„Славните денови“ на глобалните автопроизводители во Кина завршија

„Фолксваген“ го губи пазарот. Исто така и „Тојота“. Електричните автомобили на „Тесла“ и кинескиот производител БИД се на врвот на продажбата


Електричните автомобили се новиот „кул“ во Кина (Фото: АФП)

 

Странските производители на автомобили доминираа на кинескиот пазар на автомобили со децении, продавајќи милиони возила и остварувајќи огромен профит. Таа златна ера сега нагло завршува.

Брзиот подем на домашните кинески производители на електрични возила (ЕВ), како што се БИД и Xpeng, го нарушува најголемиот пазар на патнички автомобили на планетата и ги остава најголемите светски производители на автомобили на губитничка патека.

Последниот знак за големите предизвици со кои се соочуваат традиционалните производители на автомобили дојде во понеделникот, кога „Фолксваген“ предупреди дека може да ги затвори фабриките во Германија за прв пат во својата историја, во обид да ги намали трошоците.

Германскиот автомобилски гигант забележа дека испораките во Кина, нејзиниот единствен најголем пазар, паднаа за повеќе од една четвртина од пред само три години на 1,34 милиони во првата половина од оваа година. И минатата година, компанијата ја загуби својата круна како најпродаван автомобилски бренд во Кина од БИД, останувајќи без титулата што ја имаше најмалку од 2000 година.

Но, „Фолксваген“, вториот по големина производител на автомобили во светот по „Тојота“, не е единствената компанија во неволја. „Форд“и „Џенерал моторс“ се исто така меѓу фирмите кои гледаат дека продажбата и уделот на пазарот исчезнуваат во Кина, бидејќи локалните потрошувачи ги отфрлаат странските брендови и купуваат кинески наместо нив.

Во јули, уделот на странските производители на автомобили во продажбата на автомобили во Кина се намали на 33% од 53% во истиот месец две години претходно, според податоците од Кинеската асоцијација за патнички автомобили.

Насобранио посетители околу моделите на БИД на Саемот за автомобили во Пекинг во август 2024 (Фото: Ксинхуа)

Профитот на производителите на автомобили во Кина е исто така под притисок. Во кварталот што заврши на 30 јуни, приходите од кинеските заеднички вложувања во „Тојота“ паднаа за 73 отсто во споредба со една година претходно.

Уште полошо, заедничките вложувања на ГМ во Кина (има 10 во земјата) објавија последователни квартални загуби оваа година. Продажбата на американскиот производител на автомобили во Кина се преполови од врвот од над 4 милиони во 2017 година на 2,1 милиони минатата година.

„Многу малку луѓе заработуваат пари (во Кина)“, им рече извршниот директор на „Мери Бара“ на аналитичарите на неодамнешниот повик за заработка. „Тоа е неодржливо бидејќи количината на компании што губат пари таму не може да продолжи бесконечно. И навистина, кога ќе влезете во типот на војна за цените што се случува сега, тоа е навистина трка до дното“.

Бруталната и долготрајна кинеска војна за цените на ЕВ веќе зафати неколку локални производители на автомобили. Странските производители на автомобили, исто така, мораа да ги реструктуираат своите бизниси или да ги затворат некогаш распространетите операции во земјата.

Во октомври, јапонскиот „Мицубиши“ објави дека ќе го прекине производството на своите автомобили во своето заедничко вложување во Кина, по годините на опаѓање на продажбата. „Хонда“, „Хјундаи“ и „Форд“, исто така, презедоа драстични чекори, вклучувајќи отпуштања и затворање на фабрики, за да ги намалат трошоците, според документите на берзата и извештаите на државните медиуми.

„Ако сте бренд на масовен пазар во Кина, деновите ви се одбројани“.

За светските производители на автомобили, ненадејната промена на богатството следи по околу две децении непрекинат раст на продажбата и профитот во Кина, почнувајќи од раните 2000-ти. „Фолксваген“ и ГМ, кои започнаа со работа во земјата многу години порано, уживаа уште подолг период на големи финансиски добивки.

Беше толку силно чувството дека добрите времиња никогаш нема да завршат што еден директор за автомобили се потсмеваше: „Тука заработуваме повеќе пари од Бога“.

Потоа, велат аналитичарите, пристигна и „Тесла“. Во декември 2019 година, првиот кинески „модел 3“ на „Тесла“ излезе од производствена линија во Шангај и сè се смени.

„Преку ноќ, како да се случило чудо“, рече Дан, опишувајќи го како „монументална“ пресвртница. „Производството на „модел 3“ на „Тесла“во Шангај ја трансформира перспективата на потрошувачите за електричните автомобили. Тие станаа „новиот кул“, додаде тој.

Кинески автомобили во пристаништетот Ан Антонио во Чиле. Дури 40 отсто од пазарот во Чиле го сочинуваат кинески автомобили (Фото: АФП)

„Тесла“ имаше „ало ефект“ врз кинеските производители на ЕВ, како што се БИД, „Нео“, кои постојано ги подобруваа своите електрични автомобили во текот на неколку години и беа подготвени да профитираат од ненадејниот скок на побарувачката.

Меѓународната агенција за енергија предвидува дека продажбата на електрични и хибридни возила со батерии во Кина ќе достигне 10 милиони оваа година, што претставува речиси половина од продажбата на автомобили во земјата, во однос на само 1,1 милион пред четири години.

Смените на генерациите им помогнаа и на кинеските брендови.

„Во 1990-тите и 2000-тите, родителите беа тие што купија многу автомобили и (тие) не веруваа на ниту една од кинеските марки“, рече Ту Ле, управен директор во „Сино ауто“, консултантска фирма.

„Тековниот пазар се нивните деца… тие пораснаа купувајќи работи на ‘Алибаба’, користејќи WeChat, така што мислата да се купи кинески бренд (ја нема) оваа негативна конотација за тоа“, рече тој за Си-Ен-Ен.

Минатата година, БИД продаде рекордни 3,02 милиони возила на глобално ниво, вклучително и plug-in хибриди, што е за 62 отсто повеќе од 2022 година. За споредба, Volkswagen испорача 1,02 милиони електрични и plug-in хибридни возила, што е за 26% повеќе во однос на 2022 година. Во меѓувреме, Tesla, која произведува само целосно електрични автомобили, продадени 1,8 милиони.

„Глобалните автопроизводители беа фатени со рамни стапала на ЕВ, задушени во самозадоволство од годините на победа во продажбата на возила на бензин“, напиша Дан во неодамнешниот билтен.

„Речиси секој не-кинески бренд … се чувствува шокиран додека гледа како нивните пазарни удели исчезнуваат“.

Во исто време, кинеските производители на автомобили брзо ги зголемуваат своите глобални отпечатоци, а БИД планира фабрики во Тајланд и Унгарија, меѓу другите земји. Компанијата, исто така, го купува својот германски дистрибутер Hedin Electric, додека се движи кон зголемување во Европа, се вели во соопштението од петокот.

„Новиот центар на светската автомобилска индустрија е Кина“, рече Дан.

„Сите сè уште се обидуваат да се помират со: каде да (одат) оттука? Како да се натпреваруваме со Кинезите?“ (Си-Ен-Ен)