Да се изеде последниот канибал

Општо земено, државата која сака да тврди дека ја претставува „цивилизацијата“ ќе се труди да ги прикрие своите првобитни гревови и да ја задржи својата варварска темна страна класифицирана и во сенка. Но, опасниот нов тренд меѓу десничарските лидери е „храбро“ да се откажат од оваа шарада и отворено да го прифатат криминалот


Потсетете се на приказната за истражувачот кој за прв пат се среќава со абориџинско племе. „Дали меѓу вас има канибали?“, прашува тој. „Не“, одговораат тие, „Вчера го изедовме последниот“. За да се формира цивилизирана заедница со јадење на последниот канибал, последниот чин мора да се нарече поинаку. Тоа е еден вид изворен грев кој мора да се избрише од меморијата.

Слично на тоа, транзицијата кон модерен правен поредок на американскиот „Див Запад“ беше остварена преку брутални злосторства и создавање митови за нивно прикривање. Како што рече ликот во вестернот на Џон Форд, „Човекот што го застрела Либерти Валанс“: „Кога легендата ќе стане факт, испечатете ја легендата“.

Но, „фактите“ кои се родени од легенди не се проверливи вистини. Наместо тоа, тие се општествени артефакти: споделени идеи кои ја формираат основата на реално постоечкиот социополитички поредок. Ако доволно луѓе би ги отфрлиле, целиот поредок би се распаднал.

Овие социјални артефакти дозволуваат првобитните гревови на едно општество да останат во заднина, каде што продолжуваат да функционираат тивко бидејќи модерната цивилизација сè уште се потпира на варварството. Потсетете се како правниот апарат на моќта се користеше за санкционирање на вонправната практика на тортура нарекувајќи ја „засилено испрашување“.

Сепак, сега се појавува нов тип на политичка диспензација. Како што забележува филозофката Аленка Жупанчич во нејзината нова книга „Нека гнијат“ (на која овде опширно се потпирам), сè почесто имаме лидери кои се гордеат со своите злосторства „како тоа да претставува некаква фундаментална морална разлика или разлика во карактерот. имено, ‘да се има храброст’, ‘одважност’ да го направите тоа отворено“. Но, Жупанчич побрза да додаде,

„Она што може да изгледа како нивното храбро прекршување на државните закони со избегнување на ‘лицемерието’ што тие закони понекогаш го бараат не е ништо повеќе од директно поистоветување со непристојната друга страна на самата државна власт. Тоа не значи ништо друго или различно. Тие ги ‘прекршуваат’ сопствените закони. Затоа, дури и кога се на власт, овие лидери продолжуваат да се однесуваат како да се во опозиција на постоечката моќ, бунтувајќи се против неа – може да ја наречете ‘длабока држава’ или нешто друго“.

Очигледно, овој опис ги собира сликите на Доналд Трамп, кој во декември повика на „укинување “ на Уставот на САД. Но, се разбира, појавите се распаѓаат и во Русија. Десет месеци претседателот Владимир Путин инсистираше на тоа дека нема војна во Украина, а обичните Руси ризикуваа кривично гонење затоа што сугерираа поинаку. Но, сега Путин го прекрши сопственото правило и призна дека Русија е во војна.

Слично на тоа, Евгениј Пригожин, пријател на Путин, долго време негираше дека има некаква врска со групата руски платеници „Вагнер“. Тој, меѓутоа, сега призна дека ја основал групата и дека се мешал во изборите во САД и ќе продолжи да го прави тоа.

За политички фигури како Трамп и Путин, храброста се редефинира како подготвеност да се прекршат државните закони доколку тоа го бараат сопствените интереси на државата – или нивните. Импликацијата е дека цивилизацијата опстојува само ако има храбри патриоти кои ќе ја завршат валканата работа. Ова е дефинитивно десничарска форма на „херојство“. Лесно е да се постапува благородно во име на својата земја – освен жртвување живот за неа – но само силните со срце можат да се натераат да извршат злосторства за неа.

Оттука, во 1943 година, Хајнрих Химлер, архитектот на холокаустот, зборуваше за „поглавје на слава во нашата историја кое никогаш не било напишано и кое никогаш нема да биде напишано“. Прашањето беше што да се прави со еврејските жени и деца. „Решив овде да најдам целосно јасно решение“, изјави Химлер на собирот на офицери на СС. „Не сметав дека е оправдано да ги истребам мажите… и да им дозволам на одмаздниците во облик на деца да пораснат за нашите синови и внуци. Требаше да се донесе тешката одлука овие луѓе да исчезнат од земјата“.

Но, во денешна Русија, идејата дека злосторствата „никогаш нема да бидат напишани“ е сè повеќе од мода. Далеку од игнорирање на јадењето на канибали, ваквите дела се воведени со закон. На 14 декември, руската Дума (законодавниот дом) усвои предлог-закон во кој се наведува дека сите злосторства извршени во Доњецк, Луганск, Запорожје и Херсон пред анексијата на тие украински региони „нема да се сметаат за кривично дело казниво со закон“, доколку се смета дека биле „во интерес на Руската Федерација“.

Како ќе биде донесена оваа одлука е нејасно; но безбедно е да се претпостави дека сите мачења, силувања, убиства, грабежи и вандализам извршени од руските сили ќе бидат оправдани – дури и прославени. Тоа потсетува на парадоксот во Антигона на Софокле, каде што е поризично да се потчиниш на моралот отколку да се стане соучесник во криминалот.

„Руската култура“, забележува историчарот Тимоти Гартон Еш, стана „колатерална жртва на канибализмот на Путин“. Според тоа, „Дојде време да се запрашаме дали, објективно гледано, Владимир Путин е агент на американскиот империјализам. Зашто, ниту еден Американец никогаш не направил ни половина толкава штета на она што Путин го нарекува ‘руски свет’ од самиот руски лидер“. Нудејќи слична анализа, казахстанскиот новинар Арман Шураев неодамна го критикуваше рускиот амбасадор за малтретирање во неговата земја: „Русофобијата е сè што постигнавте со вашите глупави постапки… Вие сте идиоти. Вие сте канибали кои се јадат себеси“.

Парадоксално, руското практикување на лажна транспарентност ги прави мистификациите на државната моќ уште поопасни, со еродирање на нашата морална чувствителност. Тоа покажува зошто ни се потребни личности како основачот на Викиликс Џулијан Асанж повеќе од кога било. Асанж е нашата Антигона. Со години, тој е чуван во немртва, изолирана состојба, чекајќи екстрадиција во Соединетите Држави бидејќи служел како шпион за народот, објавувајќи само еден мал дел од непристојната темна страна на американската политика. Иако Асанж можеби направи некои многу проблематични работи, мојата желба за Нова година е претседателот Џо Бајден да покаже вистинска храброст и да ги отфрли обвиненијата против него.

(Славој Жижек, професор по филозофија на Европската школа за постдипломски студии, е меѓународен директор на Институтот за хуманистички науки Биркбек на Универзитетот во Лондон. Текстот е дел од мрежата „Проект синдикејт“.)