“, рече Ден Ајвс, аналитичар во Wedbush Securities. „’Мечките’ ја гледаат како автомобилска компанија која треба да тргува по вреднување повеќекратно од ГМ или „Тојота“. ‘Биковите’ како мене веруваат дека тоа е преценета технолошка компанија. И тоа е консензусот на Волстрит“.

Но, некои критичари на „Тесла“ продолжуваат да инсистираат дека проблемите наскоро би можеле да ја достигнат нејзината висока цена на акциите. Аналитичарот Гордон Џонсон од GLJ Research, еден од погласните критичари на „Тесла“, посочува на голем број фактори, вклучително и помалата профитна маржа како последица на серијата намалувања на цените, вишокот производствен капацитет во неговите фабрики со оглед на моменталната побарувачка за возила и зголемена конкуренција од други производители на автомобили што произведуваат електрични возила (ЕВ). Неговата целна цена за 12 месеци за акциите на „Тесла“ е околу 25 долари по акција, што би било помало за речиси 90 отсто од сегашните нивоа.

„Нивните основи веќе пропаднаа“, рече тој. „Тоа е причината зошто оваа година имплодира цената на акциите [на Тесла]“.

Шортселерите сè уште можат да победат многумина

Надвор од „Тесла“, познато е дека продавачите на кратко ги истакнуваат проблемите со финансиите и работењето на компанијата што предизвика некои речиси да згаснат. „Никола“, производител на електрични камиони што многумина некогаш го гледаа како „следниот Тесла“, беше уништен од извештајот на Хинденберг Рисрч, фирма која се занимава со продажби на кратко. Извештајот на Хинденберг ги доведе во прашање тврдењата на „Никола“ за неговите производи и побарувачката за продажба. Нејзиниот основач, Тревор Милтон, беше принуден да излезе и неодамна беше осуден на четири години федерален затвор за измама на инвеститори.

Само некои или никој од извршните директори сакаат краток интерес за акциите на нивната компанија, но извршниот директор на „Тесла“, Илон Маск, го мрази тоа повеќе од речиси сите други. Тој тврди дека тие намерно се обиделе да ги повредат шансите за успех на компанијата со лажни тврдења за нејзините перспективи.

Тој ги обвини сите што ја критикуваат „Тесла“ дека го прават тоа во обид да им помогне на продавачите на кратки патеки. Тој предложи Комисијата за хартии од вредност, со која често се спори, дека треба да биде позната како „Комисија за збогатување на продавачи на кратки патеки“. И ги исмејуваше продавајќи кратки шорцеви на веб-страницата на компанијата.