Александар Пејн „неподготвен“ да коментира за Газа додека се соочува со низа политички прашања во Венеција


Венеција – Во своето прво официјално појавување како претседател на жирито за натпреварување на овогодинешниот Венециски филмски фестивал, ветеранот режисер Александар Пејн одговори на неколку тешки прашања за сè, од војната во Газа и неговите лични ставови за тековниот конфликт до улогата на филмовите денес во услови на постојано менувачка индустрија.

Всушност, прашањата за Газа доминираа на почетокот на прес-конференцијата одржана во Палацо дел Касино во Лидо – сесија со прашања и одговори на која на Пејн му се придружија директорот на фестивалот Алберто Барбера и другите претседатели на жирито од алтернативните секции, вклучувајќи ги режисерките Шарлот Велс, Џулија Дукурно и Томасо Сантамброџо – но Пејн одлучи да не се изјасни долго.

Прво беше прашан како жирито ќе пристапи кон „она што се случува во светот“ со конфликтите што беснеат во Украина и Газа, но тој се одврати сугерирајќи дека тоа е подобро прашање за Барбера бидејќи директорите на фестивалите се повешти во одговарањето бидејќи „ги имаат прстите на пулсот на киното“ и како тоа ги одразува културата, општеството и политиката.

Но, потоа друг новинар постави поостро прашање: Кои се вашите ставови за Газа?

„Искрено, се чувствувам малку неподготвен за тоа прашање“, објасни Пејн. „Тука сум да судам и да зборувам за киното. Моите политички ставови, сигурен сум, се согласуваат со многу од вашите. Но, што се однесува до мојот однос со фестивалот и она што го прави индустријата, морам да размислам за тоа некое време за да ви дадам одмерен одговор.“

Потоа Барбера продолжи со подетален одговор на италијански јазик, додавајќи дека фестивалот „не се двоумел“ да каже дека е против „огромното страдање“ што се случува во Палестина, особено со смртта на цивили и „особено на деца“. Тој исто така рече дека сите се добредојдени на фестивалот и дека никому не му е одземена поканата за учество.

Коментарите на Барбера доаѓаат само неколку часа по протестот пред местото каде што премиерно ќе се одржи фестивалот, Сала Гранде, каде што дваесетина пропалестински активисти кренаа транспарент „Стоп на геноцидот“ како начин да се привлече вниманието кон беснеечката војна во Газа. Групата изјави дека имаат закажано марш за сабота наутро како уште еден инструмент за да побараат од фестивалот да го осуди она што се случува таму.

Жирито на натпреварувачкиот тим на Венецискиот филмски фестивал  ги вклучува и бразилската актерка Фернанда Торес, иранскиот автор Мохамед Расулоф, францускиот режисер и сценарист Стефан Бризе, италијанската режисерка и сценарист Маура Делперо, романскиот режисер добитник на Златна палма Кристијан Мунџиу и кинеската актерка Жао Тао.

Жирито ќе одлучи за Златен лав за најдобар филм; Сребрен лав – Голема награда од жирито; Сребрен лав – награда за најдобар режисер; Куп Волпи за најдобра актерка; Куп Волпи за најдобар глумец; Награда за најдобро сценарио; Специјална награда од жирито и наградата Марчело Мастројани за најдобар нов млад глумец или актерка.

Пејн, чии комедии „The Holdovers“, „Sideways“ i „The Descendants“, се номинирани за вкупно 24 Оскари, вклучително со четири номинации за најдобар филм и најдобар режисер, а два пати ја освоил наградата за најдобро адаптирано сценарио, рече дека неговата улога како водач на тимот всушност не се чувствувала реално сè до вчера кога пристигнал „со водено такси до мојот прекрасен хотел“ и ги оставил куферите.

„Наскоро седнав до Франсис Форд Копола гледајќи реставрација на нем филм од 1928 година“, откри Пејн за својот приватен распоред. „И си помислив, сум во рајот. Сега можам да гледам 21, 22 филмови од неверојатни режисери за прв пат во кино, не знаејќи ништо за нив, опкружен со членови на жирито, кон сите нив имам огромна почит, и ми е чест да бидам со нив. Ова е рајот.“

Единствениот тежок дел од гледањето толку многу филмови? Да се ​​одлучи кому да се доделат награди. „Ќе го решиме некако“, се задеваше тој.

Индустријата за забава, исто така, сфаќа како да се стабилизира во услови на променлив пејзаж на навики за гледање филмови и консолидација на студија, а Пејн се вклучи и во тоа за време на еден од неговите одговори на друго тешко прашање: Која е релевантноста на филмовите денес?

Пејн пристапи кон својот одговор фокусирајќи се на „кој гледа филмови и како“. Тој се употреби себеси како пример: „Гледам многу филмови навечер, знаете, на стомак, но многу повеќе сакам да ги гледам проектирани во катедралата на киното. И жалам што многу одлични филмови, и од уметничко и од политичко значење, не стануваат поголем дел од разговорот – секако кинематографски разговор – поради непосредните средства за дистрибуција [со стриминг]. Можеби сум само старец, го правам ова веќе 30 години, но како љубител на филмови, обично филмовите што имаат кино-издание стануваат дел од културниот разговор, а потоа имаат некаков вид влијание.“

На Пејн потоа му поставија друго прашање: Може ли еден филм навистина да го промени општеството или културата?

„Не знам, се сомневам“, рече тој. „Но, барем кога правиме филмови што се релевантни за времето, оставаме документ дека некој размислувал за тоа. Дали [„Да се ​​биде или да не се биде“ од Ернст Лубич] или [„Големиот диктатор“ од Чарли Чаплин] ја спречија Втората светска војна или Холокаустот? Не, но тоа се документи за кои луѓето биле свесни во тоа време, дури и пред да се случат тие работи. Ги имаме тие [филмови] како документи и, како такви, можеме да се обидеме да учиме од нив.“

Неколку моменти подоцна, Пејн понуди краток поглед на говорот што ќе го одржи подоцна вечерва за време на церемонијата на отворањето за тоа како пристапува кон својата работа овде на терен. „Секогаш си велам, и ќе им кажам на моите колеги членови на жирито, дека сме избрани затоа што работиме професионалци кои можеби знаат нешто за киното. Но, во исто време, мислам дека треба да пристапиме кон секој филм како никогаш порано да не сме гледале филм во нашите животи и да го третираме секој филм што го гледаме како еден вид мало чудо.“

Разговорот околу фестивалот и одговорот на индустријата на кризата во Газа покажува малку знаци дека ќе престане, дури и кога впечатливите светски премиери се обидуваат да привлечат внимание.

Чудата од 82-то издание на Венецискиот филмски фестивал ќе бидат претставени оваа година од 27 август до 6 септември. (Холивуд рипортер)