Од надеж до агонија: Што остана од „Арапската пролет?


Пред десет години, протестите се ширеа како пожар низ арапскиот свет, предизвикувајќи низа настани што прво предизвикаа и изгаснаа многу надежи и неповратно го сменија регионот.

Од брзиот пад на навидум недопирливите режими до подемот и падот на џихадистичкиот калифат, Блискиот исток влезе хаотично во втората декада на 21 век. Бранот немири што го погодија регионот од крајот на 2010 година беше наречен „Арапска пролет“, но резултатите беа долгорочни различни, и многу земји завршија во полоша позиција од порано.

Протестите во Тунис, Египет, Либија и Јемен беа проследени со разочарувачки реформи во најдобар случај, жестоки одговори на диктатори или отворени војни.

Но, духот на бунтот остана жив, што го покажа вториот бран протести во Судан, Алжир, Ирак и Либан осум години подоцна.

Искра од Тунис

Се започна на 17 декември 2010 година, кога еден млад уличен продавач, кој со години беше злоупотребуван од полицијата, се самозапали пред зградата на градскиот управител, Сиди Бузид.

Мохамед Буазизи не беше првиот кој презеде ваков чин во регионот, дури ни во Тунис, но неговиот случај предизвика гнев кај народот. Неговата приказна не е снимена од камера, но веста се прошири на социјалните мрежи на оваа северноафриканска земја. Буазизи почина на 4 декември, а дотогаш движењето против претседателот Зин Ел Абидин Бен Али, на власт 23 години, се прошири низ целата земја.

Десет дена подоцна, Бен Али побегна во Саудиска Арабија, а во следните неколку недели, во Египет, Либија и Јемен избувнаа продемократски протести. Кога немирите стигнаа до улиците на Каиро, далеку најголемиот град во регионот, бунтот беше наречен „Арапска пролет“.

Стотици илјади луѓе излегоа на улиците во Египет барајќи демократски промени и заминување на претседателот Хосни Мубарак, кој беше на власт од 1981 година. Еуфоријата и надежта за промена на Блискиот исток потоа се проширија низ регионот и остатокот од светот.

Така изгледа надежта

„Погледнете ги улиците на Египет вечерва, еве како изгледа надежта“, напиша египетскиот писател Ахдаф Суеиф за британски Гардијан во тоа време. Гласот на народот беше единствен, не само во најнаселената арапска држава, туку и во целиот регион.

Идејата дека тираните не се вечни и дека промената може да дојде одоздола ја зафати Блискиот исток.

„Имаше чувство дека ние Арапите сме премногу мрзливи или уморни за да се бориме против угнетувањето, дека го прифативме владеењето на диктаторите и деспотите затоа што по природа сме погрешни или обележани со товарот на колонијализмот и мешањето на Западот“, изјави либанската писателка Лина Мунзер за АФП.

Незамисливо

Незамисливото се оствари на 11 февруари 2011 година со објавата дека Мубарак се повлекува од власта.

„Ноќта кога падна Мубарак, плачев од среќа. Не можев да верувам колку беа храбри и убави Египќаните. Се чинеше како зора на едно ново време “, се присетува Мунзер.

„И тогаш Сирија. Мислев дека сум среќна и изненадена поради Египет, но ме обзеде Сирија. Се чинеше дека соништата на моите родители за арапски национализам конечно се исполнија со силата и волјата на самите луѓе“.

Шест месеци пред да биде убиен во Истанбул, саудискиот новинар и дисидент Џамал Хашоги изјави дека Арапската пролет покажа дека тврдењето дека Арапите и демократијата се некомпатибилни е погрешно.

„Дебатата за односот меѓу исламот и демократијата заврши со појавата на Арапската пролет“, рече тој во говорот во 2018 година.

Покрај Бен Али и Мубарак, соборен е и либискиот полковник Моамер Гадафи, јеменскиот лидер Али Абдулах Салех, а суданскиот лидер Омар ал-Башир си замина минатата година.

Петмината владееја заедно вкупно 146 години, не сметајќи ги 12-те години на Салех на чело на Северен Јемен пред обединувањето на земјата во 1990 година. За момент, падот на автократиите во регионот се чинеше неизбежен.

Арапска зима

Терминот „Арапска пролет“ ретко се користи во арапските земји и се смета за погрешен. Зборовите востание и револуција се претпочитаат. Американскиот автор Ноа Фелдман ја нарече својата книга од 2019 година на оваа тема „Арапска зима“, и тоа име започна да се користи скоро истовремено со „Арапска пролет“. Академик Мајкл Игнатиф рече дека книгата претставува „еден од најважните настани во нашето време: трагичниот неуспех на Арапската пролет“.

Вакуумот создаден по падот на режимот не ги исполни демократските реформи што ги бараа демонстрантите. Во Египет, краткото и возбудливо време на самоуправување е заменето со брутална полициска репресија.

Во 2012 година, Египќаните го избраа Мохамед Морси за претседател, исламист чија програма наиде на жестоко противење од демонстрантите, што пак го отвори патот за државен удар извршен во 2013 година од неговиот министер за одбрана. Пензионираниот генерал Абдел Фатах ал-Сиси се уште е на власт во Египет, а некои го сметаат за неговото владеење поавтократско од владеењето на Мубарак.

Разочарувањето кај демонстрантите е горко. Наде Ахдаф Суеиф од февруари 2011 година сега е бледа слика.

„Не можев да замислам дека мојот внук и денес ќе биде во затвор“, рече таа за АФП.

„Ниту бројот на сиромашни ќе биде поголем од порано, ниту Египет, за првпат во историјата, ќе стане земја од која младите сакаат да заминат“.

Пролетта почина во Сирија

Во Бахреин, единствената монархија во Заливот што доживеа масовни протести, востанието беше брутално задушено со помош на режимот на Саудиска Арабија, кој спречи немири во неговата земја со масовни субвенции за населението.

Протестите во уништениот од граѓанска војна Алжир не заживеаја, а оние во Мароко беа замолчени од козметичките реформи и судската репресија.

Либиските револуционери се поделија на паравоени кои ја поделија земјата, а во Јемен избувна секташка војна. Но, Арапската пролет всушност умре во Сирија.

Позицијата на Башар ал Асад се чинеше огромна, но кога започнаа протестите во 2011 година, беа потребни само неколку недели за поранешниот лондонски офталмолог сериозно да се разниша.

„Стигна редот, докторе“, беше напишано на ѕидот во јужниот град Дари, сугерирајќи дека Асад треба да го заземе патот на Бен Али и Мубарак. Тинејџерите кои стојат зад знакот беа брзо приведени и мачени, предизвикувајќи масовни протести со барање за нивно ослободување.

Асад, сепак, не дојде следен. Преживеа се и остана на власт. Со исклучок на Тунис, која денес е кревка демократија, револуциите на Блискиот исток пропаднаа на свој начин.

Исламска држава

Еден од авторите на графитите во Дара, Моави Сајасин, изјави за АФП дека одговорот на владата е полош отколку што можел да замисли.

„Горд сум на она што го сторивме тогаш, но никогаш не мислев дека режимот ќе не уништи вака. Мислев дека ќе се ослободиме од него “.

Во време на брутална репресија на демонстрантите и растечка секташка омраза, исламистите најдоа плодна почва за своите активности во Сирија и на други места.

„Не требаше долго за ненасилниот етос на демонстрантите да се претвори во борба во Либија, Сирија и Јемен“, напиша новинарот Роберт Ф. Ворт.

„Под соодветна маска на улични протести – кои тие можеа да ги придвижат за никој да не ги препознае – џихадистите брзо беа сведоци на колапс на сите три држави.

Нивниот раст кулминираше во 2014 година кога џихадистичката група Исламска држава прогласи калифат во областите на Ирак и Сирија. Насилството што групата го пропагираше на социјалните мрежи и нивната можност да регрутираат илјадници борци од Европа и другите делови на светот предизвика страв на Западот, каде ентузијазмот за продемократските аспирации на блискоисточните народи брзо исчезна.

Светот се фокусираше на борбата против тероризмот, наместо на соборување на автократските режими кои почнаа да се претставуваат како борци против исламистичкиот екстремизам.

Уништен регион

Западот, предводен од американската влада на Барак Обама, не успеа да ги предвиди арапските востанија, но првично ги поддржа. САД не интервенираа директно во Арапската пролет, со исклучок на контроверзната мисија на НАТО во Либија. Западот се дистанцираше од поддршката на некои регионални диктатори со децении, но не понуди друга алтернатива.

По десет години, тешко е да се толкува Арапската пролет како успех. Конфликтите во Сирија ја уништија земјата и ја создадоа најголемата бегалска криза од Втората светска војна. Во исто така уништениот Јемен, голем дел од населението гладува, а Либија се претвори во распарчено бојно поле за паравоените и нивните странски спонзори.

Работа што трае

Што остана тогаш од Арапската пролет, ако има нешто?

Ахдаф Суиф тврди дека е рано да се каже какво ќе биде наследството на протестите затоа што тие се недовршени.

„Условите во кои живееја луѓето од средината на 1970-тите доведоа до протести. Тоа беше неизбежно. Но, тоа е сепак неизбежно “, рече Египќанката.

Таа и другите активисти се борат против наративот што ги поврзува револуциите со ширењето на радикализмот, нагласувајќи дека контрареволуциите ги нахраниле инстинктите и сиромаштијата што ги искористиле џихадистите. Суиф исто така го отфрла тврдењето дека Египет се вратил на ситуацијата пред 2011 година и посочува дека луѓето денес се „живи и будни“ на нов начин.

„Во тек е социјална револуција, што е голем чекор напред. Прашања како што се правата на жените и правата на ЛГБТ луѓето – нивниот пат е многу тежок, но тие добиваат се поголема видливост “.

Нов бран протести кои повикуваат на поголема транспарентност и демократски реформи избувнаа минатата година во Судан, Алжир, Ирак и Либан. Повторно беа извикувани истите пароли, што потврди дека духот на 2011 година е се уште жив и извор на инспирација за младите во регионот.

Цунамито доаѓа

За Аршин Адиб-Могадам, професор на ориентални и африкански студии во Лондон, главните барања на демонстрантите се уште се присутни под површината и ќе излезат на виделина во првата можност како „политичко цунами“.

„Државите кои не ја разбираат оваа нова реалност се осудени на конфронтација“, додаде тој.

Историјата покажува дека на револуциите понекогаш им требаат години за да дадат резултати.

Ала ал Асвани, еден од најпознатите египетски писатели, рече дека „револуцијата е како да се за вљубуваш – тоа те прави подобра личност“.

Што се смени?

Музнер, која оттогаш е сведок на протести во нејзиниот Либан во 2019 година, верува дека што и да се случи во иднина го смени начинот на кој луѓето ги гледаат своите водачи, остатокот од светот и самите себе.

„Таа арапска пролет во раните, идеалистички денови не само што нè научи, туку и ни ја потврди. „Она што ќе го сториме со таа лекција – закопај го или изгради се на тоа – ќе видиме“, рече Музнер.

Таканаречената „Јасмин револуција“ во Тунис често се наведува како пример за тоа како арапските востанија можат да бидат успешни. Крвопролевањето беше запрено, политичарите и жителите се воздржуваа од тактики што ќе посеат раздор, а доминантната исламистичка партија Енахда релативно мирно ја пренесе власта на подемократски систем.

„Во врска со неуспесите на Египет и катастрофата во Сирија, Тунис изгледа како екстремен исклучок“, пишува Фелдман.

Иако Тунис помина подобро од другите, последиците од револуцијата се уште не се очигледни.

Зборувајќи за АФП на неколку блока подалеку од местото каде што се започна, Ашреф Ајми изгледа разочаран.

Бен Али го нема, земјата остана обединета, но економската состојба не е подобрена.

„Слоганот на револуцијата беше – работа, слобода, национално достоинство. Не добивме ништо од тоа “, заклучува 21-годишникот близу плоштадот каде што беше подигнат споменик на Буазизи. (Хина/АФП)