(Фото) „Светски ден на „вранецот“: потенцијалот е голем, но треба да се смени пристапот


Достигнувањето некое ниво во производството не смее да се сведува само на ентузијасти. Неопходни се реформи, кои, сакале ние или не, ЕУ ќе ни ги наметне. Не смееме да се плашиме од поинаков пристап кој води напред, порача здружението „Вина од Македонија“ по повод „Светскиот ден на Вранецот“.

Како што изјави претседателот на „Вина од Македонија“ Светозар Јаневски ќе мораме да ги доведеме работите во ред.

– Прославуваме локална сорта која има голем потенцијал, но неопходни се промени за да го добиеме она што го сакаме. Успеавме да го дотераме квалитетот на „вранецот“ до некое ниво, но тоа е работа повеќе на ентузијасти. Ова е почеток на патот по кој треба да одиме, пат што долго трае и не еден политички мандат. Сите се плашат од реформи, но реформите мора да почнат. Ќе бидеме принудени на нив со почетокот на преговорите со ЕУ. ЕУ ќе ни ги наметне тие реформи, не можеме вака да се однесуваме, треба работите да ги дотераме во ред, истакна Јаневски.

Тој потсети дека ЕУ ќе ни наметне два нови термина – грло и хектар.

-Тоа подразбира стимулирање во развој. Фондовите не се бават со формирање цена. Таа се формира меѓу два субјекта што преговорааат, а другиот сегмент се развојните проекти – стимулирање промена, купување опрема, вложување. Тој друг пристап ќе ни даде поголеми можности за да влеземе во други води и да го направиме она што треба. Имаме извонредни „вранци“ тука, во нив лежи оргомен потенцијал, но во него треба постојано да се вложува, рече Јаневски.

Во земјава има околу 10.800 хектари вранец, а во регионот 15.000 – 16.000, дел во Косово и Црна Гора.

– Се обидуваме да се поврземе сите заедно во регионот, да ја насочиме целата снага, на институтите науката, традицијата, лозарите, за да ги промениме навиките, информира Јаневски

Од лани, извозот на виното „вранец“ е зголемен за седум проценти што, беше речено, дополнително укажува на потенцијалот.

Швајцарската амбасада, преку Програмата за зголемување на пазарната вработливост – ИМЕ, втора година по ред ја поддржува иницијативата за одбележување на Светскиот ден на Вранецот. Во оваа пригода, Сибил Зутер, амбасадорка на Швајцарија, истакна: „Со градење на репутацијата на брендот „вранец“ отвораме можност за извоз и на другите македонски сорти вино и зголемен извоз на македонско флаширано вино како производ со висок квалитет. А, виното во комбинација со традиционалната храна придонесува и за подобар имиџ на земјата како туристичка дестинација“.

Таа додаде дека Швајцарија продолжува да работи со приватниот сектор, институциите и останатите локални партнери за ги поддржи македонските агробизниси да воведат нови технологии и практики, да имаат подобар пристап до странски купувачи и подобрен пласман на меѓународните пазари.

– Оваа година можеби не беше најдобра, но Владата, со рекордни 6,5 милиони евра успеа да го избалансира тој дел на пазарот. Со нашите мерки ќе се средува и делот со залихите, но тоа не е доволно. Планирани се реформи. Ќе се формира комитет за винско грозје меѓу лозарите у визбите, ќе се изготви и стратегија зашто виното после тутунот е втор производ по извоз. Остануваме на заложбата да помогнеме за да бидеме препознатливи во светот, рече министерот за земјоделство, шумарство и водостопанство, Арјанит Хоџа.

Според министерот за економија, Крешник Бектеши, државата и натаму ќе продолжи со поддршката на кластерите.

-Еден од нашите стратешки производи е виното. Затоа, и во 2021 година продолжува поддршката на кластерските здруженија, а целта е добивање нови пазари и зголемување на размената, на извозот на вино. Многу е важно да направиме програма и заедники да настапиме, да продаваме флаширано вино кое значи и додадена вредност, нагласи Бектеши.

На одбележувањето на „Светскиот ден на Вранецот“ беше промовирана Брошурата за промоција на винската индустрија на земјава, чија подготовка е поддржана од Министерсрвото за економија преку Програмата за конкурентност, иновации и претприемништво.

– Имајќи предвид дека сме во економска криза, ова е можност за нашите винарии да почнат да освојуваат и нови пазари, оцени министерот Бектеши.

„Светскиот ден на Вранецот“ се одбележува втор пат.