Флотила на НАТО кај Естонија ќе ги штити подводните кабли во Балтичкото Море

Алијансата испраќа бродови што ќе бидат „безбедносна камера на Балтикот“ по неколкуте инциденти кои заликуваат на саботажи


Холандската фрегата „Тромп“ распоредена во Балтичкото Море (Фото: ЕПА)

 

Флотила на НАТО споредена со „безбедносната камера на Балтикот“ се собра на брегот на Естонија додека воената алијанса се обидува да ги заштити европските подморски кабли и цевководи од саботажа.

Во потег што ја зајакнува борбата со Русија за морското дно, кое до сега остана главно скриено, холандска фрегата и поморски истражувачки брод, како и германски миночистец пристигнаа во Талин под густа јануарска морска магла.

Француски миночистач и повеќе бродови на НАТО се на пат за поддршка на заедничките напори, наречени „Балтик сентри“, што беше договорен во Хелсинки минатата недела.

„Групата ќе се зголеми во блиска иднина, со други бродови кои ќе ни се придружат, така што на крајот, ќе бидеме околу шест, седум бродови“, рече директорот Ерик Кокс, белгиски шеф на работната група.

„Ние во првиот случај ќе функционираме како безбедносни камери на Балтичкото Море, што значи дека никој не може да преземе какви било активности против критичната подводна инфраструктура без ние да ги видиме и да можеме да реагираме на соодветен начин“.

Последниот инцидент што предизвика одговор на НАТО се случи на Божик кога кабелот за напојување „Естлинк 2“ помеѓу Финска и Естонија и четири кабли за податоци беа оштетени, според финските власти, од танкер со нафта, „Игл ес“, влечејќи го сидрото по должината на морското дно 100 километри додека не се закачи на каблите.

На „Игл ес“му беше наредено да влезе во финските територијални води, беше извршена рацијаод специјален полициски одред кој се спушташе од хеликоптери, а сега е задржан во близина на малото пристаниште Порво, источно од Хелсинки. Утврдено е дека на бродот му недостасува сидро кое подоцна било најдено на морското дно каде што се чини дека се одвоило од синџирите, а на деветмина од екипажот им е забрането да ја напуштат Финска додека истрагата е во тек.

„Игл ес“ја отелотворува сивата, аморфна природа на напнатата ситуација во овој агол на Балтикот, каде што е тешко да се направи разлика помеѓу невнимателни несреќи и намерни акти на хибридна војна.

Кинескиот танкер тежок 74.000 тони имаше три претходни имиња, а сега плови под знамето на Куковите Острови, во сопственост на корпорација во Дубаи, но управувана од индиска компанија, со грузиски капетан и грузиско-индиски екипаж.

Бродот, наводно, бил на пат од руското пристаниште Уст-Луга со 35.000 тони бензин за Турција. НАТО и финските власти веруваат дека тоа е дел од руската „флота во сенка“ од бродови од целиот свет, тивко нарачани од Москва за транспорт на руска нафта и покрај санкциите воведени по инвазијата на Владимир Путин на Украина.

Работната теорија на финската полиција е дека бродовите и посадите кои можат да бидат нарачани да ги уништат санкциите, исто така, може да бидат ангажирани да вршат саботажа.

Сопственикот на „Игл ес“, со седиште во Дубаи, „Каравела“, ги отфрли обвинувањата и го оспори задржувањето на бродот преку неговиот фински адвокат.

Се покажа дека „Игл ес“исто така бил вклучен во инцидент во близина на холандскиот брег во ноември, во кој, наводно, бил забележан како плови напред-назад преку „Атлантскиот премин 1“, телекомуникациски кабел што ги поврзува САД со Велика Британија, Холандија и Германија.

Веб-страницата за испорака „Лојдс лист“ цитираше анонимен извор кој вели дека е откриено дека танкерот бил „натоварен со опрема за шпионирање“, вклучително и сензори кои биле фрлени од бродот. Според финските власти, сепак, не била пронајдена необична опрема кога била извршена рацијата во декември.

Инцидентот со „Игл ес“ е трет пат во последниве месеци критичната инфраструктура на балтичкото морско дно да биде оштетена во матни околности. Во октомври 2023 година, гасоводот помеѓу Финска и Естонија беше пресечен од сидрото на контејнерскиот брод под знамето на Хонг Конг. Кинеската влада спроведе истрага и призна дека бродот е одговорен, но тврдеше дека се работи за несреќа.

Кога „Балтик сентри“беше договорен од страна на балтичките членови на НАТО на состанокот на самитот во Хелсинки во вторникот, генералниот секретар на НАТО, Марк Руте, ги опиша неодамнешните инциденти како „можна саботажа“ и го подвлече влогот во заштитата на подморската енергија и интернет каблите, истакнувајќи дека 1,3 милиони километри подморски кабли се одговорни за финансиски трансакции во вредност од околу 10 билиони долари секој ден.

„Капетаните на бродот мора да разберат дека потенцијалните закани за нашата инфраструктура ќе имаат последици, вклучително и можно качување, апсење и апсење“, рече Руте.

„Секој брод што заминува од Санкт Петербург ќе знае дека се следи“, рече Кокс. „И ако тој брод има намера да преземе какви било незаконски дејствија, ќе размисли двапати“. (Гардијан)