Ким во фустанот на Мерлин ги вознемири модните експерти- може ли Мона Лиза да го напушти музејот?


САД– На Мет Гала во понеделникот вечерта на тема „Позлатен гламур“, Ким Кардашијан (и љубезниот Пит Дејвидсон) позираа на црвениот тепих за да го даде најозборуваниот изглед на вечерта. Кардашијан пристигна во оригиналниот, озлогласен фустан на Мерлин Монро „Среќен роденден, господине претседателе“, тесен и речиси проѕирен фустан што го носеше на серенадата на Џон Ф.

Мерлин Монро во Медисон Ковент Гарден

Во интервју за Vogue, Кардашијан објасни дека го позајмила фустанот од музејот на Рипли, верувале или не во Орландо, кој самиот ја купил креацијата од Julien’s Auctions во 2016 година за 4,8 милиони долари; фустанот – првично скициран од Боб Меки, а потоа дизајниран од Жан-Луис – е најскапиот некогаш продаден на аукција. Во соопштението за печатот, Рипли го опиша фустанот како „многу тежок“: преку 6.000 кристали го красат, поради што облеката тежи околу 6 килограми.

По галата, гневот почна да се размножува меѓу заедницата на модните архивари: неколку конзерватори на кревка облека, вклучително и поранешниот главен конзерватор во Институтот за костими на Метрополитен музејот на уметноста, изразија бес што Кардашијан отишла толку далеку што ја позајми тоалетата, со што потенцијално може да се оштети.

„Кога бев шеф на конзерваторската лабораторија на Институтот за костими, морав да ги отфрлам барањата на луѓето (вклучувајќи ја и Ана Винтур) незаменливите предмети во колекцијата да ги носат моделите и познатите личности“, напиша конзерваторката Сара Скатуро во описот на Инстаграм.

Претставник на Мет рече дека музејот нема коментар. Дејли Бист побара коментар до Скатуро, Конде Наст и Винтур.

Критиките на Скатуро беа повторно објавени од Марјолеин Коек, конзерваторка на текстил во Ријксмузеумот во Амстердам и Маделиф Хохе, моден куратор во Кунстмузеумот Ден Хаг во Холандија. (Дејли Бист се обрати до Коек и Хохе за коментар.)

„Според мое мислење, [Ким да го носи фустанот] не беше добра идеја“, изјави модната историчарка Керен Бен-Хорин за Дејли Бист. „Тоа покренува многу прашања за етиката. Сара покренува многу важни точки дека ова е една од љубезна, историска облека што не треба да го напушта музејот. За конзерваторите, има многу работи што ги разгледуваат дури и пред да преземат каква било акција за да го обноват фустанот. Понекогаш може дури и да остават дамки од пот, бидејќи тоа е дел од интегритетот на фустанот“.

Скатуро рече дека бидејќи барањето на Кардашијан да ја носи тоалетата на Монро е исполнето, веројатно е дека другите „неверојатни моќни богаташи“ сега ќе бидат инспирирани да извршат притисок врз конзерваторите да им дозволат да позајмат „слична незаменлива“ облека.

Откако Дејли Бист побара коментар до Скатуро, конзерваторката ги префрли поставките на нејзиниот Инстаграм профил на приватни.

„Носењето историска облека го оштетува“, продолжи Скатуро во нејзиниот наслов. “Точка. Украсениот свилен фустан стар 60 години ќе има проблеми, слаби точки. И Ким секако става производи, лосиони, креми, парфеми, шминка за тело и слично, а сето тоа дополнително ќе ја оштети“.

„Штом таков фустан ќе се облече на телото, телото се поти, има шминка“, рече Бен-Хорин. „Можете да видите дека кога Ким Кардашијан се качуваше по скалите, и беше многу тешко да направи големи чекори. Фустанот можеше лесно да се извалка или искине, и мислам дека беше неетички избор од нивна страна да го остават фустанот да го напушти музејот“.
„Не ги видов коментарите на Инстаграм што ги напиша [Скатуро], но една од нашите мисии е да едуцираме и да донесеме различни и прекрасни изложби, луѓе, места и работи кои навистина се интригантни за светот“, Аманда Џоинер, заменик претседател на лиценцирање и издавање во Ripley Entertainment, изјави за Дејли Бист. „Чувствувавме дека ова е начин да се донесе нешто старо 60 години како иконично на новата генерација“.

Во вторникот, Дејли Бист телефонски стигна до Џоинер – која го надгледуваше проектот Мерилин Мет Гала на Кардашијан – додека таа седеше со фустанот на Монро во комбе заедно со „еден тон обезбедување“.

Откако го добивме барањето на Кардашијан да го носи фустанот пред неколку месеци, „моравме да донесеме некои одлуки за тоа дали сакаме или не да и дозволиме на Ким да го позајми фустанот“, рече Џоинер. „Направивме два различни фитинзи со неа. Првиот беше во Л.А. во април, а вториот подоцна во април за да се види дали фустанот ќе одговара или не. Најголемиот предизвик што го имавме е тоа што навистина сакавме да се погрижиме да го зачуваме интегритетот на фустанот  бидејќи е стар 60 години и чувствуваме дека е толку иконично модно парче, и од историска перспектива. но и од перспектива на поп културата“.

Никој друг освен Мерлин Монро никогаш порано не го носеше фустанот, рече Џоинер.

„Во основа имавме многу разговори со Ким и нејзиниот тим и поставивме многу барања за безбедноста и за ракување со фустанот“, рече Џоинер. „Фустанот никогаш не бил само со Ким. Секогаш беше со претставник на Рипли. Секогаш се осигурувавме дека во секое време чувствуваме дека фустанот е во опасност да се скине или се чувствуваме непријатно за било што, секогаш имавме можност да кажеме дека нема да продолжиме со ова“.

За време на еден од обидите на Кардашијан да го проба фустанот, кој Рипли вообичаено го чува во темен свод, контролирана со влажност и температура, таа откри дека изгледот на Монро изработен по нарачка не и одговара. Решена да успее, Кардашијан држела диета и тврдела дека симнала 7 килограми за 3 недели.

Строгите мерки за заштита на фустанот, кој не можеше да се смени, не застанаа тука. Ноќта на Галата, Кардашијан беше облечена од конзерватор во ракавици од Рипли, а таа го носеше фустанот само за време на нејзиното појавување на црвениот тепих пред брзо да се пресоблече од него. Остатокот од вечерта носеше реплика, а при рака имаше вкупно три во случај да и требаат.

„Многу го почитувам фустанот и она што значи за американската историја“, изјави Кардашијан за Vogue. „Никогаш не би сакал да седам во него или да јадам во него или да имам ризик од некакво оштетување и нема да носам шминка каков што обично правам. Сè мораше да биде конкретно темпирано и морав да вежбам одење по скалите“.

Вообичаена практика е славните личности да носат нејасни архивски модни облеки или винтиџ наметки на настаните на црвениот тепих, но бидејќи фустанот на Монро е толку непобитно познат, влогот на Мет Гала беше особено голем.
„Ткаенината е многу, многу тенка, а камењата се рачно зашиени на фустанот“, рече Џоинер. За да го пренесат фустанот од Рипли во Орландо до Калабасас за фитинзи, Џоинер и нејзиниот тим полетале со приватен авион испратен од Кардашијан.

„Кога го транспортираме фустанот, фустанот е секогаш во форма на фустан“, рече Џоинер. (Фустанот во суштина е манекен само за торзото, без глава или екстремитети.) „Фустанот е специјално наместен само за фустанот, а ткаенината што е на вградената форма е специјално таму за да го задржи архивскиот квалитет. Во кутијата е ставена и архивска хартија, а потоа кутијата не влегува ни под товарниот дел. Со нас оди во авионот“.

Фустанот на Мерлин Монро на аукција, 2016

Следно, Ripley’s ќе го врати фустанот во трезорот во Орландо до викендот на Денот на сеќавањето, кога е планирано да биде изложен во Ripley’s во Холивуд. Дури и со сите преземени мерки на претпазливост, одговорноста паѓа на Рипли да го заштити фустанот, што Бен-Хорин смета дека не успеале да го направат.

„Штом фустан ќе влезе во музејска колекција, на ист начин што не би дозволиле [Кардашијан] да замине со Мона Лиза, мислам дека тоа е иста работа“, рече Бен-Хорин. „Не можеме да очекуваме луѓето да ги разберат прашањата за конзервација, но мислам дека улогата на самиот музеј е да постави многу јасни упатства и етички кодекси околу тоа како парчињата можат да го напуштат музејот“.

Со други зборови, дури и ако желбата на Кардашијан да го почитува фустанот и неговата историска вредност е навистина вистинска, нејзината визија никогаш не требаше да се дозволи да оживее.

„Сите ние имаме фантазија да носиме нешто од музеј“, рече Бен-Хорин. „Тоа е она што ги прави модните изложби толку успешни. Но, не можете, а музејот е да ги едуцира луѓето зошто не можат да го направат тоа“.