Шефот на ЕУ, Шарл Мишел, не се симнува од приватни авиони

Претседателот на Европскиот совет изнајмил приватни авиони за 72 од неговите 112 официјални патувања во странство


Обврските секогаш му биле големи за да оди со комерцијални летови: Шарл Мишел (Фото: Б. Грданоски)

 

Заедничките претседатели на ЕУ летаа на минатогодишните разговори за климата во ОН во Египет со приватен авион, според податоците видени од „Политико“ кои открија голема употреба на приватни летови од страна на претседателот на Европскиот совет, Шарл Мишел.

Податоците за летови, добиени преку барање за слобода на информации, покажуваат дека Мишел патувал со комерцијални авиони на само 18 од 112 мисии од почетокот на неговиот мандат во 2019 година до декември 2022 година.

Тој користеше изнајмени воздушни такси на 72 патувања, околу 64 отсто од вкупниот број, вклучително и на разговорите за ЦОП27 во Египет минатиот ноември и на самитот ЦОП26 во Глазгов во 2021 година. Мишел ја покани претседателката на Комисијата, Урсула фон дер Лајен, на летот за Египет.

Изборот на претседателите на ЕУ за превоз до разговорите за климата ја нагласува долгогодишната дилема за глобалните лидери: како да го практикуваат она што го проповедаат за емисиите на стакленички гасови, а истовремено да се соочат со тежок распоред на патувања што ја прави приватната авијација примамлива опција – дури и неопходно зло .

Кога Мишел, поранешен белгиски премиер, пристигна во туристичкиот град Шарм Ел Шеик, им пренесе трезвена порака на собраните климатски достоинственици: „Ние имаме климатски пиштол на главата. Живееме со позајмено време“. рече, пред да додаде: „Ние сме и ќе останеме шампиони на климатската акција“.

Според невладината организација „Транспорт и животна средина“, приватен авион може да испушта 2 тони CO2 на прегреаната планета на час. Тоа значи дека за време на петчасовниот повратен лет до Шарм Ел-Шеик, млазњакот на Мишел и Фон дер Лајен можеби емитирал приближно 20 тони CO2 – просечниот граѓанин на ЕУ испушта околу 7 тони во текот на една година.

Повеќето делегати на ЦОП27 – вклучувајќи го и шефот на Зелениот договор на ЕУ, Франс Тимерманс, според претставник на Комисијата – зедоа комерцијални летови вообичаено преполни со туристи кои бараат сонце.

Одлуката за патување во Египет со приватен авион беше донесена откако немаше достапни комерцијални летови за да се врати Мишел во Брисел навреме за должностите во Европскиот парламент, изјави неговиот портпарол Баренд Лејтс за „Политико“.

Персоналот, исто така, ја истражуваше опцијата да лета со авионот на белгискиот премиер Александар Де Кро, но беше планирано тој да се врати пред да завршат обврските на Мишел во ЦОП27.

За разлика од многу национални влади, ЕУ не поседува авиони за превоз на нејзините лидери. Ангажирањето на приватен авион беше „единствената погодна опција во овие околности“, рече Лејтс. „Со оглед на тоа што на ЦОП27 беше поканета и претседателката на Комисијата, предложивме да споделиме лет“.

Лејтс нагласи дека летот е во согласност со внатрешните правила на Советот, кои налагаат службениците да летаат комерцијално кога е можно.

Портпаролот на Комисијата потврди дека славниот непријателски пар ја делел кабината до Шарм Ел-Шеик, истакнувајќи дека доаѓањето до дестинацијата со комерцијален лет било тешко поради големиот обем на сообраќај и преполниот распоред на Фон дер Лајен.

„Фактот што и двајцата претседатели патуваа заедно, со своите тимови, покажува дека тие направија се што беше можно за да ги оптимизираат патните аранжмани и да го намалат поврзаниот јаглероден отпечаток“, додаде портпаролот на Комисијата.

Комисијата претходно му кажа на „Политико“ дека користењето на чартер патувања од страна на Фон дер Лајен е ограничено на „исклучителни околности“, како на пример од безбедносни причини или ако комерцијалниот лет не е достапен или не одговара на обврските во агендата.