Украинските борбени роботи се приклучуваат на борбата против руската инвазија

Не многу поголема од микробранова печка и со тежина од 50 килограми, ГНОМ е многу подвижен на четири големи тркала со погон 4x4 и тивок електричен мотор со 5 коњски сили


Украинските сили добиваат нов помошник, локално направен роботски извидник на бојното поле наречен ГНОМ („Гном“). Малата машина скришум ќе ги извидува руските позиции и ќе обезбеди огнена поддршка со митралез, според нејзиниот производител, компанија наречена „Темерланд“, со седиште во Запорожје. Гномови наспроти „Orcs“ можеби звучи како фантазија, но првите роботи ќе стапат во употреба следната недела, се вели во соопштението на компанијата.

Додека беспилотните летала се чини дека се секогаш присутни, роботите на далечина или копнените возила без екипаж (UGV), досега одиграа мала улога во овој конфликт. Како што се стабилизираа борбените линии, и двете сили сè повеќе користат преносливи радиофреквентни попречувачи за да ги исфрлат беспилотните летала од небото, што може да го намали нивното влијание. ГНОМ нуди алтернативен начин за далечинско шпионирање без застој.

Не многу поголема од микробранова печка и со тежина од 50 килограми, „Темерланд“ соопшти дека ГНОМ е многу подвижен на четири големи тркала со погон 4×4 и тивок електричен мотор со 5 коњски сили. Тековната верзија е вооружена со митралез од 7,62 мм. Истражувањето на американската армија покажува дека UGV-овите прават стабилни платформи за стрелање, дозволувајќи му на далечинскиот стрелец да погоди цели со значителна прецизност.

Додека повеќето UGV се радио-контролирани, ГНОМ зад себе извлекува кабел со оптички влакна. Едуард Троценко, извршен директор и сопственик на „Темерланд“, вели дека цврстиот кабел отпорен на абење обезбедува широкопојасна врска која е имуна на радио контрамерки.

„Контролата на ГНОМ е можна во најагресивна средина за време на операцијата на противничката опрема за електронско војување“, вели Троценко.

Исто така, бидејќи операторот не користи радио, тие не можат да бидат откриени и гаѓани од артилерија, што може да им се случи на операторите со беспилотни летала.
„Операторот не поставува контролна станица со антена и не ја демаскира својата позиција“, вели Троценко. „Кабелот не е видлив, а исто така не создава топлинско зрачење што би можело да го види термички визир“.

Слични аранжмани со оптички влакна беа користени за наведувани проектили во раните 2000-ти, особено француските Polyphem и EFOG-M на армијата на САД, како и муницијата Close Combat Lethal Recon на DARPA, која се разви во Switchblade. Тие се користат и за некои врзани беспилотни летала, како и за подводни возила на далечина, но видот на електронско војување што се гледа во Украина може да доведе до нова побарувачка за контрола со оптички влакна за UGV.
Кабелот на ГНОМ му дава опсег од 2.000 метри; ако возилото биде во дефект автоматски се враќа на однапред одредена локација. Иако вообичаено се управува со далечински управувач, ГНОМ очигледно има одредена интелигенција и е способен за автономна навигација. Претходните дизајни на „Темерланд“ вклучуваа напредна невронска мрежа и хардвер и софтвер за машинско учење кои обезбедуваат висок степен на автономија, па се чини дека компанијата има искуство.

Троценко вели дека митралезот му дозволува на ГНОМ да се брани и да обезбеди огнена поддршка во ситуации кои би можеле да бидат премногу опасни за персоналот. Тој забележува дека другите верзии на ГНОМ можат да се користат за логистика, собирање разузнавачки информации, саботажа и инженерство. „Темерланд“ претходно покажа товарен носач ГНОМ кој може да носи муниција или други залихи на линијата на фронтот, а исто така може да ги евакуира жртвите со додавање на специјална приколка.

Поагресивен ГНОМ испорачува противтенковски мини ТМ62: „Темерланд“ објави видео на YouTube на кое се гледа како роботот вози под непријателско возило и детонира. Одоздола, експлозивното полнење на мините од 7 килограми ќе го уништи најтешкиот тенк, но дури и приближувањето треба да биде доволно за да се оштети гасеницата и да се имобилизира. (Австралиската армија потпиша договор за слични копнени роботи камикази минатата година).

„Во тек е работа на мобилни платформи за транспорт на мини“, вели Троценко. „Се тестираат нови дизајни“.

Претходно компанијата најави и други можни варијанти на ГНОМ вооружени со противтенковски ракети или како комуникациски релеи или носачи на дронови.

Во меѓувреме ГНОМ ќе биде на извидничка должност. Програмерите на „Темерланд“ велат дека возилото е речиси нечујно и има низок профил. Може да биде опремен со камера од 360 степени на телескопски јарбол за да даде детален преглед на околината.

Украина користи и други далечински системи, вклучително и седан вооружен со далечински управуван тежок митралез од 14,5 мм, но ГНОМ ќе биде првото роботизирано возило на сцената. Русија има и воени роботи, но досега единствените единици забележани во Украина се роботите за деминирање Уран-6; роботскиот тенк Уран-9, кој имаше слаби перформанси во Сирија, не се појави во оваа војна.

Тактичките роботи веќе долго време се промовираат како начин да се намалат жртвите и да се задржат војниците надвор од линијата на огнот, а истовремено да се одржува контакт со непријателот. ГНОМ може да се покаже од непроценливо значење за близок поглед на руските сили – и насочување на артилерискиот оган кон нив – без ризикување на животите на Украинците.

Додека беснее војната во Украина, производителите пласираат голем број УГВ возила на саемот Eurosatory 2022, некои поголеми и навидум пософистицирани и поскапи од ГНОМ. Но, успехот или неуспехот на малиот украински робот во акција може да направи повеќе за да ја обликува иднината на далечинското војување од било кој од нив. (Форбс)