Легендарниот дизајнер Пјер Карден почина на 98 години


Пјер Карден позира со свои модели во 1985 година (Фото: АП)

Франција- Францускиот дизајнер Пјер Карден, кој ја обележа модата во 60-тите и 70-тите години на минатиот век со својот футуристички изглед и пионерски пристап, почина на 98-годишна возраст.

Неговата смрт ја објави Француската академија за ликовни уметности на Твитер. Семејството на Карден за агенцијата Франс прес изјави дека тој починал во болница во Нојли, близу Париз.

Карден беше добро познат по своите смели вселенски дизајни кон крајот на 1950-тите. Добро ценет од сетот за висока мода во Париз, тој продолжи да ги облекува ѕвездите од 60-тите години на минатиот век, како што се Елизабет Тејлор, Брижит Бардо и „Битлси“, чии радикални јакни без јаки – инспирирани од Карден и носени во шоуто на Ед Саливан – станаа нов стандард за генерација што сè уште ги носи костумите на нивниот татко.

Но, во кариерата што траеше повеќе од три четвртини од еден век, тоа беше чувството за деловно работење на Карден што го воздигна до името познато на секое домаќинство. Со лиценцирање и ставање на неговото име – и честопати само на иницијали – на секојдневни предмети како пенкала, часовници, панталони и чевли, а подоцна и хотели, парфеми и ресторани, тој стана пионер во брендирањето, носејќи го недостапниот свет на висока мода кон масовности со тоа, постојан прилив на приходи што му донесе неофицијална титула „Наполеон на лиценци“.

„Тие рекоа дека прет-а-порте (подготвен да носи облека) ќе го убие твоето име и тоа ме спаси“, рече тој еднаш. Тој продаваше стока од марката „Пјер Карден“ во повеќе од 140 земји на пет континенти.

Елизабет Тејлор со нејзината прочуена фризура со сребрени шила, орхидеи и лилјани разговора со дизајнерот Карден, кој носи нешто како алуминиумска гас маска

Пјетро Карден е роден во близина на Тревизо во Италија во 1922 година, најмладото од 11 деца. Неговото семејство избега од режимот на Мусолини и се пресели во Франција кога тој беше дете. Растејќи во францускиот индустриски град Сент Етјен, се надеваше дека Карден ќе стане архитект, но неговиот интерес беше во модата.

„Италијанец по раѓање, Пјер Карден никогаш не го заборави своето потекло, притоа донесувајќи безрезервна љубов во Франција“, рече неговото семејство. Се сметаше дека научил да биде кројач на возраст од 17 години, работејќи заедно со Црвениот крст.

Преселувајќи се во Париз, тој работеше на снимањето на филмот „Убавицата и ѕверот“ со поетот, уметник и режисер Жан Кокто во 1947 година. Кокто го запозна со Кристијан Диор, а до 1950 година ја основаше својата етикета.

Понатаму, отвори свој бутик „Ева“, на Rue Faubourg Saint-Honoré и го создаде својот фустан со меурчиња од 1954 година – тесен на половината, лабав на бутот и тесен на работ, и славно го носеше Ева Перон.

До 1959 година, во прва кариера за француски дизајнер, тој покажуваше готова облека за жени во стоковната куќа „Принтамп“, шокирајќи го модниот естаблишмент во Париз, кој дотогаш успеваше да го оддалечи секојдневниот потрошувач од модата.

Според Би-би-си, тој бил исфрлен од ратификуваниот еснаф на француски модни дизајнери. Една година подоцна, тој ја покажа својата прва колекција за носење машка облека, врвна колекција што ги вклучуваше оние јакни без јака во стилот на Нехру (адаптација од типот што ги носи индискиот премиер) продадени во неговиот бутик „Адам“, што продолжил да ги инспирира Џон Ленон и Пол Макартни.

Интересот на Карден за футуризмот и вселенската програма „Аполо“ го наведоа да става модели во вселенски коминезони, како и мажи и жени во авангардни туники (исто така претставува преседан за унисекс мода).

Во 1969 година, во највисоката точка на кариерата кариера, Наса нарача од него да создаде вселенско руво. „Фустаните што ги претпочитам се оние што ги измислувам за живот што сè уште не постои“, рече тогаш Карден.

Пјер карден на црвениот тепих во Кан во 1979 (Фото: АП)

Во 1979 година, Кардин стана првиот француски дизајнер кој тргувал со Кина, а во 1983 година, тој стана првиот што тргуваше во Советскиот Сојуз. Тој исто така беше првиот дизајнер кој одржа модна ревија на Црвениот плоштад, Москва, привлекувајќи толпа од 200.000 во 1991 година.

Во изјава за печатот, семејството на Карден ја пофали неговата „жилава амбиција и смелоста што ја покажуваше во текот на целиот свој живот“, како и неговиот придонес „рано во протокот на глобализацијата“.

До 00-тите, брендот Пјер Карден изгуби дел од својата моќ и во 2011 година тој ја стави својата модна етикета на продажба за 1 милијарда евра, иако не успеа да најде купувач. Сепак, Карден сè уште се смета за човек кој остави трага во профитабилниот свет на футуризмот, модата и стоките. Како што изјави за „Њујорк тајмс“ во 1987 година: „Роден сум како уметник, но сум бизнисмен“. (Гардијан)