Секс, дрога и одржливост, музичките фестивали се борат да станат зелени


Европските музички фестивали се обидуваат да го надминат климатскиот багаж  и на еден мега настан ова лето дури и го поканија шефот на зелениот договор на ЕУ, Франс Тимерманс да зборува.

Но, додека организаторите им се додворуваат на креаторите на политиките на ЕУ, активистите и научниците обвинуваат некои фестивали за глумење „зеленило“ и недостаток на транспарентност во однос на нивните податоци за одржливост.Од англискиот Гластонбери, белгискиот Tomorrowland до шпанскиот Primavera Sound, фестивалите ги истакнаа мерките што ги преземаат за да се борат против климатските промени и да станат поодржливи. Но, дали реалноста се совпаѓа со реториката на промоторите често останува нејасно, бидејќи стотици илјади луѓе летаат низ континентот за да уживаат  на нив.

Време е музичките фестивали да го отфрлат ризикот од негативното влијание на околината, да престанат да „покажуваат иницијативи“ и да почнат да ги „спроведуваат“, рече Доган Гурсој, професор на Државниот универзитет во Вашингтон и автор на книга за климатските влијанија на фестивалскиот туризам.

Огромниот ниво на создавање јаглероден отпечаток останува најголемиот климатски проблем на музичките фестивали.

„Многу фестивали го нагласуваат намалувањето на отпадот, но ако се погледне целокупната слика за емисиите на јаглерод, доминира патувањето. Патувањето за да се присуствува на  фестивалите емитува 11 пати повеќе климатско загадување отколку отпадот“, рече Кимберли Николас, професор и научник за одржливост на шведскиот универзитет Лунд.

Tomorrowland, одржан во јули во малиот фламански град Бум во близина на Антверпен, оваа година привлече 600.000 обожаватели на електронска музика од целиот свет, во текот на три викенди со веселба. Додека промовираше зелени иницијативи како „забавен“ клуб за рециклирањза климата откако се пофали со „летовите за забава“ во соработка со партнерот Brussels Airlines за да стигнат гостите до местото на одржување.

Портпаролот на фестивалот рече дека Tomorrowland има долг пат да помине за да ги постигне своите цели за климата, дека не сака  „зелено миење“ и дека планот за одржлива енергија треба да биде достапен до 2026 година.

Надвор од проблемите со масовниот транзит, многу европски музички фестивали остануваат во голема мера зависни од дизел генераторите за да ги одржат своите барови, терени за храна, бини и кампови.

„Во минатото откривме дека само 20 отсто од фестивалите го пресметуваа својот јаглероден отпечаток“, рече Клер О’Нил, шеф на советодавната група A Greener Festival со седиште во Велика Британија. 

„Повеќето фестивали сè уште не прават доволно“, додаде Лаура ван де Ворт, ко-основач на холандската платформа за споделување знаење Green Events.

„Ако станува збор за мерењата и пресметките на CO2, ќе видите дека [собирањето податоци] навистина само што почнува“, рече ван де Ворт, додавајќи дека недостасуваат алатки за форензичко мерење на јаглеродот на фестивалот.

И додека фестивалите продолжуваат да растат во популарноста, а Tomorrowland ја привлече својата најголема публика досега во 2022 година, ќе биде тешко да се неутрализираат негативните ефекти од масовниот транспорт. Во извештајот за фестивалската индустрија во Обединетото Кралство се вели дека „и покрај поголем ангажман и акција околу одржливи практики, влијанијата врз животната средина на фестивалската индустрија се зголемија севкупно од 2015 година, поттикнати од растот на индустријата“. Промоторите на фестивалот, сепак, инсистираат на тоа дека нивните настани не се причина за загрозување на климата.

„Ако можете да го измерите загадувањето, можете да управувате со него“, рече Мичел ван Доијеверд, менаџер за одржливост во Амстердам на фестивалот DGTL, кој ја доби наградата за најодржлив фестивал на електронска музика во светот во 2019 година.DGTL во 2017 година воведе алатка за анализа на протокот на материјали, вода, мобилност и енергија за време на настанот. Ги укина местата за паркирање за да го дестимулира патувањето до местото со автомобил и обезбеди евтин јавен превоз. DGTL, исто така, се здружи со технолошка компанија за чиста енергија за да помогне во напојувањето на локацијата на фестивалот.

И има некои позитивни гласови во заедницата за одржливи настани кои гледаат свет во кој музичките фестивали би можеле да станат светли примери за следење. Фестивалите се совршени „живи лаборатории“ за реалниот свет бидејќи наликуваат на вештачки градови, рече Стијн Ламберт од Екофест. Техниката може да се тестира и да се разменуваат идеи на големо. Некои големи фестивали, вклучувајќи ги DGTL, белгискиот Pukkelpop и данскиот Roskilde, потпишаа договор со холандската влада во 2019 година, обврзувајќи се да станат целосно рециклирачки и климатски неутрални до 2025 година. Холандското Министерство за инфраструктура и управување со вода нагласува дека другите фестивали, градови и владите треба да ги земат во предвид тие лекции.

Но, гледајќи ги проблемите со мобилноста, климатските научници остануваат внимателни на бомбастичните предвидувања. (Политико)