Зошто раздразливите олигарси владејат со нашиот свет?

Огромната привилегија енормно корумпира, делумно затоа што многу привилегираните обично се опкружени со луѓе кои никогаш не би се осмелиле да им кажат дека се однесуваат лошо


Пред неколку години – мислам дека беше 2015 година – добив брза лекција за тоа колку е лесно да се стане ужасна личност. Бев истакнат говорник на една конференција во Сао Паоло, Бразил, и мојот лет за пристигнување беше многу одложен. Организаторите, загрижени дека ќе го пропуштам мојот слот благодарение на озлогласениот сообраќај во градот, договорија да ме пречекаат на аеродромот и директно да одлетам до покривот на хотелот со хеликоптер.

Потоа, кога заврши конференцијата, имаше автомобил кој чекаше да ме врати на аеродромот. И само за една минута се најдов себеси како размислувам: „Што? Дали треба да земам автомобил?“

Инаку, во реалниот живот најчесто се движам со метро.

Како и да е, лекцијата што ја научив од мојот момент на ситничарство беше дека привилегијата расипува, дека многу лесно раѓа чувство на право. И сигурно, да го парафразираме Лорд Актон, огромната привилегија енормно корумпира, делумно затоа што многу од привилегираните обично се опкружени со луѓе кои никогаш не би се осмелиле да им кажат дека се однесуваат лошо.

Затоа не сум шокиран од спектаклот на самозапалувањето на репутацијата на Илон Маск. Фасциниран, да; кој не е? Но, кога еден неизмерно богат човек, навикнат не само да добива што сака, туку и да биде икона на која многу му се восхитуваат, не само што ја губи својата аура, туку станува предмет на широко распространет потсмев, се разбира, тој неспретно се исмејува, и така тоа ги прави неговите проблеми уште полоши.

Поинтересното прашање е зошто сега со нас владеат такви луѓе. Зашто, очигледно живееме во ерата на развратниот олигарх.

Како што неодамна истакна Кевин Руз од „Њујорк тајмс“, Маск сè уште има многу обожувачи во светот на технологијата. Тие го гледаат не како лелекаво детиште, туку како некој што разбира како треба да се води светот – идеологија што писателот Џон Ганц ја нарекува босизам, верување дека големите луѓе не треба да одговараат, па дури и да се соочуваат со критики од мали луѓе. А приврзаниците на таа идеологија очигледно имаат голема моќ, дури и ако таа моќ сè уште не се протега на заштита на луѓе како Маск од исвиркување во јавноста. Но, како е тоа можно?

Не е навистина изненадување што технолошкиот напредок и порастот на бруто домашниот производ не создадоа среќно, правично општество; обесхрабрените визии за иднината беа главни за сериозната анализа и за популарната култура онолку долго колку што се сеќавам. Но, и општествените критичари како Џон Кенет Галбрајт и шпекулативните писатели како Вилијам Гибсон генерално замислуваа корпоратистички дистопии кои ја потиснуваат индивидуалноста – а не општества во кои доминираат егомански плутократи со танка кожа кои ги прикажуваат нивните несигурности пред очите на јавноста.

Што се случи?

Дел од одговорот, сигурно, е големата скала на концентрација на богатство на врвот. Дури и пред фијаското на Твитер, многу луѓе го споредуваа Илон Маск со Хауард Хјуз во неговите години на опаѓање. Но, богатството на Хјуз, дури и мерено во денешни долари, беше тривијално во споредба со богатството на Маск, дури и по неодамнешниот пад на акциите на „Тесла“. Општо земено, најдобрите достапни проценки велат дека уделот на најголемите 0,00001 отсто од вкупното богатство денес е речиси 10 пати поголем од оној пред четири децении. И огромното богатство на модерната супер-елита сигурно донесе многу моќ, вклучително и моќ да се однесува детски.

Покрај тоа, многу од супербогатите, кои како класа порано беа главно таинствени, сега станаа познати личности. Архетипот на иноваторот кој се збогатува додека го менува светот не е нов; оди назад до Томас Едисон. Но, големите богатства направени во информатичката технологија го претворија овој наратив во целосен култ, со необични или навидум изгледаат како типови на Стив Џобс, каде и да погледнете.

Навистина, култот на генијалниот претприемач одигра голема улога во дебаклот што е крипто. Сем Банкмен-Фрид од ФТХ не продаваше вистински производ, ниту, колку што некој може да каже, се оние од неговите поранешни конкуренти кои сè уште не банкротирале: По сето ова време, никој не смислил значајна реална слика за корист од криптовалутите, освен за перење пари. Она што го продаваше Банкмен-Фрид, наместо тоа, беше слика, онаа на визионерот со бушава коса, неуредно облечен, која ја сфаќа иднината на начин на кој нормите не можат.

Илон Маск не е во иста категорија. Неговите компании произведуваат автомобили кои всушност возат и ракети кои всушност летаат. Но, продажбата и особено пазарната вредност на неговите компании сигурно барем делумно зависат од силата на неговиот личен бренд, кој се чини дека не може да си помогне себеси да го фрла во ѓубре секој изминат ден.

На крајот, Маск и Банкмен-Фрид може да завршат да вршат јавна услуга, со тоа што ќе ја оцрнат легендата за генијалниот претприемач, кој направи голема штета. Засега, сепак, лудорите на Маск на Твитер го понижуваат она што стана корисен ресурс, место во кое некои од нас отидоа за информации од луѓе кои всушност знаеја за што зборуваат. А среќниот крај на оваа приказна се чини сè поневеројатен.

О, и ако оваа колумна биде забранета на Твитер – или ако страницата едноставно умре од малтретирање – можете да следите дел од она што јас го мислам, заедно со размислувањата на сѐ поголем број бегалци од Твитер, во Мастодон.

(Пол Кругман е професор на Универзитетот Њујорк и нобеловец по економија. Овој текст е објавен во „Њујорк тајмс“.)