Климатскиот активизам станува се порадикален
Први мај беше голем ден за климатскиот активизам што има за цел да поттикне голем емотивен одговор. Во Франција, каде што десетици илјади луѓе излегоа на улиците на традиционалните собири за Први мај, членовите на колективот Extinction Rebellion ја полија со боја предната страна на фондацијата Луј Витон пред да се упатат кон хотелот „Риц“, каде што изведоа слична операција.
Во Швајцарија, активист го прекина преносот во живо на ТВ со лепење на раката на камерата, наведувајќи лут политичар строго да мафта со прстот кон младите, обидувајќи се да го тргне од близина. Ова се случи неколку дена откако дуото климатски активисти во Вашингтон таргетираше една од најпознатите иконски скулптури на Едгар Дега, Малиот танчер, со размачкана црвена и црна боја по целиот екран.
Климатските активисти во Брисел,пак, одат наоколу со маски и го испуштаат воздухот од гумите на возилата што се се сметаат за особено лоши за животната средина – главно SUV возила. За една нож белгиската „ќелија на издишување гуми“ – лабав колектив активисти анархисти „разоружале“ 194 теренци низ Брисел и блискиот Гент.
„Не сакаме да мислат дека можат да купат голем автомобил и само да уживаат во својот живот и да игнорираат што се случува во светот“, вели еден од нив.
Возилата не беа оштетени, но ќе им требаше промена на гумата. Пред да замине, Клод залепи леток на шофершајбната на кој пишуваше на француски: „Не сфаќај го тоа лично. Вие не сте наша цел, тоа е вашиот автомобил“.
Активистите имаат правила на нивната веб-страница, во кои е наведено што треба или што не треба да прават. Напаѓањето на електрични возила од високата класа се смета за кошер, поради штетата предизвикана од ископувањето скапоцени минерали за нивните батерии. Големите автомобили од секаков вид се неприфатливи за нив. „Богатите луѓе само се преправаат дека веруваат во екологијата“, рече тој за сопствениците на автомобилите на „Тесла“.
Целта на „издишувачите на гуми“ е да ја направи сопственоста на теренците општествено токсична – да ја разбие како симбол на богатство, удобност и моќ. На крајот на краиштата, масивните возила се еден од најголемите двигатели на растот на емисиите на јаглерод диоксид. Во 2022 година, тие сочинуваа рекордни 46 отсто од продажбата на нови автомобили на глобално ниво, според Меѓународната агенција за енергија. Нивниот обем ги прави 20 проценти помалку енергетски ефикасни од обичните автомобили и значително поопасни за пешаците.
Активистите за климатски промени стануваат сè подосадни во последниве години, прскајќи ремек-дела со супа, прекинувајќи ги фудбалските и тениските натпревари, затворајќи автопати и бензински пумпи и – во случајот со издишување гуми тврдат дека оневозможиле повеќе од 11.000 теренци во 17 земји низ светот. На удар веќе не се само директорите на фосилните горива и политичарите туку и цивилите.
„Движењатато стануваат сè поконфронтирачки“, изјави Карл Џејми Хен, активист и организатор со седиште во САД, кој ја коосноваше климатската група 350.org во 2007 година.
„Марширањето наоколу со паметни транспаренти нема да го натера Ексон да ги задржи фосилните горива во земјата, па луѓето наоѓаат други начини за притисок“.
Ваквите протести особено се намножија од минатата година. Климатските активисти, за да привлечат внимание, фрлија боја на слики од светски познати сликари, како Клод Моне, Винсент Ван Гог, Густав Климт …во Берлин, Париз, Брисел, Вашингтон, Њујорк…
Протестите на климатските активисти се придвижуваат од спектакуларни подвизи на вандализам до саботажа, така што наскоро веројатно ќе видиме уште поголема поларизација на оваа тема. Не е далеку денот кога таргетирање на уметноста ќе ја претвори личноста која себеси се смета за либерал во прекршувач на законот и редот.
Додека климата беше на врвот на листата на загриженост кај гласачите во Германија во 2021 година, од почетокот на оваа година главни прашања беа војната во Русија, проследена со енергетската политика, а потоа климата. Во Франција, убедливо главната грижа на гласачите во јануари беше куповната моќ, потоа безбедноста, а климата беше на трето место, според јануарска анкета.
Во Европскиот парламент, Зелените се внимателни околу целокупното влијание на екстремните климатски активности.
„Го разбирам чувството на итност зад акциите и емотивно разбирам зошто некои луѓе мислат дека премногу малку се случуваи предоцна во климатската политика, гледајќи ги научните бројки и инцидентите како суши, шумски пожари итн“, напиша европратеничката од германските Зелени, Ана Кавацини. „Мислам дека е целосно претерување кога некои политичари од десниот центар ги нарекуваат терористи. Сепак, не ја споделувам нивната стратегија и не мислам дека е ветувачка бидејќи ги отуѓува луѓето од климатските политики и ни треба општествена поддршка за политиките. Исто така, сега дебатите повеќе се фокусираат на нивните постапки наместо да се зборува за климатските промени“.