Како „Експо 2027“ ќе ја промени Србија: Српскиот „Њу дил“ предвидува нови мостови, нов саем, национален стадион…

Србија, според досегашните најави и анализи, само од овој проект треба да профитира околу една милијарда евра


 

Во наредните четири – пет години, Србија, а особено главниот град Белград го очекуваат големи промени, според најавите кои деновиве на прес конференција ги соопшти претседателот Александар Вучиќ.

„Во 2027 година го организираме ЕКСПО, сѐ мора да биде готово до 1 декември 2026 година. Нѐ очекува огромна работа за сѐ да биде во ред. Убеден сум дека со огромна енергија ќе можеме да покажеме како може да изгледа Србија“, рече Вучиќ на заедничката конференција со премиерката Ана Брнабиќ.

За таа цел, предвидена е изградба на многу инфраструктурни проекти, како нов национален стадион, нов саем, нови мостови и тн, многу придружни објекти и инфраструктура за специјализираната изложба „Експо 2027“.

За потребите на „Експо 2027“ се изработува „lex specialis“ кој треба да ја регулира изградбата на овие објекти, т.е. процедурите треба да се забрзаат и при изградбата и при јавните набавки.

Како изгледа почетокот на работата на „Експо 2027“?

Во Сурчин на 25 хектари ќе се градат нов саем и објекти за меѓународна специјализирана изложба, а како што најави претседателот ќе бидат изградени 1.500 станбени единици за околу 3.000 луѓе, кои на купувачите ќе им бидат понудени по поволни цени веднаш по завршувањето на ЕКСПО.

Со овој проект кај Сурчин никнува „вистинско мало гратче“. Комплексот „Експо 2027“ е планиран како мултифункционален простор. Затоа, покрај изложбените простори, ќе има и придружни комерцијални и сместувачки капацитети кои треба да дадат логистичка поддршка, а како што стои во документацијата, поради можноста просторот да прерасне во значаен економски и туристички центар за Белград, како и за Србија.

Покрај најавената планирана изградба на електрифицирана пруга со две колосеци во должина од 18 километри, од Националниот стадион до Прокоп, со вкупно 10 станици, каде што возовите ќе сообраќаат со брзина од 120 километри на час, а која треба да биде готова до 2026 година, во следните четири години се најавува изградба на Националниот стадион, преместување на Белградскиот саем во Сурчин, доизградба на железничката станица во Прокоп, но и во Нов Белград, отворање на новата главна автобуската станица спроти сегашниот Бувљак, изградбата на едниот, преместувањето на вториот и целосната реконструкција на третиот мост, изградбата на зградата на Филхармонијата, Природонаучниот музеј, големиот аквариум, а Белград треба да добие и големо панорамско тркало како, на пример, Лондон или Виена.

Зградата на новата станица во железничката станица Белград Центар во Прокоп ќе биде отворена на 20 октомври, Денот на ослободувањето на Белград, најави српскиот претседател Александар Вучиќ. Планот е целиот комплекс да биде завршен на почетокот на 2026 година.
Според проектот, зградата на станицата ќе има околу 6.200 метри квадратни и ќе има лабава форма со препознатлива фасада и брановиден покрив.

Покрај зградата на станицата, од нејзината лева и десна страна се градат четири петкатници кои ќе бидат функционално одвоени. Од сите страни на таблата ќе има паркинзи, како и нова гаража. Идејното решение вклучува изградба на околу 890 паркинг места на отворено и во катна гаража.

Лифтови, ескалатори, чекални…

Платформскиот дел ќе се поврзе со зградата на станицата, ќе се постават лифтови, ескалатори и транспортери, а патниците ќе добијат нови чекални, билетарници и други содржини неопходни за функционирање на патничкиот сообраќај.

Дел од вработените во железницата ќе добијат и модерни и функционални услови за работа, а од самата страна на зградата, кон Нов Белград, ќе се формира гаража од 5 ката со 540 паркинг места и површина од 15.275 м2.

Под платформата на станицата ќе бидат поставени два патнички подвозници, систем од технички и инсталациони галерии и заштитна конструкција на коридорот на белградското метро.

Автобуска станица во Белград

Новата белградска автобуска станица ќе биде готова во 2025 година, најави претседателот на Србија. Тој нагласи дека ќе има површина од 22.000 до 24.000 метри квадратни.
Новата станица ќе биде лоцирана во блокот 42 во Нов Белград. На старата автобуска станица, кај плоштадот Сава, има посебни перони за пристигнување и поаѓање, а нејзиното преместување ќе придонесе за растоварање на сообраќајот во тој дел на Белград.

На Сава се гради нов мост

Зборувајќи за новиот мост на Сава, Вучиќ рече дека тој ќе биде „величествен и тивок“. За Стариот савски мост рече дека за него „најдоа прекрасно место“, но дека сепак за тоа ќе се консултира со граѓаните.
Планот е новиот мост да биде атракција за Белград, и да создаде нешто „целосно функционално и исклучително модерно и убаво“.

И новиот мост на Сава е дел од проектот „Мало метро“, за кој претходно зборуваше и градоначалникот на Белград, Александар Шапиќ. Се планира тунелот од улицата Караѓорѓева до падината на Дунав и новиот мост на Сава целосно да ја променат сообраќајната слика на градот.

Нова белградска железничка станица

Поранешната главна железничка станица се преместува во Нов Белград, а заедно со автобуската станица ќе претставува единствен ентитет и трансферите ќе бидат едноставни.
На таа станица застануваат сите возови кои одат кон Шид и Суботица, како и градските возови до Батајница и во иднина до Сурчин.
Вучиќ при претставувањето на планот за економски развој на Србија до 2027 година покажа како ќе изгледа Новобелградската железничка станица за најмногу две години.

Стариот железнички мост се реконструира и станува пешачки мост

Стариот железнички мост, кој со години е во лоша состојба, ќе се реконструира во нов пешачки мост. Како што најави Вучиќ, планирано е таму да има ресторани и разни други објекти, со што тоа би бил „фантастично уреден простор“ главно наменет за младите.
Тој мост е изграден во далечната 1884 година, а во меѓувреме двапати бил урнат, а многумина го мешаат со стариот мост на Сава.

Во текот на 1988 година беа заменети комплетните шини на тој мост, сите прагови и дрвените патосници. Во првата половина на деведесеттите беше санирана помошната потпора на левиот брег на реката, а во 2009 година беа поставени 12 синтетички прагови.

Зграда на поштата Коруновиќ

Поранешната зграда на поштата на белградскиот плоштад Сава, ремек дело на големиот српски архитект Момир Коруновиќ, ќе се реконструира по повеќедецениско запоставување. Таа зграда ќе биде вратена на старата фасада и оригиналниот изглед во идентични пропорции што ги имаше до 1944 година.
Како што претходно напиша Политика, зградата на поштата ќе стане и адреса на одделението за Градска библиотека и детската сцена на театарот „Бошко Буха“.

Вучиќ најави дека „почнуваат веднаш“ со тој проект, и дека сè отстрануваат и рушат.
„Ја обновуваме старата фасада на Коруновиќ на плоштадот каде што е споменик на Стефан Немања. Тоа ќе биде една од најубавите градби и веднаш почнуваме да го правиме“, најави претседателот на Србија.

Познатиот архитект Момир Коруновиќ ја изградил зградата на Старата пошта во современ српско-византиски стил во 1929 година, но турбулентната историја и ја искомплицирала судбината. Зградата е прикажана на разгледниците на стариот Белград, а за време на Втората светска војна претрпе големи оштетувања.

По завршувањето на војната, зградата била обновена во духот на социјалистичкиот реализам, а украсните и украсните елементи биле отстранети од луксузната фасада, од која многумина биле воодушевени. Така, Старата пошта беше соголена, сплескана, скратена и сведена на сегашниот изглед, кој не наликува ни на првобитното решение.

Белградскиот саем се сели во Сурчин

„Белград на вода“ д.о.о. со купување на удел станува сопственик на имотот на стариот Саем, вклучувајќи недвижен имот на локацијата на стариот Саем во Белград.
„На местото на стариот саем предвидено е да се градат станбени згради на 37,68 отсто, зелени површини на 6,3 отсто, шеталишта на 16,56 отсто, со тоа што хала 1 ќе изнесува 9,21 отсто од вкупната површина, а патишта 16 ,69 отсто“, се наведува во планот.
Се додава дека средствата од продажбата на акциите ќе бидат наменети за развој на локацијата на новиот саем во Сурчин.

Големо панорамско тркало

Говорејќи за локацијата на стариот Саем, претседателот Вучиќ најави дека на тоа место ќе се изгради големо панорамско тркало.
„Она што го имаат речиси сите големи градови, тоа ќе добие посебно значење на Сава и ќе го промени изгледот на тој дел од градот“, рече Вучиќ.

Првата линија на метрото до крајот на 2028 година

Вучиќ изјави и дека работите за метрото наскоро ќе бидат видливи „на секој чекор“ и додаде дека се надева дека првата линија може да биде завршена до крајот на 2028 година.
Според планот, до крајот на годинава ќе се решат имотно-правните односи и ќе се отстранат сите објекти кои се наоѓаат на местата каде што ќе се градат метро станиците, а ќе ги има 21.

Сите згради на пазарот Скадарлија, попознат како Бајлони, ќе се рушат и на нивно место ќе се вградат нови, во неговиот јужен дел ќе се гради подземна гаража, а пред пазарот ќе има метро станица.

Природонаучен музеј, Филхармонија, аквариум…

Според Вучиќ, првиот Природонаучен музеј ќе биде изграден во Музејот на современа уметност на Ушќе во Белград. Таму ќе се гради и „музејски кварт“ или „културен кварт“, бидејќи во близина ќе се гради Филхармонија, како и аквариум во Земунскиот дел.
„Имаме околу 125 збирки со над два милиони артефакти во нашиот природонаучен музеј што никој не ги гледа, многу малку луѓе знаат каде се. Ќе одиме кон изградба на музејски кварт, бидејќи ќе изградиме и филхармонија, односно концертна сала, во близина“, објави Вучиќ.
Тој исто така додаде дека „голем аквариум за цела Србија“ ќе биде изграден во хотел Југославија во делот на Земун. (Извор: Блиц)