Иднината на Европа е во наши раце, а не во руски

Треба да ја подготвиме и самата ЕУ за големото проширување на 30 или 36 држави. За ова ќе биде потребно време, затоа треба да започнеме сега


За мене е голема чест што можам да зборувам во ова историско место – речиси под очите на основачот на оваа преподобна институција – за нашата иднина, за нашата иднина, која ја поврзувам со еден збор: Европа.

Значи, ако Прага е Европа во мал обем, тогаш Карловиот универзитет е нешто како хроничар на нашата европска историја, толку богат со светлина и сенка. Не можам да кажам дали нејзиниот основач, царот Карел IV, се гледал себеси како Европеец. Неговата биографија го сугерира тоа: роден со старото бохемискоо име „Вацлав“, образован во Болоња и Париз, син на владетел од Куќата на Луксембург и мајка Хабсбург, германски цар, крал на Бохемија и Италија. Изгледа само логично што на „неговиот“ универзитет Бохемија, Полска, Баварија и Саксонија, заедно со студенти од Франција, Италија и Англија, нормално ги завршија своите општи студии.

Но, бидејќи овој универзитет е во Европа, тој помина и низ ниските точки на европската историја: верски жар, поделба по јазичните и културните граници, идеолошки конформизам за време на диктатурите на 20 век. Германците го напишаа најтемното поглавје: затворањето на универзитетот од нацистичките окупатори, пукањето на студентите кои протестираа, киднапирањето и убиството на илјадници универзитетски членови во германските концентрациони логори. Овие злосторства нѐ повредуваат и срамат нас Германците до ден-денес. Затоа сум тука да го кажам тоа, особено што често забораваме дека недостатокот на слобода, страдање и диктатура за многу граѓани на Централна Европа не заврши со германската окупација и уништувањето на Втората светска војна.

Еден од многуте големи умови што ги создаде овој универзитет нѐ потсети на ова уште во деновите на Студената војна. Во 1983 година Милан Кундера ја опишува „трагедијата на Централна Европа“, имено како Полјаците, Чесите, Словаците, Балтите, Унгарците, Романците, Бугарите и Југословените ’се разбудиле’ (…) и сфатиле дека се на исток, дека тие исчезнаа од картата на Западот. И ние се занимаваме со ова наследство – особено оние од нас кои бевме на западната страна на железната завеса, не само затоа што ова наследство е дел од европската историја, а со тоа и нашата заедничка историја како Европејци, туку и затоа што искуството на граѓаните на Централна и Источна Европа – чувството дека сте заборавени и напуштени зад железната завеса – и денес има влијание, па и во дебатите за нашата иднина, за Европа.

Деновиве повторно се поставува прашањето каде ќе биде идната линија на поделба помеѓу оваа слободна Европа и нео-империјалната автократија. Русија на Путин сака насилно да исцртува нови граници – нешто што ние во Европа никогаш повеќе не сакавме да го видиме. Според тоа, бруталниот напад врз Украина е и напад врз европскиот безбедносен систем. Ние се спротивставуваме на ова со сета одлучност. За ова ни е потребна сопствена сила – како поединечни држави, во соработка со нашите трансатлантски партнери, но и како Европската унија.

Оваа обединета Европа се роди како мировен проект кој гледа навнатре. Целта беше никогаш повеќе да нема војна меѓу нејзините земји-членки. Денеска зависи од нас дополнително да го развиваме ова ветување за мир со тоа што ќе ѝ овозможиме на Европската унија да ја обезбеди својата безбедност, својата независност и стабилност, дури и во услови на надворешни предизвици. Тоа е новата задача на Европа за мирот, дами и господа. Ова е веројатно она што повеќето граѓани го очекуваат од Европа, и на запад и на исток од нашиот континент.

Затоа, среќа е што Чешката Република во овој момент претседава со Советот на ЕУ, која долго време ја препозна важноста на оваа задача и ја води Европа во вистинската насока. Чешката Република ја има целосната поддршка од Германија за ова, и со нетрпение очекувам да соработувам со премиерот Фијала за да ги обезбедиме вистинските европски одговори на пресвртната точка.

Првиот од нив е: Не го прифаќаме нападот на Русија врз мирот во Европа. Ние не гледаме само како се убиваат жени, мажи и деца, додека слободните земји се бришат од картата и исчезнуваат зад ѕидови или железни завеси. Не сакаме да се вратиме во 19. или 20. век, со неговите освојувачки војни и неговите тоталитарни ексцеси.

Нашата Европа е обединета во мир и слобода, отворена за сите европски народи кои ги споделуваат нашите вредности. Сепак, пред сè, тоа е практикуваното отфрлање на империјализмот и автократијата. Европската унија не функционира преку супериорност и подреденост, туку преку препознавање на разликите, преку еднаквост меѓу нејзините членки, преку плуралност и балансирање на различни интереси.

Обединета Европа е трн во окото на Путин

Оваа обединета Европа е трн во окото на Путин бидејќи не се вклопува во неговиот светоглед, во кој помалите земји треба да се потчинат на неколку големи европски сили. Уште поважно е што заедно ја браниме нашата идеја за Европа. Затоа ја поддржуваме нападната Украина: економски, финансиски, политички, хуманитарно и воено. Германија фундаментално го промени курсот во последните месеци. Ќе ја одржиме оваа поддршка, сигурно и онолку долго колку што е потребно.

Во следните недели и месеци Украина ќе добие и ново, најсовремено оружје, системи за противвоздушна одбрана и радари и извидувачки беспилотни летала од нас. Само нашиот последен пакет испораки на оружје вреди повеќе од 600 милиони евра. Нашата цел се модерните украински вооружени сили кои можат трајно да ја бранат својата земја.

Да, Украина, Молдавија, перспективно и Грузија и се разбира шесте држави од Западен Балкан ни припаѓаат нам, на слободниот, демократски дел на Европа. Вашиот пристап во ЕУ е во наш интерес.

Тоа би можел да го оправдам демографски или економски или, во духот на Милан Кундера, културно, етички и морално. Но, она што сега е појасно од кога било е геополитичката димензија на оваа одлука. Реалполитика во 21 век не значи ставање на вредностите на страна и жртвување на партнери во корист на мрзливи компромиси. Реалполитика мора да значи вклучување пријатели и вредни партнери, нивна поддршка за да бидеме посилни во глобалната конкуренција преку соработка.

Патем, вака го разбирам и предлогот на Емануел Макрон за европска политичка заедница. Секако дека ги имаме Советот на Европа, ОБСЕ, ОЕЦД, Источното партнерство, Европската економска област и НАТО. Сите овие се важни форуми во кои ние Европејците тесно соработуваме, дури и надвор од границите на ЕУ. Но, она што недостасува е редовна размена на политичко ниво, форум на кој ние лидерите на ЕУ и нашите европски партнери ќе можеме да разговараме еднаш или двапати годишно за клучните прашања што го засегаат нашиот континент како целина: безбедност, енергија, клима или поврзаност.

Таквото спојување – ова ми е многу важно – не е алтернатива на претстојното проширување на ЕУ; затоа што стоиме покрај нашите земји кандидати – во случајот со земјите од Западен Балкан речиси 20 години – и овие зборови сега мора конечно да бидат проследени со дела.

Сите знаете колку е решена Германија да ја намали зависноста од руските енергетски испораки. Градиме алтернативни капацитети за увоз на течен гас или нафта, и тоа го правиме солидарно, имајќи ги предвид и потребите на земјите без море како Чешка.

Затоа што притисокот за промени врз нас Европејците ќе расте, без оглед на војната на Русија и нејзините последици. Во свет со осум – во иднина веројатно со десет – милијарди луѓе, секоја од нашите европски национални држави е премногу мала за да ги наметне своите интереси и вредности сама по себе. За нас е уште поважно да создадеме обединета Европска унија.

Силните партнери се уште поважни, пред сѐ САД. За сите нас е среќа што претседателот Бајден, упорен трансатлантичар, денес е во Белата куќа. Во текот на изминатите неколку месеци ја видовме незаменливата вредност на трансатлантското партнерство. Денес НАТО е пообединет од кога и да е, а политичките одлуки ги носиме како трансатлантски сојуз. Но, со сето она што претседателот Бајден го направи за нашето партнерство, знаеме и дека Вашингтон, исто така, повеќе се фокусира на конкуренцијата со Кина и на азиско-пацифичкиот регион. Така ќе бидат и идните американски администрации, можеби уште повеќе.

Другиот дел од овој одговор е дека мора многу повеќе да ја нагласиме тежината на обединета Европа. Заедно имаме најдобри шанси да помогнеме да се обликува и обликува 21. век во нашиот европски дух – како Европска унија од 27, 30 или 36 држави со повеќе од 500 милиони слободни и еднакви граѓани, со најголемиот внатрешен пазар во светот, со водечки истражувачки институти, иновации и иновативни компании, со стабилни демократии, со социјална грижа и јавна инфраструктура што не се споредливи во светот.

Олаф Шолц за време на говорот во Прага

Искуството од изминатите неколку месеци покажува дека блокадите можат да се надминат. Европските правила може да се променат – доколку е потребно, дури и со голема брзина. Па ни европските договори не се исклесани во камен. Ако заедно дојдеме до заклучок дека договорите треба да се приспособат за да може Европа да оди напред, тогаш треба да го сториме тоа.

Сепак, апстрактните дискусии за ова не водат понатаму. Наместо тоа, важно е да погледнеме што треба да се смени и потоа да одлучиме конкретно како да одиме на тоа. „Формата ја следи функцијата“: Ова тврдење за модерната архитектура итно припаѓа како принцип во европската политика.

Германија мора да даде предлози и самата да преземе нешто. За мене, одговорноста на Германија за Европа лежи во тоа што заедно со соседите изработуваме решенија и потоа одлучуваме заедно. Не сакам ЕУ на ексклузивни клубови или директорати, туку ЕУ на рамноправни членови.

Како земја на средината на континентот, Германија ќе направи се за да ги спои истокот и западот, северот и југот во Европа.

Имајќи го ова на ум, ве замолувам да ги разберете следните четири размислувања.

Прво: Го поддржувам проширувањето на Европската унија за да ги вклучи државите од Западен Балкан, Украина, Молдавија и во иднина Грузија.

Центарот на Европа се движи кон исток

Сепак, Европската унија со 30 или 36 држави ќе изгледа поинаку од нашата сегашна Унија. Очигледно е. Може да се каже, парафразирајќи го историчарот Карл Шлегел, дека центарот на Европа се движи кон исток. Во оваа проширена Унија ќе се зголемат разликите меѓу земјите-членки во однос на политичките интереси, економската моќ или социјалните системи. Украина не е Луксембург, а Португалија гледа на светските предизвици поинаку од Северна Македонија.

Прво и основно, од земјите кандидати се бара да ги исполнат критериумите за пристапување. Ќе ве поддржиме најдобро што можеме. Но, треба да ја подготвиме и самата ЕУ за ова големо проширување. За ова ќе биде потребно време, затоа треба да започнеме сега. Патем, дури и во претходните рунди на проширувањето, реформите во земјите-членки одеа рака под рака со институционалните реформи во Европската Унија. Така ќе биде и овој пат.

Не можеме да ја избегнеме оваа дебата – барем не ако сме сериозни за перспективата за пристапување. И мора сериозно да ги сфатиме нашите ветувања за членство. Само така можеме да постигнеме стабилност на нашиот континент. Па да зборуваме за реформи.

Во Советот на ЕУ, на ниво на министри, се бара брза и прагматична акција. Ова мора да се обезбеди и во иднина. Меѓутоа, онаму каде што денес е потребно едногласност, ризикот една земја да го искористи своето вето за да ги спречи сите други да напредуваат се зголемува со секоја дополнителна земја-членка. Секој што верува во спротивното ја негира европската реалност.

Затоа, предложив постепено преминување кон мнозински одлуки во заедничката надворешна политика, но и во други области како што е даночната политика – добро знаејќи дека тоа ќе има реперкусии и за Германија. Мора да бидеме јасни за ова: почитувањето на принципот на едногласност функционира само сѐ додека притисокот за дејствување е низок. Меѓутоа, со оглед на пресвртниот момент во времето, тоа веќе не е случај.

Патем, алтернативата на одлуките на мнозинството не би била да се држиме до статус-кво, туку да се движиме напред во сè поразновидни групи, џунгла од различни правила и пријавување и откажување кои тешко се управуваат. Тоа не би било диференцирана интеграција, туку конфузна пролиферација и покана за сите кои се обложуваат против обединета геополитичка Европа и сакаат да нè играат едни против други. Не го сакам тоа!

Моето застапување на одлуките на мнозинството повремено беше критикувано и добро можам да ја разберам загриженоста особено на помалите земји-членки. И во иднина, секоја земја мора да се слушне со нејзините грижи – сѐ друго би било предавство на европската идеја. И бидејќи овие грижи ги сфаќам многу сериозно, велам: Ајде заедно да бараме компромиси! На пример, би можел да замислам да започнам со мнозински одлуки во области каде што е особено важно да зборуваме во еден глас – во политиката на санкции, на пример, или во прашањата за човековите права. Исто така, ги охрабрувам луѓето да имаат храброст да се воздржат конструктивно. Тоа го гледам како должност за нас Германците и за сите други кои веруваат во одлуките на мнозинството.

Реформите нема да може да ги избегне ниту Европскиот парламент. Договорите предвидуваат максимум 751 европратеник со добра причина. Но, ќе ја надминеме оваа бројка ако се приклучат нови земји – барем ако едноставно го прошириме парламентот за да ги вклучиме местата на кои новите земји-членки би имале право според претходните правила. Ако не сакаме да го надуваме Европскиот парламент, тогаш ни треба нов баланс во однос на неговиот состав, земајќи го предвид и демократскиот принцип дека секој глас треба да има приближно иста тежина.

Реформите се неизбежни

На крајот на краиштата, Европската комисија исто така се занимава со наоѓање на вистинската рамнотежа помеѓу застапеноста и функционалноста. Комисија со 30 или 36 комесари ги достигнува границите на својата работна способност. Ако се задржиме и на фактот дека секој комесар е одговорен за својата област на политика, тогаш – да се потсетиме на уште еден голем син на овој град – тоа води до кафкијански услови.

Во исто време, знам колку сите земји-членки придаваат вредност да бидат претставени во Брисел од „нивниот“ комесар. Тоа е исто така важно, бидејќи покажува дека сите во Брисел седат на иста маса. Сите одлучуваат заедно. Затоа не сакам да го сменам принципот по еден комесар од земја. Но, што зборува против фактот дека двајца комесари се заеднички одговорни за еден генерален директорат? Ова функционира не само во телата за одлучување на компаниите ширум светот, од ден на ден. Вакви решенија има и во владите на некои земји-членки, како во однос на надворешното претставување, така и во однос на внатрешната распределба на одговорностите.

Па да бараме такви компромиси – за функционална Европа!

Втората мисла што би сакал да ја споделам со вас е поврзана со концептот за кој често разговаравме во последните години: европскиот суверенитет.

Не ми е гајле за семантика. Во неговото јадро, европскиот суверенитет значи да станеме понезависни во сите области, да преземеме поголема одговорност за сопствената безбедност, да соработуваме уште поблиску и да стоиме заедно за да ги афирмираме нашите вредности и интереси ширум светот.

На ова нѐ принудува не само нападот на Русија врз европскиот мировен поредок. Веќе ги спомнав зависностите во кои се навлековме. Рускиот увоз на енергија е особено очигледен пример, но никако единствен. Да ги земеме тесните грла во снабдувањето со полупроводници, на пример: мора да ги прекинеме таквите еднострани зависности што е можно побрзо!

Економската независност не значи самодоволност. Тоа не може да биде целта на Европа, која секогаш имала корист и продолжува да има корист од отворените пазари и трговијата. Но, ни треба и „план за игра“, нешто како стратегија „Произведено во Европа 2030“.

За мене тоа значи дека онаму каде што Европа заостанува зад Силиконската долина, Шенжен, Сингапур или Токио, ние сакаме да се бориме назад кон врвот. Со чиповите и полупроводниците, кои се толку важни за нашата индустрија, веќе постигнавме напредок благодарение на вистински европски напор.

Последно, но не и најмалку важно, нашата главна цел да станеме климатски неутрални како Европската унија до 2050 година, исто така, носи огромна можност: имено да бидеме „првиот двигател“ на ова поле, кое е од клучно значење за иднината на човештвото. Ова го правиме со развивање и изнесување на пазарот на технологиите овде во Европа кои се потребни и се користат ширум светот.

Во делот на електричната енергија, размислувам за изградба на мрежната и складишната инфраструктура за вистински внатрешен пазар на енергија кој ќе ја снабдува Европа со хидроенергија од север, ветер од бреговите и сончева енергија од југ – сигурно, во лето и во зима.

Мислам на европска водородна мрежа која ги поврзува производителите и потрошувачите и предизвикува европски бум за електролиза. Затоа што само со водород индустријата ќе стане климатски неутрална.

И јас мислам на инвестиции во нови климатски неутрални горива за воздухопловството и во инфраструктурата потребна за ова, на пример на аеродромите – за целта на климатско неутрална авијација да не остане сон, туку да стане реалност, почнувајќи од Европа.

Оваа еколошка и дигитална трансформација на нашата економија ќе бара значителни приватни инвестиции. Основата за ова е силен и ликвиден пазар на капитал на ЕУ и стабилен финансиски систем. Затоа, пазарот на капитал и банкарските синдикати се централни за нашиот иден просперитет.

Дами и господа, сето тоа се чекори кон европскиот суверенитет.

Нелибералната демократија не е одговор

Дозволете ми да издвојам уште една точка, бидејќи таа е клучна за прашањето на суверенитетот и во однос на војната во Источна Европа: ни треба подобра координација на нашите одбранбени напори во Европа.

Во споредба со САД, во ЕУ има многу пати повеќе различни системи за оружје. Тоа е неефикасно, бидејќи нашите војници треба да тренираат на многу различни системи, а одржувањето и поправките се исто така поскапи и одземаат многу време.

Некоординираното намалување на европските армии и одбранбените буџети од минатото сега треба да биде проследено со координиран раст на европските способности. Покрај заедничкото производство и набавка, ова бара нашите компании многу поблиску да соработуваат на проекти за вооружување. Ова ја прави неизбежна многу поблиската координација на европско ниво. Затоа, крајно време е не само министрите за земјоделство и за животна средина да се состануваат независно во Брисел. Во овие времиња ни треба независен Совет на министри за одбрана.

НАТО останува гарант за нашата безбедност. Но, исто така е точно дека секое подобрување, секое стандардизирање на европските одбранбени структури во рамките на ЕУ го зајакнува НАТО.

Треба да извлечеме поуки од она што се случи во Авганистан минатото лето. Во иднина ЕУ мора да биде способна да реагира брзо и ефективно. Затоа, Германија, заедно со другите партнери од ЕУ, ќе се погрижи планираните сили за брза реакција на ЕУ да бидат оперативни во 2025 година, а потоа ќе го обезбеди своето јадро. Ова бара јасна структура на управување. Затоа мораме да го опремиме постојаниот команден центар на ЕУ и, на среден рок, вистинско седиште на ЕУ со сѐ што е финансиски потребно, во однос на персоналот и технологијата. Германија ќе се соочи со оваа одговорност кога ќе ги водиме силите за брза реакција во 2025 година.

„Државите опстојуваат преку идеалите од кои произлегоа“. Оваа реченица ја кажа еден од најпознатите професори на овој универзитет, Томаш Масарик, кој подоцна стана претседател на Чехословачка. Оваа се однесува на државите; но се однесува и на ЕУ како заедница на вредности. Бидејќи вредностите се конститутивни за нивното континуирано постоење, тоа влијае и на сите нас кога овие вредности се прекршуваат, надвор од Европа и уште повеќе внатре. Тоа е четвртата мисла што сакам да ја споделам со вас денес.

Затоа нè загрижува кога луѓето среде Европа зборуваат за нелиберална демократија, како тоа да не е контрадикторност во термините. Затоа не можеме да прифатиме кога се кршат принципите на правната држава и се демонтира демократската контрола. Треба да се ​​каже ова многу јасно: Не смее да има толеранција за расизмот и антисемитизмот во Европа. Затоа ја поддржуваме Комисијата во нејзината посветеност на владеењето на правото. И Европскиот парламент со голем интерес го следи ова прашање. Јас сум многу благодарен за тоа.

Кога – ако не сега?

Дами и господа, веќе ги спомнав храбрите студенти на овој универзитет кои вечерта на 17 ноември 1989 година ја започнаа Кадифената револуција. Во универзитетскиот кампус на „Албертов“, каде што започна нивниот протест, денеска е одбележана со мала бронзена плоча. На неа има две реченици и се надевам дека правилно ги изговарам: Kdy – když ne teď? Kdo – když ne my? Преведено: Кога – ако не сега? Кој – ако не ние? Овде, од Прага, сакам да се повикам на овие две реченици до сите Европејци денес, и на оние кои веќе живеат во нашата Унија и на оние кои се надеваме дека наскоро ќе ни се придружат. Сакам да ги повикам политичките лидери, моите колеги со кои секојдневно се среќаваме во Брисел, се бориме за решенија во Стразбур или во нашите престолнини. Се работи за нашата иднина, која се вика Европа. Денес, оваа Европа е предизвикана како никогаш досега.

Кога, ако не сега, додека Русија се обидува да ја смени линијата помеѓу слободата и автократијата, кога ќе ги поставиме темелите за проширена Унија на слобода, безбедност и демократија? Кога ако не сега, кога ќе создадеме суверена Европа која може да се одржи во мултиполарен свет? Ако не сега, кога ќе ги надминеме разликите кои со години не парализираат и делат? Кој, ако не ние, би можел да ги заштити и брани вредностите на Европа, и внатрешно и надворешно?

Европа е нашата иднина и таа иднина е во наши раце.

(Дел од едночасовниот говор на германскиот канцелар Олаф Шолц на Карловиот универзитет во Прага, во кој ја претстави својата визија за иднината на Европа)