Од тарифи до визи: Што содржи трговскиот договор меѓу ЕУ и Британија

Договорот за трговија и безбедност за „Брегзит“, финализиран на Бадник, се протега на 2.000 страници, вклучително и анекси. Тој ќе стапи на сила откако ќе биде одобрен од двете страни.

Ѓаволот од договореното ќе биде во деталите – и ќе бидат познати во деновите што доаѓаат.

Еве ги главните договори.

Тарифи

Без тарифи и без квоти пристап на британските стоки до еден од најголемите светски пазари е столбот на договорот за „Брегзит“ и ги надминува зделките на ЕУ со Канада или Јапонија.

Трговија

Ќе има заемно признавање на програмите за доверливи трговци. Ова значи дека производителите во Велика Британија ќе мора да ги почитуваат стандардите на Велика Британија и на ЕУ.

Професионални квалификации

Нема да има повеќе автоматско признавање за британските лекари, медицински сестри, архитекти, стоматолози, фармацевти, ветеринари, инженери. Тие сега ќе мора да бараат признавање во земјата-членка во која сакаат да практицираат.

Подвижност – слобода на движење

Државјаните на Велика Британија веќе немаат слобода да работат, студираат, започнуваат бизнис или да живеат во ЕУ. Визи ќе бидат потребни за престој над 90 дена. Координацијата на некои бенефиции за социјално осигурување, како што се старосните пензии и здравствената заштита, ќе го олесни работењето во странство и нема да изгуби какво било претходно постоење на придонеси кон националното осигурување.

Рибарство

Британија ја напушта заедничка политика на рибарството. ЕУ и Велика Британија се договорија за преоден период до јуни 2026 година да се префрлат од тековните квотни удели во водите на Велика Британија во нови квоти за рибарење. Тоа ѝ дава гарантиран пристап на ЕУ до водите на Велика Британија во следните години.

Двете страни, исто така, се согласија за намалување од 25 отсто на уделот на рибите од бродовите на ЕУ во водите на Велика Британија. Тоа е компромис за обете страни. ЕУ првично сакаше да го задржи сегашниот пристап, но потоа направи компромис со намалување на 25 проценти. Велика Британија сакаше намалување на 60 проценти.

По периодот на транзиција, ќе има годишни преговори за пристап и да се одлучи за обемот на риби што другата страна може да ги фати во водите на другиотедни со други. Годишниот обрт на рибарските бродови на ЕУ од британските води е околу 650 милиони евра – во споредба со 850 милиони евра за флотата со знаме на Велика Британија.

Државна помош

ЕУ инсистираше Велика Британија да се усогласи со правилата за државна помош. Брисел беше загрижен дека владата на Обединетото Кралство ќе се обиде да најде конкурентска предност преку субвенции. Велика Британија успешно ја уби оваа идеја. Велика Британија ќе воспостави свој режим на субвенционирање. Новото домашно извршно тело може да донесе одлука дали државната помош ја нарушила трговијата по доделувањето на субвенцијата. Ова е голема отстапка од страна на ЕУ.

Сепак, Велика Британија ќе мора да осигури дека нејзиниот режим на субвенционирање ги почитува клучните принципи утврдени во договорот. Договорот, исто така, им овозможува на двете страни да донесат мерки за поправање ако има докази дека домашното тело за извршување не ги почитува споделените принципи.

Стандарди или еднакви услови за игра

Двете страни се согласија за минимално ниво на еколошки, социјални и работнички стандарди под кои ниту едната ниту другата не смее да одат.

Урсула фон дер Лајен рече дека ќе има преглед по четири години за да се осигура дека ќе функционираат рамноправните услови за игра.

Една од најголемите заглавени точки на разговорите беше инсистирањето на ЕУ на „клаузула за еволуција“ или „механизам за еквивалентност“, како што го нарече Даунинг стрит.

Ова ќе и ’дозволеше на ЕУ еднострано да применува тарифи за стоки во Велика Британија во случај стандардите да се разликуваат со текот на времето. Ако едната страна го надгради својот правилник, другата ќе мора да ги следи или да се соочи со последици.

На крајот, беше постигнат компромис. Тој има поблиска сличност со целта на Велика Британија од онаа на Брисел. Британската влада само сакаше точка за размислување во иднина, каде што двете страни може да разговараат за надградба на основниот минимум под кој не може да се стигне ниту една.

Правила на потекло

Ова одредува каква стока се смета за „произведена во Британија“. Велика Британија го убеди Брисел дека материјалите и преработките на ЕУ треба да се сметаат како британски влез кога готовите производи се извезуваат на европскиот пазар.

Според тоа, еден производ би привлекол тарифи според договорот само ако повеќе од 40% од неговата претходно готова вредност била од британско потекло или од земја што не е членка на ЕУ, како што е Јапонија.

Велика Британија не успеа да обезбеди дијагонална акумулација, која ќе вклучува делови од земји како Јапонија и Турција, со кои Велика Британија и ЕУ имаат трговски договор, да се сметаат како британски придонес.

Решавање на спорови

Ова беше една од најтешките области на преговори бидејќи ќе постави лекови за трговски спорови во наредните децении. Ангела Меркел изјави дека несогласувањето околу арбитражниот механизам е најголемата пречка за договор.

ЕУ беше загрижена дека Велика Британија може, со текот на времето и во зависност од тоа која влада е на власт, да отстапи толку далеку од стандардите на ЕУ што може да издвои значителна предност во конкуренцијата и да стане „Сингапур на Темза“.

Ако која било од страните смета дека трговијата е нарушена, може да преземе мерки по консултација. Арбитражна комисија ќе се состане во рок од 30 дена и ќе пресуди. Доколку подоцна се виде дека мерките се сметаат за погрешни или прекумерни, оштетената страна ќе може да преземе компензациски мерки.

Наука

Велика Британија ќе продолжи да учествува во водечката програма на ЕУ во вредност од 80 милијарди евра „Хоризонт Европа“ како придружна членка со плаќање во наредните седум години. Исто така ќе продолжи и во „Коперник“ и во „Евроатом“.

„Еразмус“

Велика Британија излегува од програмата за размена на универзитети, како своевидна казна за инсистирањето на ЕУ дека ако треба да биде асоцијативна членка ќе мора да се посвети на седумгодишен план за плаќање.

Ирската влада во четвртокот потврди дека студентите во Северна Ирска можат да продолжат да пристапуваат до „Еразмус“, како дел од ветувањето дека ќе се осигура дека ирските граѓани во регионот „никогаш нема ги остави“ своите сограѓани јужно од границата.

Безбедност и спроведување на законот

Прекуграничните полициски истраги и спроведување на законот можат да продолжат, со договори дека Велика Британија може да остане во клучните програми за размена, но не сите.

Велика Британија повеќе нема да биде дел од системот на европски потерници.

Ниту, пак, Велика Британија ќе биде полноправна членка на Европол или Европравда. Ќе има „континуирана соработка помеѓу Велика Британија, Европол и Европравда“ со „силна соработка помеѓу националната полиција и судските органи“.

Велика Британија ќе одржи „механизам за пристап“ до Шенгенскиот информативен систем (СИС II), автоматизирана база на податоци што споделува полициски предупредувања за украдени добра и исчезнати лица.

Исто така, има договор за континуирана заедничка употреба на записите за името на патникот, што обезбедува податоци во живо за движењето на патниците од воздух и траект, клучна алатка во борбата против тероризмот и Prüm базата на податоци за отпечатоци од прсти, ДНК и регистарски таблички на автомобили на осомничени.

ТВ услуги

Франција успешно го задржа аудиовизуелниот сектор надвор од договорот, нанесувајќи голем удар врз Велика Британија, каде има околу 1.400 радиодифузери, околу 30 отсто од сите канали во ЕУ.

Просперитетните британски провајдери на ТВ и видео по барање веќе нема да можат да нудат пан-европски услуги на европските гледачи, освен ако не преместат дел од нивниот бизнис во земја-членка на ЕУ.

Патување во ЕУ за платена работа

Вработените во ЕУ за деловни активности можат да останат до три години ако се менаџери и специјалисти и до една година за вработените приправници. На оние кои работат на краток рок, ќе им треба работна дозвола и можат да останат за период до 90 дена во кој било период од 12 месеци.

Експертите предупредија дека британските деловни патници и испратени работници се соочуваат со парични казни, освен ако не добијат однапред одобрение откако Велика Британија ќе го напушти единствениот пазар.

Според договорот, направени се реципрочни договори „за да се олеснат краткорочните службени патувања и привремените испраќања на високо квалификувани вработени“.

Транспорт

Воздухопловството и превозот ќе продолжат како порано со патнички и товарни авиони кои сè уште можат да летаат и да слетаат во ЕУ, вклучително и стојалишта од Хитроу и други места во Велика Британија, кои потекнуваат од надвор од Велика Британија. На превозниците исто така ќе им биде дозволено да продолжат да возат без посебни дозволи доделени во ограничен број на земји надвор од ЕУ. Ова доаѓа како олеснување за логистичката индустрија. Сепак, авионите ќе продолжат да летаат со привремен договор. (Според агенциите)