ИЈЗ со препораки за скопјани во периодот кога нема да има вода


Фото: Б. Грданоски

Во контекст на најавениот недостиг на вода во наредниот период во Скопје, Институтот за јавно здравје на Македонија излезе со препораки за да се подготвите и да го минимизирате влијанието:
П͟р͟е͟п͟о͟р͟а͟к͟и͟ ͟з͟а͟ ͟г͟р͟а͟ѓ͟а͟н͟и͟:͟

1.Складирање вода
– Складирајте доволно вода во чисти садови за пиење, готвење и хигиена.
Потребни се најмалку 4 литри вода по лице на ден.
– Ако имате пристап до флаширана вода, набавете ја за овој период.
– Наполнете канти, кофи или големи садови со вода за санитарни потреби
(чистење, миење, тоалети).
2.Штедење вода
– Користете вода само за основни потреби како пиење, готвење и лична хигиена.
– Одложете активности кои трошат многу вода, како што се перење на алишта,
чистење на автомобили и слично.
3.Хигиена
– Користете средство за дезинфекција на раце ако нема достапна вода.
– За лична хигиена користете влажни марамчиња.
– За мијалници или тоалети, користете вода од резервите или алтернативи како
санитарни раствори.
4.Храна
– Гответе оброци кои не бараат многу вода за подготовка и миење.
– Користете еднократни чинии и прибор за јадење за да избегнете миење.
– Ако користите вода од неконвенционални извори (пр. бунар), секогаш
превривајте ја пред употреба.
5.Информирање
– Следете ги локалните вести и објави од надлежните органи за информации и
препораки.
– Почитувајте ги сите насоки дадени од здравствените власти.
6.Грижа за ранливи категории
– Осигурајте се дека бебињата, старите лица и лицата со здравствени проблеми
имаат доволно резерви на вода.
– Планирајте ја потребата на вашите домашни миленичиња за вода.
7.Поддршка во заедницата
– Споделувајте вода со соседите доколку тие имаат потреба и проверете ги
ранливите лица во вашата заедница.

П͟р͟е͟п͟о͟р͟а͟к͟и͟ ͟з͟а͟ ͟з͟д͟р͟а͟в͟с͟т͟в͟е͟н͟и͟ ͟у͟с͟т͟а͟н͟о͟в͟и͟:͟

  1. Складирање вода
    – Складирајте доволно вода во болниците и клиниките за основните потреби на
    пациентите и персоналот.
    – Набавете дополнителни резерви на флаширана вода.
    2. Медицински процедури
    – Адаптирајте го распоредот на медицинските процедури кои бараат вода и
    одложете ги некритичните процедури.
    – Користете стерилни влажни марамчиња за чистење на раце и опрема.
    3. Комуникација со пациенти
    – Информирајте ги пациентите за недостапноста на вода и препораките за лична
    хигиена.
    – Осигурајте се дека пациентите добиваат доволно течности.
    4. Одржување на хигиена
    – Користете средство за дезинфекција за раце и за чистење на површини.
    – Осигурајте се дека тоалетите се одржуваат чисти со минимална употреба на
    вода.
    5. Ажурирање на информации
    – Постојано следете ги објавите од јавно-здравствените органи и локалните
    власти.
    – Обезбедете континуирана комуникација со надлежните институции за најновите
    информации и насоки.
    Со почитување на овие препораки, граѓаните и здравствените установи можат да
    ги минимизираат последиците од недостатокот на вода и да се осигураат за
    нивното здравје и благосостојба.

К͟о͟г͟а͟ ͟е͟ ͟н͟а͟ј͟а͟в͟е͟н͟ ͟п͟р͟е͟к͟и͟н͟ ͟в͟о͟ ͟в͟о͟д͟о͟с͟н͟а͟б͟д͟у͟в͟а͟њ͟е͟т͟о͟,͟ ͟р͟е͟с͟т͟о͟р͟а͟н͟и͟т͟е͟ ͟и͟ ͟к͟а͟ф͟у͟л͟и͟њ͟а͟т͟а͟ ͟т͟р͟е͟б͟а͟ ͟д͟а͟ ͟п͟р͟е͟з͟е͟м͟а͟т͟ ͟с͟л͟е͟д͟н͟и͟в͟е͟ ͟м͟е͟р͟к͟и͟ ͟з͟а͟ ͟д͟а͟ ͟о͟б͟е͟з͟б͟е͟д͟а͟т͟ ͟н͟е͟п͟р͟е͟ч͟е͟н͟о͟ ͟р͟а͟б͟о͟т͟е͟њ͟е͟ ͟и͟ ͟д͟а͟ ͟г͟и͟ ͟з͟а͟ш͟т͟и͟т͟а͟т͟ ͟з͟д͟р͟а͟в͟ј͟е͟т͟о͟ ͟н͟а͟ ͟г͟о͟с͟т͟и͟т͟е͟ ͟и͟ ͟х͟и͟г͟и͟е͟н͟с͟к͟и͟т͟е͟ ͟с͟т͟а͟н͟д͟а͟р͟д͟и͟:͟ ͟

1. Обезбедување резерви на вода
– Пиење и готвење: Осигурајте доволна количина на флаширана вода за пиење,
готвење и подготовка на пијалаци.
– Санитарни потреби: Наполнете резервоари, канистери или кофи со вода за
миење садови, раце и површини.
– Мраз: Направете доволна количина мраз или набавете готов мраз.
2. Менување на менито
– Ограничување на понудата: Приспособете го менито за да избегнете јадења и
пијалаци што бараат многу вода (супи, комплицирани сосови).

– Алтернативи: Фокусирајте се на оброци и пијалоци кои можат да се подготват со
минимално количество вода.
3. Хигиена и чистота
– Дезинфекција: Осигурајте доволно средства за дезинфекција на раце,
марамчиња за суво чистење и санитарни раствори за чистење површини.
– Садови: Користете еднократни чаши, чинии и прибор ако немате доволно вода за
миење садови.
4. Тоалети
– Ако е можно, инсталирајте привремени санитарни решенија или користете вода
од резервите за одржување на тоалетите.
– Информирање на гостите: Обезбедете инструкции за користење на тоалетите и
други алтернативни мерки.
5. Комуникација и координација
– Информирајте го персоналот: Обучете го персоналот за управување со водата и
одржување на хигиената за време на прекинот.
– Информирајте ги гостите: Јасно објаснете ги ограничувањата на услугите поради
недостатокот на вода.
6. Контрола на квалитетот
– Сигурност на водата: Користете само безбедна вода за подготовка на храна и
пијалоци.
– Мониторинг: Следете ја хигиената на работните површини, рацете на персоналот
и употребените алатки.
7. Соработка со локалните власти
– Поддршка: Побарајте помош за снабдување со вода од локалните власти или
приватни добавувачи.
– Навремена реакција: Следете ги најавите за враќање на водоснабдувањето и
планирајте го работењето според новите информации.

Со овие мерки, ресторанот или кафулето ќе може да продолжи со работата и да ги задоволи хигиенските и здравствените стандарди.