Помошникот на Трамп вели дека царините ќе донесат 6 билиони долари, најголемо зголемување на даноците во историјата на САД


Помошникот во Белата куќа Питер Наваро во неделата изјави дека очекува царините на претседателот Доналд Трамп да донесат приход од 6 билиони долари во следната деценија, што би можело да биде најголемото зголемување на даноците во историјата на САД.

Дури и при прилагодување на инфлацијата, таа сума би била тројно од зголемувањето на даноците воведено во 1942 година за да се платат трошоците за борбата против Втората светска војна.

Наваро, висок советник на Трамп за трговија и производство, инсистира дека тоа не е зголемување на даноците, туку намалување на даноците – повторувајќи го постојаното уверување на администрацијата на Трамп дека тарифите нема да ги плаќаат американските потрошувачи, туку бизнисите во други земји или самите земји.

„Пораката е дека царините се даночни намалувања, тарифите се работни места, тарифите се национална безбедност“, рече Наваро за Фокс Њуз Сандеј. „Тарифите се одлични за Америка. Тие ќе ја направат Америка повторно голема“.

Но, повеќето економисти велат дека царините наметнати од САД ги плаќаат американските бизниси и потрошувачи во форма на повисоки цени на увезената стока, а не ги плаќаат странците.

Трамп планира да објави дополнителни царини во среда, што тој го нарече „Ден на ослободувањето“, за секаков вид увезена стока како одмазда за, како што смета, нефер бариери за американскиот извоз во други земји. Трамп веќе најави царини за сите стоки од Кина, Мексико и Канада, а оваа недела треба да стапи на сила царината од 25 отсто за сите увезени автомобили.

Наваро рече дека царините ќе ја постават основата за даночни намалувања што ќе ги усвои Конгресот подоцна оваа година, но бројките од царинските приходи што ги цитираше Наваро ќе бидат огромно зголемување на даноците за Американците на краток рок, доколку се случат.

Само не-авто царините „ќе соберат околу 600 милијарди долари (годишно), околу 6 билиони долари во период од 10 години“, рече Наваро. Автомобилите, рече тој, ќе додадат уште 100 милијарди долари годишно.

Не е јасно како Наваро ја пресмета оваа годишна бројка од 700 милијарди долари, бидејќи деталите за овие тарифи допрва треба да бидат целосно обелоденети. Исто така, не е јасно, а можеби и малку веројатно, дека Американците ќе продолжат да купуваат исто толку увезени стоки ако цените се зголемат поради износот на царините.

За да се постигне проценката на Наваро, ќе биде потребна царина од 25% за практично сите 3,3 трилиони долари во стоки увезени од американските бизниси и потрошувачи во 2024 година. И тоа нема да се случи.

Канадскиот увоз на енергија ќе биде погоден со тарифи од 10%, а не со 25%, а Канада е најголемиот извор на увоз на нафта во земјата. Кинеската стока претежно ќе има царина од 20%. Покрај тоа, Трамп рече дека нема да бидат погодени сите стоки со царини – само стоки од земји кои имаат она што администрацијата смета дека имаат „нефер“ трговска политика кон Соединетите држави.

Уште повеќе, пристапот на Трамп кон царините досега значи дека ефективната стапка можеби нема да може да донесе 700 милијарди долари без оглед на тоа. Временските рамки за нивно наметнување може да се одложат, а некои земји може да постигнат договори со администрацијата на Трамп за да ги елиминираат тарифите, на пример.

Плус, цифрата од 6 билиони долари имплицира дека Американците нема да го променат своето куповно однесување. Токму тоа е наменето да го направат тарифите: да ги натераат потрошувачите да купуваат американски (и да ги натераат странските и мултинационалните бизниси да го префрлат производството во новите фабрики во САД).

Така, во оваа фаза, едноставно не е можно да се знае точно колку приходи Америка ќе прибере од царините.

Но, дури и ако предложената бројка на Наваро е многу надуена, износот на тарифите на доларска основа сè уште е веројатно да претставува огромно зголемување на даноците за разлика од сè што е видено во историјата на САД.

Предвидувањата на Наваро во контекст

На процентуална основа, даночната сметка од 1942 година која собра пари за борба против Втората светска војна е најголемото даночно зголемување во историјата на САД, според анализата на Министерството за финансии од 2006 година. Тоа собра 10 милијарди долари годишно во 1942 година, или 200 милијарди долари денес кога ќе се прилагоди на инфлацијата.

Меѓутоа, во тоа време, тоа зголемување на даноците беше многу поголем дел од бруто домашниот производ на нацијата. Според анализата на Министерството за финансии, тој изнесуваше околу 5% од БДП во 1942 година; денес, 600 милијарди долари би биле само околу 2% од сегашниот БДП.

На доларска основа, најголемото претходно зголемување – неприспособено за инфлацијата – е Законот за пристапна нега. Исто така познат како Обамакер, ACA беше донесен во 2009 година и во тоа време се предвидуваше да ги зголеми даночните приходи за 486 милијарди долари.

Но, тоа беше во период од 10 години – помалку за една деценија отколку што Наваро предвидува дека тарифите на Трамп ќе се зголемат за една година. Уште повеќе: Едно од тие зголемувања на даноците според ACA, казна за оние Американци кои не добија здравствено осигурување, подоцна беше укинато од Конгресот, намалувајќи го даночното влијание на тој закон.

Критичарите на тарифните планови на администрацијата на Трамп велат дека тие ќе создадат огромни зголемувања на трошоците за американските потрошувачи и ќе бидат пречка за економијата.

„Тоа е данок“, рече сенаторот Марк Ворнер во интервју за Фокс веднаш по појавувањето на Наваро. „Тие пари не доаѓаат паѓајќи надвор од небото. Тие пари доаѓаат затоа што (цената на) овие производи ќе се зголеми, Американците ќе плаќаат повеќе. Зборуваме за данок од 700 милијарди долари“, рече тој, додавајќи ги 100 милијарди долари што Наваро вели дека тарифите специфични за автомобили ќе ги зголемат во првата година.

„Тоа ја навредува интелигенцијата на американскиот народ кога вели дека владата ќе собира 700 милијарди долари годишно“, рече тој, „и некако тоа нема да се покаже како трошоци“.

„100 милијарди долари само со автотарифите“

Автомобилската индустрија беше главен фокус на администрацијата на Трамп во нејзината стратегија за зголемување на тарифите.

„Ќе собереме околу 100 милијарди долари само со тарифите за автомобили“, предвиде Наваро во неделата.

Покрај царините од 25 отсто за сите увезени автомобили објавени минатата недела и планирани да стапат на сила оваа недела, Трамп рече дека наскоро планира да воведе дополнителни царини за увезените автоделови, кои се користат во секој автомобил произведен во фабрика за склопување во САД.

Наваро рече дека администрацијата потоа планира да обезбеди даночни кредити за луѓето кои купуваат „американски“ автомобили. Тој не прецизираше какви автомобили ќе се квалификуваат за таков даночен кредит. Ниту еден автомобил изграден во фабрика за склопување автомобили во САД не се прави само со американски делови. Повеќето зависат од увезените делови повеќе од половина од нивната содржина.

Иако Наваро вели дека овие давачки ќе ги принудат производителите на автомобили да го префрлат производството во американските погони и да отворат работни места овде, експертите и извршните директори на автомобилската индустрија велат дека промената ќе трае со години за да се постигне, доколку воопшто се случи. Во меѓувреме, работните места за автомобили во САД може да бидат изгубени. (Си-Ен-Ен)