Таа избега пред израелската армија како млада жена. Сега кога има 90 години повторно бега

Во 1948 година 700 илјади Палестинци беа принудени да ги напуштат своите домови пред израелската армија. Во 2023 пак бегаат


„Ја гледам смртта 20 пати секој ден, на небото и на земјата“: Суд ал Алем во бегалски камп во Газа

 

Суад Ал-Алем беше една од околу 10.000 луѓе принудени да избегаат од палестинскиот град Ал-Маџдал. Беше 1948 година, таа беше млада жена и израелските трупи се приближуваа до заедницата за време на арапско-израелската војна во она што сега е дел од израелскиот град Ашкелон.

Сега во нејзините 90-ти и живее во Газа, Ал-Алем беше принудена повторно да бега.

На 7 октомври, Хамас изврши смртоносен терористички напад против Израел од Газа, истрелувајќи илјадници ракети, водејќи крваво дивеење во кое загинаа 1.400 луѓе и зеде повеќе од 220 заложници. Како одмазда, израелските одбранбени сили спроведуваат масовна бомбардирање против, како што вели, цели на Хамас во Газа. Повеќе од 7.000 Палестинци се убиени како резултат на овие напади, според информациите на здравствените власти во Газа под контрола на Хамас.

Ал-Алем е еден од стотиците илјади цивили фатени во војната.

„Ја гледам смртта 20 пати секој ден, на небото и на земјата. Дури и силата на секоја експлозија влијае врз нас психолошки. Се чувствуваме како да ни е над главата кога е до нас или во близина“, изјави Ал-Алем за Си-Ен-Ен.

Само 16 километри северно од границата со Газа, не остана многу од Ал-Маџдал. Некогаш бучно пазарно место познато по производството на текстил, Ал-Маџдал беше претворен во урнатини по војната во 1948/49 година.

Сите негови куќи одамна ги нема, заменети се со модерни израелски згради кои сега се дел од Ашкелон. Останува да стои само старата џамија. Во близина, празно, обраснато поле дава навестување за големината на поранешниот град.

Градот Ал Маџдал во 1934. Сега него го нема

Околу 700.000 Палестинци беа протерани или ги напуштија своите домови по војната во 1948/49 година, што претставува најмалку 80 отсто од Арапите кои живеат во она што стана Израел. Како и Ал-Алем, повеќе од половина од оние кои живеат во Газа денес се или бегалци или нивни директни потомци.

Многумина од раселените во 1948 година мислеа дека ќе се вратат дома за неколку дена или недели. Но, Израел никогаш не им дозволи да се вратат и оттогаш многумина живеат во сиромаштија. Според Агенцијата на ОН за помош и работа за палестинските бегалци на Блискиот Исток (УНРВА), повеќе од 80% од луѓето во Газа сега живеат во сиромаштија.

Палестинците таа епизода ја нарекуваат „Накба“, арапски збор за катастрофа.

„Јас ја живеев Накба од 1948 година и сега ја живеам Накба од 2023 година“, рече Ал-Алем, седејќи во шатор во импровизираниот бегалски камп во Кан Јунис во јужниот дел на Газа. „Оваа вторава е полоша“, додаде таа. Таа рече дека побегнала од својот дом поради интензивните бомбардирања пред повеќе од 10 дена и рече дека оттогаш немала соодветен оброк или бања. Како дијабетичар, таа рече дека се бори без редовни оброци и пристап до нејзините вообичаени лекови.

„Нема што да користиме за чистење на лицето и рацете и самите себе. Не можеме да се измиеме или да правиме ништо. Нема ништо. Тоалети имаше, сега ги нема. Кога одиме во тоалетите, тие се валкани бидејќи премногу луѓе ги користат. Престанав да одам вој нив“, рече таа.

Додека повеќето од поранешните арапски села и градови одамна ги нема, колективната меморија живее.

„Неверојатно е како Палестинците ги одржуваат живи тие спомени. Повеќето од нив на традиционален начин, од приказни раскажани од нивните татковци и дедовци“, вели Умар ал-Губари, палестински просветител кој работи за Зохрот.

Старата џамија на Ал Маџдал е единствената работа што потесетува дека на тоа место беше жив палестински град. Сега таму е Ашкелон

Невладината организација со седиште во Тел Авив, Зохрот првично беше формирана од група израелски Евреи со цел „да промовира признавање, одговорност и одговорност“ за испразнетите палестински села и кампања за правото на враќање на овие заедници.

Првиот чекор е ширење на свеста, рече Ал-Губари. Зохрот работи на хебрејски, објавувајќи информативни материјали, организирајќи тури и собирајќи сведоштва.

Ал-Губари признава дека работата на Зохрот е во спротивност со мејнстрим израелскиот наратив, кој има тенденција да го отфрли прашањето за палестинските протерувања за време на војната, претпочитајќи да ја истакне спорната идеја дека пустината почнала да „цвета“ дури откако бил основан Израел.

Претходно оваа година, Израел и неговите сојузници, вклучувајќи ги Соединетите Држави и другите западни земји, го прескокнаа првиот настан во Обединетите нации по повод 75-годишнината од Накба – што се совпаѓа со 75-годишнината од основањето на Израел.

Израелската влада ги отфрла комеморациите на Накба, а израелскиот амбасадор во ОН Гилад Ердан рече дека тие „служат само за демонизирање на Израел и дополнително отфрлање на секоја шанса за помирување“.

Ал-Губари рече дека една од мисиите на Зохрот е да го направи израелскиот народ посвесен за историјата, колку и да е непријатна.

Но, тешко е да се оди, рече тој. Зохрот во минатото се обидуваше да постави информативни знаци на местата на уништените села.

„Ние поставивме знаци на овие локации, но за жал, овие знаци се отстранети речиси веднаш во рок од неколку часа по неколку дена, бидејќи некои Израелци кога ќе дојдат на тоа место, не им се допаѓа идејата таа информација да биде таму“, рече тој.

Од шесте локации на поранешни села што ги посети Си-Ен-Ен претходно оваа недела, на ниту една немаше никакви информации за палестинските села изложени.

Повеќето луѓе кои денес живеат во Газа сè уште се идентификуваат како палестински бегалци и ги нарекуваат градовите и селата на нивните предци биле принудени да бегаат како нивни домови – дури и ако нивните семејства сега живеат во енклавата неколку генерации.

Во 1967 година, Израел ја зазеде Газа за време на Шестдневната војна со Египет, Јордан и Сирија и ја држеше речиси 40 години пред да ги повлече војниците и израелските доселеници во 2005 година. Откако Хамас ја презеде власта во енклавата две години подоцна, Израел и Египет, кои продолжија да имаат целосна контрола врз влезните и излезните точки во енклавата, вклучително и морето, наметна блокада која критичарите велат дека ја трансформирала во „најголемиот затвор на светот на отворено“.

Тагрид Ебед има само 35 години, но и таа има силно чувство за припадност кон Ал-Маџдал.

„Бевме евакуирани во 1948 година во Газа“, рече таа. Ебид рече дека пораснала прашувајќи се што ги натерало нејзините предци да избегаат од Ал-Маџдал, прашувајќи се зошто го напуштиле својот дом, зошто дозволиле тоа да се случи.

„Порано велев дека нема да го повториме тоа. Нема да го повториме. Невозможно е да се направи она што го правеа нашите семејства и дедовци“, рече таа.

Нејзниото семејство морало да го напушти Ал маџдал, сега Тагрид Ебед со своите деца мора да се засолни во бегалски камп на југот на Газа

Потоа од небото почнаа да паѓаат летоци на ИДФ со кои и се наредуваше да се евакуира, охрабрувајќи ги жителите да се движат на југ додека израелската авијација ја засили својата операција. Во услови на постојани воздушни напади, таа одлучи дека нема друг избор освен да го напушти својот дом во градот Газа.

Седумчленото семејство побегнало пеш и завршило во Кан Јунис, околу 30 километри јужно од градот Газа.

„Се соочивме со многу тешкотии, со многу гранатирање насекаде“, рече таа. „Дојдовме во Кан Јунис и тука немаше ништо. Првиот ден спиев на прашина и немавме покривки. Помина една недела и син ми е болен. Се надеваме дека ќе се вратиме. Страдавме многу, не можеме да издржиме“.

Таа рече дека сега конечно разбира зошто нејзините предци избегале од своите домови.

„Тоа е стравот за нашите деца и уништувањето и смртта што нѐ натера да заминеме. За нашите деца ова нема да биде историја, бидејќи тие ја живеат, ја видоа“, рече таа. (Си-Ен-Ен)