Трамп најави царини за Мексико и Канада. Еве кои производи се „на нишан“
Претседателот Доналд Трамп оваа недела рече дека тарифите за американските соседи Канада и Мексико ќе пристигнат во сабота. Двата народа не се блиски само географски, туку и економски.
Бизнисот меѓу северноамериканските нации сега ја надминува Кина, со вкупно 1,8 трилиони долари во 2023 година. Тоа е многу повеќе од 643 милијарди долари во трговија што САД ги направија со Кина истата година.
Следниве се само неколку увезени стоки кои би можеле да бидат први погодени.
„Граната“ во производството на автомобили
Со децении, автомобилските компании градеа синџири за снабдување кои ги преминуваат границите на САД, Мексико и Канада. Според S&P Global Mobility, повеќе од еден од пет автомобили и лесни камиони продадени во Соединетите Држави се произведени во Канада или Мексико. Во 2023 година, Соединетите Држави увезоа автомобили и лесни камиони во вредност од 69 милијарди долари од Мексико – повеќе од која било друга земја – и 37 милијарди долари од Канада. Уште 78 милијарди долари за автоделови дојдоа од Мексико и 20 милијарди долари од Канада. Моторите во пикапите од серијата F на Ford и иконското спортско купе Mustang, на пример, доаѓаат од Канада.
„Имате мотори и автомобилски седишта и други работи што ја минуваат границата повеќе пати пред да одат во готово возило“, рече Линсиком од Като. „Имате американски делови кои одат во Мексико за да се стават во возила кои потоа се испраќаат назад во Соединетите Држави. „Во сето тоа фрлате тарифи од 25 отсто и тоа е само граната“.
Во извештајот од вторникот, S&P Global Mobility смета дека „увозниците веројатно ќе го пренесат најголемиот дел, ако не и целото, од ова зголемување (трошокот) на потрошувачите.“ TD Economics забележува дека просечните цени на американските автомобили може да се зголемат за околу 3.000 долари – време кога просечниот нов автомобил веќе чини 50.000 долари, а просечно користен автомобил за 26.000 долари, според Kelley Blue Book.
Повисоки цени на пумпите
Канада е убедливо најголемиот странски добавувач на сурова нафта во Америка. Од јануари до ноември минатата година, Канада испорача американска сурова нафта во вредност од 90 милијарди долари, далеку пред второто место Мексико со 11 милијарди долари.
За многу рафинерии во САД, нема многу избор. Канада го произведува „типот на сурова нафта за кој американските рафинерии се наменети да го обработуваат“, рече Линсиком. „Тоа е потешка сурова нафта. Целиот фракинг и целата нафта и гас што ги произведуваме овде во Соединетите Држави – или поголемиот дел од неа – е полесна сурова нафта што многу американски рафинерии не ја преработуваат, особено на Среден Запад.
Трамп во четвртокот рече дека сè уште не одлучил дали да ја вклучи канадската и мексиканската нафта во царините што сè уште планира да ги воведе во сабота.
Ако го оданочува увозот на канадска нафта, Линсиком рече, „како, по ѓаволите, тоа да се ‘протресе’? Моја претпоставка е дека се ‘тресе’ само преку повисоките цени на бензинот, особено на Средниот Запад.“ ТД Економикс наведува дека тарифите на Трамп би можеле да ги зголемат цените на бензинот во САД за 30 центи до 70 центи за галон.
Проблеми во Маргаритавил
Тарифите ќе ја зголемат цената за оние што ќе подигнат чаша текила или канадско виски.
Во 2023 година, САД увезле текила во вредност од 4,6 милијарди долари и мескал во вредност од 108 милиони долари од Мексико, според Советот за дестилирани алкохолни пијалоци на Соединетите Држави, трговска групација. САД увезле канадски алкохолни пијалоци во вредност од 537 милиони долари, вклучително и виски во вредност од 202,5 милиони долари.
Канада и Мексико, исто така, беа вториот и третиот по големина увозник на американски алкохолни пијалоци во 2023 година, зад Европската унија, соопшти Советот.
Советот рече дека САД веќе се соочуваат со потенцијално разорна царина од 50 отсто за американското виски од страна на Европската унија, која треба да започне во март. Воведувањето тарифи за Мексико и Канада би можело да натрупа уште повеќе одмазднички акции за индустријата.
Крис Свонгер, претседател и извршен директор на Советот, рече дека ја цени целта за заштита на работните места во САД. Но, текилата и канадското виски – како бурбонот од Кентаки – се означени како карактеристични производи кои можат да се направат само во нивната земја на потекло.
„На крајот на денот, тарифите за алкохолните производи од нашите соседи на север и југ ќе им наштетат на американските потрошувачи и ќе доведат до губење на работни места низ американската туристичка индустрија, исто како што овие бизниси продолжуваат со долгото закрепнување од пандемијата“. – рече Свонгер.
Скапо авокадо, токму на време за Супер Боул
За американските потрошувачи кои сè уште се огорчени од високите цени на намирниците, трговската војна со Канада и Мексико може да биде болна. Во 2023 година, САД купија повеќе од 45 милијарди долари земјоделски производи од Мексико – вклучувајќи 63% од увезениот зеленчук и 47% од овошје и јаткасти плодови. Увозот на фарми од Канада достигна 40 милијарди долари. Тарифата од 25% може да ги зголеми цените.
„Продавниците за храна работат на навистина мали маржи“, рече Линсиком. „Тие не можат да ги поднесат тарифите… особено кога зборувате за работи како авокадо, кои во основа сите – 90% – доаѓаат од Мексико. Зборувате за тарифи за гуакамоле непосредно пред Супер Боул.“
Американските фармери се исто така нервозни што Канада и Мексико ќе возвратат со тарифи за американските производи како што се сојата и пченката. Тоа е она што се случи во првата администрација на Трамп. Кина и другите цели на царините на Трамп возвратија со таргетирање на поддржувачите на претседателот во рурална Америка. Извозот на соја и други земјоделски производи опадна, па Трамп потроши милијарди пари од даночните обврзници на САД за да ги надомести земјоделците за изгубената продажба.
„Претседателот Трамп беше го исполни зборот“, рече Марк Мекхарг, земјоделец во Централ Сити, Небраска, кој одгледува пченка, соја, пуканки и одгледува свињи. „Тоа го отстрани убодот од него. Тоа е сигурно.“ Но, тој би сакал да види како владата се залага за отворање на странските пазари за извозот на американските фарми.
„Ние повеќе би сакале да ги добиеме нашите пари од пазарот“, рече МекХарг, претседател на Бирото за фарми во Небраска. „Не е прекрасно чувството да се добие владин чек“. (АП)