Обложување на музика? Зошто Европа е фасцинирана од Евросонг
Шведскиот претставник, песната „Bara bada bastu“ од финската група KAJ, води на обложувалниците на Евросонг 2025

Тројца мажи облечени во елегантни кафеави костуми се собираат на сцена во Малме, Шведска. Едниот од мажите почнува да рапува на финско-шведски, едниот свири хармоника, а другиот пече (многу вистинска) колбас над (многу вистинска) огниште. Танчери во позадина се појавуваат, пантомимизирајќи сечење дрва пред барака за дрва што подоцна се претвора во реплика на финска сауна.
Во текот на целото времетраење од две минути и 46 секунди, тројцата мажи пеат, рапуваат и танцуваат за културата на финската сауна. Звучи како глупав концепт за непосветените, но песната станува сериозна вибрација што вклучува многу од традиционалните теми и музика од регионот.

Песната „Bara bada bastu“ од финската група KAJ, која зборува шведски, е претставникот на Шведска на Евросонг 2025 година и привлече значително внимание откако дебитираше на Мелодифестивален таа вечер, на 22 февруари. Моментално е фаворит на обложувалниците за победа во Базел, Швајцарија, кој почнува со првото полуфинале вечерва, второто полуфинале во четврток, а завршува со финалето на 17 мај.
Изложеноста на повеќето Американци на натпреварот е ограничена на комедијата на Вил Ферел од 2020 година „Евровизија: Приказната за сагата за оган“, или можеби сознанието дека АББА и Селин Дион беа два од најуспешните изведувачи што произлегоа од натпреварот. Но, во Европа, Евровизија е огромна сензација на поп-културата, со 37 земји – првенствено од целиот континент, но вклучувајќи ги и Австралија и Израел – кои се натпреваруваат во 2025 година.
Натпреварот во 2024 година привлече 163 милиони гледачи низ каналите на јавниот сервис на Европската радиодифузна унија, која го организира настанот секоја година, со повеќе гледачи кои доаѓаат надвор од таа сфера. Како и многу натпреварувачки потфати, таа масовна гледаност значи и голем контингент за обложување.
„Во однос на прометот, Евровизија е убедливо нашиот најголем неспортски настан“, изјави за ESPN преку е-пошта Ли Фелпс, портпарол на британската спортска обложувалница Вилијам Хил. „Во ова време од годината, дури и се натпреварува со некои фудбалски натпревари од средно ниво по обем. Навистина е Супербоул на специјални пазари.“
Сем Итон, менаџер за Велика Британија во агрегаторот за спортски обложувалници Oddschecker, проценува дека повеќе од 200 милиони фунти (приближно 266 милиони долари) ќе бидат обложени на Евросонг, годинава. Тој понатаму истакнува дека повеќе облози се направени на Евровизија 2024 преку обложувалницата Betfair Exchange отколку на Grand National, најпознатата коњска трка во Англија, и дека имало повеќе пребарувања за „обложување на Евровизија“ во 2024 година отколку во кое било време во историјата, според Google Trends.
Обложувањето на натпреварот за песна на Евровизија сè уште не е достапно кај ниедна од поголемите легални спортски обложувалници во Соединетите Држави (иако американските колеги во Канада го нудат), но со растечкото културно влијание на натпреварот и навидум незаситниот апетит на американските обложувалници, само е прашање на време. Светот на обложување на Евровизија е свет за обични и професионалци, кој ги има сите сложености и драма дури и на спортските настани на кои најмногу се обложуваат.
„Нудиме пазари за обложување на Евровизија со децении – долго пред да стане интернет феномен каков што е денес“, рече Фелпс. „Развиен е во согласност со самото шоу, кое стана многу повеќе од само музичко натпреварување – тоа е културен момент.“
За разлика од спортските натпревари на терен и многу послични на спортските и наградите за поп-култура, како што се Оскарите, хендикепирањето на Евровизија е повеќе за мерење на човечкото донесување одлуки, отколку за предвидување на резултатите од опипливите резултати.
Процесот на крунисување на шампион на Евровизија започнува со тоа што секој емитувач на земја-членка го избира својот учесник. Некои избираат преку мини верзија на Евровизија, често во форма на музички фестивал, додека други го прават тоа преку комитет.
Победникот од претходната година, кој генерално е домаќин на натпреварот, и земјите што ја сочинуваат најголемата финансиски придонесувачка „Голема петорка“ – Франција, Германија, Италија, Шпанија и Обединетото Кралство – автоматски се пласираат во финалето. Сите други земји ги испраќаат своите пријави во едно од двете полуфиналиња за да се натпреваруваат за место во финалето.
Гледачите гласаат преку телефон, СМС порака или официјалната апликација за Евровизија за тоа кои полуфиналисти треба да продолжат во финалето. Овој систем на телегласање се користи и во финалето, но е комбиниран со збирка жирија од професионалци од музичката индустрија од секоја земја-натпреварувач. Во сите случаи, жителите на секоја земја не смеат да гласаат за претставникот на својата земја. Песната со најмногу поени во позицискиот систем за гласање на крајот од финалето е крунисана за победник.
Како и со одредувањето на квотите за награди, ова претставува предизвик за спортските обложувалници да избалансираат мноштво фактори кои не се ограничени само на песните и самите изведувачи – иако тој елемент на настапи во живо е еден аспект што ја одделува Евровизија од доделувањето на награди.
„На почетокот, кога песните почнуваат да се појавуваат во февруари и март, квотите…“ се базираат главно на мислењата на трговците – што звучи како потенцијален победник, како се применуваат претходните трендови, такви работи“, рече Фелпс. „Како што се приближуваме до мај и ангажманот на фановите се зголемува, почнуваме да се потпираме на експертски модели на фановите, кои влијаат на анкетите, возбудата од пробите и настапите на националното финале. Суперфановите на Евровизија можат да бидат неверојатно искусни, па затоа мора да обрнеме внимание.“
Друг уникатен фактор е политичката динамика и коалициите меѓу нациите што ги надминуваат границите на натпреварот. Бен Смит, ко-водител на американскиот „The EuroWhat? Podcast“, ја гледа Евровизија како „интересен одраз на меѓународните односи и кој е пријател еден со друг“.
„Бидејќи нордиските нации се сакаат едни со други, тие ќе си даваат поени; тие се на иста бранова должина. Или народите на Балканот“, изјави тој за ESPN. „Но, не е сè гласање во блокови.“ Имате многу различни културни групи чии дијаспори сега се преселиле низ цела Европа.“
Процесот на разгледување на секој фактор му овозможува на пазарот да стане „многу остар“ до моментот кога ќе се појават вистинските емисии, според Фелпс.
Итон, кој се обложува на Евровизија со години, верува дека Евровизија е „најлесната работа на која може да се обложувате“ бидејќи генерално постои прилично јасна формула за пронаоѓање на победниците: Тој ги разгледува резултатите од главните онлајн анкети – кои често собираат повеќе од 300.000 одговори и ги сочинуваат многу од истите луѓе што гласаат преку телегласање – и земјата на која најмногу се обложуваат во март, кога многу од поострите обложувачи ги фрлаат своите пари за да добијат најголема вредност.
Од 2015 година, земјите што ја освоија главната анкета на Евровизија и беа земјата на која најмногу се обложуваа во март завршија со победа на натпреварот шест од девет пати. Така, фаворитите доаѓаат средината на мај честопати завршуваат со победа на сè, а спортските обложувалници ги прилагодуваат своите квоти цела пролет врз основа на таа остар акција. Спротивно на тоа, понеформалните обложувачи имаат тенденција да поддржуваат песни врз основа на географија или интуиција. чувство, што доведува до многу добивки за книгите.
„Многу привлекува нова публика“, рече Итон, кој забележува дека просечната големина на влогот за Евровизија е околу 12 фунти (приближно 16 долари). „Оние што се обложуваат еднократно обично се обложуваат или на земјата од која доаѓаат или на нивната омилена песна.“ Значи, тие ќе ги гледаат сите песни и ќе ја поддржат својата омилена песна, што не е правилен метод.“
„Пазарот на обложување за Евровизија има тенденција да ги погоди главните кандидати и честопати е точен кога станува збор за тоа кој ќе го освои гласот на жирито или ќе доминира во телегласот“, изјави за ESPN преку е-пошта еден трговец од ирската компанија за обложување Paddy Power. „Компанијата за обложување генерално остварија профит од Евровизија во последниве години, особено за време на попредвидливи натпревари.“
За обложувалниците кои ги сакаат фаворитите, но се двоумат за кратките цени, постојат можности да добијат подобри квоти за време на пробите пред шоуто, па дури и во завршните фази од финалето. Со процес на гласање и сметководство што трае со часови, квотите често се менуваат во лет како што се појавуваат резултатите, при што фаворитите понекогаш губат и го враќаат тој статус во рок од неколку минути.
Исто така, постојат можности за обложувалници кои сакаат да ги поддржат аутсајдерите, без разлика дали тоа е преку помошни пазари како што се првите пет или првите 10 или директно. Аутсајдерите да победат во сè не е нечуено, на крајот на краиштата.
Во 2016 година, Украина беше околу 20-1 аутсајдер и не водеше ниту во анкетите пред шоуто ниту во обемот на обложување пред да победи. Во 2022 година, Велика Британија го доби гласањето на жирито, но Украина, во средината на руската инвазија на земјата, собра рекорден број телегласови за да ја освои својата трета титула на натпреварот, надминувајќи ги долгогодишните коефициенти во процесот.

„Украина е многу добра на Евровизија“, рече Смит. „Мислам дека ќе се снаоѓаа добро без оглед на тоа, но дефинитивно беше делумно и гест на добра волја кон сите други во Европа кои рекоа: „Еј, ве поддржуваме.“
Втора на таблата со коефициенти е „Wasted Love“ од австрискиот уметник Џ.Џ., која покажува коефициенти во опсегот +240 низ европскиот пазар за спортска обложувалница. Paddy Power и William Hill ја рангираат песната на второ место по парите што се обложуваат. Со оглед на сите фактори што влијаат на крунисувањето на фаворитите, јасно е дека пазарот ги пронајде своите фаворити.
„Тие двајца се удобно пред остатокот од полето во однос на сериозните пари што се вложуваат“, рече Фелпс.

Национализмот секогаш ќе игра улога за обложувалници, па затоа не треба да биде изненадување што британската „What The Hell Just Happened?“ од Remember Monday води по бројот на облози на William Hill, додека ирската „Laika Party“ од Emmy има најмногу облози кај Paddy Power.
Обложувалниците гравитираат кон некои аутсајдери во живо. Двете компании за обложување известуваат за здрава поддршка за белгиската „Strobe Lights“ од Red Sebastian, која се наоѓа некаде помеѓу 16-1 и 36-1 на пазарот. Исто така, тука е и „Zjerm“ од Shkodra Elektronike од Албанија, која направи серија од својот најдолг 100-1 па сè до 40-1 кај некои спортски обложувалници.
Иако Евровизискиот натпревар има тенденција да биде омилен натпревар, напливот од настапи во живо може да предизвика сè да се случи кога ќе се вклучат светлата, давајќи им шанса на краткиот избор, а на сите одлична претстава.
„Оваа година се чувствува како многу поотворено поле отколку што сум видел во некои претходни години. Има некои години кога ќе ја слушнете песната кон крајот на февруари, почетокот на март и ќе си помислите: „Тоа е тоа, тоа е таа“, рече Смит. „Се обидувам да го прочитам просторот за тоа кој го има и срцето на јавноста и срцето на жирито.“