Велика Британија инвестира милиони за да спречи застој поради новиот систем за влегување во ЕУ
Само една земја во ЕУ, Шведска, ќе користи нова телефонска апликација за да им овозможи на посетителите побрз влез, и тоа само на одредени гранични премини

Години во планирање и години во одложување: Денот на EES конечно дојде. Новиот систем за влез и излез на ЕУ е модернизиран и поедноставен – но можеби сè уште не е сосема подготвен – за акција.
Од 12 октомври, лицата кои не се државјани на ЕУ ќе почнат да ги регистрираат своите биометриски информации на границата – со фотографирани лица и скенирани отпечатоци од прсти – пред да им биде дозволено да влезат во европската Шенген зона.
Откако помогна во изготвувањето на шемата пред една деценија, Велика Британија по Брегзит сега се наоѓа во група со земји од Азербејџан до Зимбабве надвор од блокот. Надежите за претходна регистрација преку апликација не се остварија, а целиот биометриски процес сè уште мора да се одвива на секој аеродром, премин или пристаниште.
Тоа ќе има посебен удар за Британците што сакаат на кратко да патуваат преку каналот, каде што официјалната француска граница е поставена на британска почва. Освен нарушеното достоинство поради чекањето во ред на терминал во Лондон или покрај белите карпи на Довер за да се пренесат информации до базата на податоци во Европа, патниците со воз, преку тунел или море единствено треба да ги завршат формалностите на EES пред самото патување до Европа. Засегнатите оператори – Евростар, Евротунел и пристаништето Довер – мораа да ги прецртаат своите процеси и капацитети и да инвестираат милиони во компјутерски киосци и персонал.
Во Довер и Евротунел, патниците ќе треба да паркираат и да излегуваат од автомобилите (освен во исклучителни околности како што е попреченост, каде што граничните службеници можат да користат таблет за обработка на детали). Довер го посочи потенцијалот за обновување на сообраќајниот пекол на патот до пристаништето, така што построгите гранични проверки по Брегзит веќе доведоа до тоа владата да изготви шеми за сообраќај во случај на непредвидени ситуации.
Сопственикот на Евротунел, Гетлинк, кој има повеќе простор и средства, беше првиот што објави инвестиција од 80 милиони евра во гранична технологија за својата услуга Ле Шатл, која ги превезува автомобилите и камионите низ тунелот со големи возови. Се надева дека, со минимизирање на какво било нарушување, ЕЕС може да му даде конкурентска предност. Откривајќи ги своите прилагодени EES патни ленти, портали, засолништа и кабини во Фолкстоун оваа недела, кои можат да обработуваат 2.000 луѓе на час во шпиц, извршниот директор, Јан Лерише, рече: „Нема изговор да не се биде подготвен. Единствениот ризик што го гледам за себе е дека другите не се подготвени и ќе плачат толку гласно што ќе успеат да ги убедат луѓето да го одложат своето патување“. Неподготвените, тврди тој, „не сакаа да го погледнат EES и гледајќи настрана мислеа дека ќе исчезне“.
Пристаништето Довер потроши 17 милиони фунти минатата година за изградба на натрешници на источните докови за EES, чија функција сега е нејасна бидејќи оттогаш одлучи да ги лоцира кабините на EES повеќе од една милја на новообновено земјиште во западните докови.
Портпаролот рече дека пристаништето сега е уверено дека ќе избегне проблеми, особено со оглед на постепеното воведување на ЕЕС во текот на шест – или дури девет – месеци, што потврди ЕУ.
Сепак, никој не сака да биде првиот што ќе им ја наметне бирократијата на сите свои клиенти. До јануари, Eurostar едноставно ќе ги „поканува“ редовните патници да се регистрираат; Евротунел и Dover ќе започнат со патниците и автобусите, а автомобилите од ноември.
За Le Shuttle, возилата ќе бидат насочени кон лентите во зависност од националноста на возачот и патниците. Граѓаните кои не се од членки на ЕУ и кои треба да се придржуваат до ЕЕС – што значи повеќето автомобили во Фолкстоун – ќе чекаат пред бариера каде што автоматски се скенираат регистарските таблички, а возачите се упатуваат кон доделен киоск. Сите патници мора да излезат од автомобилот и да ги користат екраните на допир на киоскот за да го покажат својот пасош, да го потврдат својот имиграциски статус, да бидат фотографирани и (освен лицата под 12 години) да ги скенираат своите отпечатоци од прсти.
Кога „Гардијан“ ги испроба киосците на Евротунел, времето поминато пред екранот само за EES траеше нешто помалку од две минути, по лице. Патниците сè уште треба да поминат низ француски проверки на пасошот. Откако ќе се регистрираат, при излегување од ЕУ или на последователни патувања во рок од три години, процесот е малку пократок, користејќи препознавање на лица (но не и отпечатоци) на е-порти на аеродромите.
Влијанието на ЕЕС врз патниците на возот на Еуростар во Сент Панкрас е релативно мало. Се тврди дека времето поминато во новите зони за завршување на процесот може да се сведе на сегашниот рок од 75 минути така што патниците се охрабруваат да го земат предвид пред поаѓање. Има 49 стандардни киосци распоредени во две простории, заземајќи го поранешното кафуле, малата „премиер“ ЕЕС зона и, на горниот кат, зона за итни поминувања доколку работите станат очајни.
Збунувачки, Еуростар бараше одговори на четири дополнителни прашања на екранот, кои Еуротунел не ги вклучи. Патниците требаше да потврдат дали имаат сместување, повратен билет, доволно средства и „здравствено осигурување“ – термин што Еуростар рече дека сега ќе биде променет во „патничко осигурување“. Порака на екранот предупредува дека одговорите се „обврзувачки“ и дека патниците можеби ќе треба да обезбедат доказ.
Останува да се види колку време ќе трае целиот процес во реалниот живот, со потенцијално стресни, збунети и оптоварени патници кои тргнуваат на одмор или службено патување. Сите оператори ветуваат дека ќе имаат дополнителен персонал кој ќе им помага на патниците да се движат низ екраните и ќе испраќаат упатства со билетите.
Отстапката на ЕУ за шестмесечен воведен период пред да мора да се регистрираат сите патници – и дополнителни 90 дена кога EES може да се намали доколку се случи хаос – се должи помалку на уникатните околности на Велика Британија отколку на стравувањата во рамките на ЕУ. Некои аеродроми долго време имаат киосци – но остануваат загриженостите за обработка на голем број доселеници од земјите каде што се укинува визата, особено американските туристи.
Германија постепено ќе ја воведува услугата почнувајќи од мал аеродром во Штутгарт и ќе се прошири на операции во Франкфурт, еден од најпрометните аеродроми во Европа.
Се очекува само една земја во ЕУ, Шведска, да користи нова телефонска апликација за да им овозможи на посетителите побрз влез, и тоа само на одредени гранични премини. Фронтекс, граничната агенција на ЕУ, разви апликација што ќе им овозможи на патниците однапред да ги регистрираат податоците за пасошот, оставајќи само земање отпечатоци од прсти и слика од лицето на местото на пристигнување. Пет други држави „се подготвуваат или работат на интеграција на апликацијата во нивните национални системи“, рече портпаролот.
На граничните службеници им е кажано дека имаат дискреционо право да го суспендираат EES ако се создаваат редици.
„Најголемата порака што ја имаме сега е дека ова е прогресивно и дека имаме различни заштитни мерки за сите земји-членки ако има ненадеен пораст на патниците во редовите“, рече извор од ЕУ. (Гардијан)