Државата Њујорк ќе обезбеди финансиска помош за локалните медиуми за вработување и задржување на новинари


Фото: Б. Грданоски

Американската сојузна држава Њујорк нуди до 90 милиони долари даночни кредити на новинските куќи за да ангажираат и задржуваат новинари во обид да помогне во опстанокот на се помалата локална информативна индустрија.

Даночниот кредит го намалува износот на данокот што се плаќа и може да помогне да се вратат парите во форма на поврат на данок или даночни олеснувања.

Печатената индустрија во САД е во долг пад од различни причини, од кои најголема е губењето на приходите од реклами, бидејќи се префрли од примарно печатење на главно дигитално. Тоа ги поттикна пратениците од државата Њујорк да помогнат со мерката донесена во државниот буџет.

Тригодишната програма на Њујорк им овозможува на некои новински организации да ги искористат предностите на даночните кредити што се враќаат секоја година, при што може да се добие до 320.000 долари даночни кредити годишно.

Државниот сенатор Бред Хеулман-Сигал, демократ кој го спонзорираше нацрт-законот, рече дека зачувувањето на работните места во новинарството е од витално значење за здравјето на демократијата. Како доказ, тој го наведе неуспехот на ослабените њујоршки медиуми да ја истражат позадината на Џорџ Сантос, републиканец кој измислил многу детали од неговата животна приказна додека не бил избран во Конгресот.

Даночните олеснувања генерално би биле достапни само за новински куќи кои не се на берза, иако ќе има исклучок за одредени медиумски компании поради намалениот тираж.

Хојлман-Сигал рече дека е отворен за ревизии за проширување на законот за да ги вклучи непрофитните новински организации и медиумите само за дигитални, кои во моментов се изоставени од програмата.

„Ова е првпат во американската историја да создадеме структура на даночни кредити за поддршка на новинарството“, рече Џон Слеус, претседател на NewsGuild-CVA, синдикатот на новинарите.

Законодавците во неколку држави имаат различни пристапи за да им помогнат на новинските организации што се борат да преживеат.

Државните влади во Калифорнија и Ново Мексико помагаат во финансирањето на локални информативни програми.

Законодавниот дом на Калифорнија разгледува нацрт-закон со кој технолошките гиганти како Гугл, Фејсбук и Мајкрософт ќе треба да плаќаат процент од приходите од реклами на медиумските компании за да се поврзат со нивната содржина. 

Во Илиноис, пратениците предложија програма за стипендии за новинарство, даночен кредит и барање новинските куќи да ја известат за плановите за работа четири месеци однапред. Во Конектикат и Илиноис, би наложиле дел од парите што државата ги троши за рекламирање да оди на локалните медиуми.

Најголем дел од мерките што напредуваа оваа година беа спроведени во државите под контрола на демократите.

Низ САД, 203 окрузи немаат локален печат со вести, според извештајот минатата година на Факултетот за новинарство Медил на Универзитетот Нортвестерн. Повеќе од 1.500 – скоро половина од окрузите – имаат само по еден локален весник.

Њујоршката програма, што ќе започне во 2025 година, ќе ги подели даночните кредити на два дела, со околу 4 милиони долари даночни кредити достапни за да им се помогне на редакциите да ангажираат персонал и 26 милиони долари кредити за задржување на персоналот.

Редакциите би можеле да добијат даночни кредити во вредност од 5.000 долари за секое ново вработување, ограничено на 20.000 долари или вкупно четири нови позиции. Редакциите би можеле да добијат до 300.000 долари даночни кредити за да го задржат персоналот. Новинските компании кои аплицираат за даночен кредит нема да бидат оценувани според тоа дали на властите им се допаѓа нивното известување, рекоа државните претставници.