Гугл мапс ги однесе на недовршен мост, при што загинаа – кој е виновен?


Дали апликацијата за навигација може да биде одговорна ако корисникот доживее несреќа? Тоа е прашањето кое се поставува во Индија откако тројца мажи загинаа кога нивниот автомобил паднал од недовршен мост во корито на река во северната држава Утар Прадеш, пишува Би-би-си.

Полицијата сè уште го истражува инцидентот  што се случи во неделата, но верува дека Google Maps ја навела групата да тргне по тој пат.

Дел од мостот, наводно, се урнал на почетокот од оваа година поради поплави, а иако локалните жители знаеле за тоа и го избегнувале мостот, тројцата мажи не биле свесни за ситуацијата бидејќи биле од друга област. Немало барикади или знаци кои укажувале дека мостот е недовршен.

Властите поднесоа кривични пријави против четворица инженери од државниот оддел за автопати и еден неименуван вработен од Google Maps, обвинувајќи ги за убиство од небрежност. Портпаролот на Google изјави за BBC Hindi дека тие соработуваат со истрагата.

Властите не објавија никакво предупредување, но некои го обвинуваат Google
Трагичната несреќа ја стави лошата патна инфраструктура во Индија во центарот на вниманието и предизвика дебата за тоа дали апликациите за навигација како Google Maps ја делат одговорноста за такви инциденти. Некои ја обвинуваат апликацијата дека не дава точни информации, додека други веруваат дека е поширок неуспех на владата да не ја затвори областа.

Google Maps е најпопуларната апликација за навигација во Индија и стана синоним за GPS (Global Navigation System), сателитски навигациски систем. Исто така, апликацијата нуди услуги на многу платформи за споделување превоз, е-трговија и испорака на храна. Наводно, има околу 60 милиони активни корисници и има околу 50 милиони пребарувања дневно.

Но, апликацијата често е под лупа поради давање неточни инструкции, што понекогаш доведува до фатални несреќи. Во 2021 година, еден човек од државата Махараштра се удави откако го возеше својот автомобил во брана, наводно следејќи ги упатствата од една апликација.

Минатата година двајца млади лекари во државата Керала загинаа откако нивниот автомобил паднал во река. Полицијата соопшти дека ја следела рутата прикажана на апликацијата и ги предупредила луѓето да не се потпираат премногу на апликацијата кога патиштата се поплавени.

Но, како Google Maps ги следи промените на патиштата?
ГПС-сигналите од корисничките уреди ги следат промените во сообраќајот на маршрутите – зголемувањето укажува на метеж, додека намалувањето сугерира дека патот е помалку користен. Апликацијата, исто така, добива ажурирања од владите и корисниците за сообраќајниот метеж или затворањето.

Извештаите поврзани со густ сообраќај или оние пријавени од властите имаат приоритет бидејќи Google нема доволно вработени да ги обработи милионите извештаи што доаѓаат секој ден, вели Ашиш Наир, основач на платформата за картографија Потер Мапс и поранешен вработен во Google Maps. „Операторот на мапи потоа користи сателитски слики, Google Street View и известувања од властите за да ја потврди промената и да ја ажурира картата“, додава тој.

Според Nair, апликациите за навигација не можат да се сметаат за одговорни за несреќи, бидејќи нивните услови за користење јасно кажуваат дека корисниците мора да користат сопствена проценка на патот и дека информациите дадени од апликацијата може да се разликуваат од реалните услови.

Покрај тоа, многу е тешко за платформа како Google, која управува со мапи ширум светот, да ја следи секоја промена што се случува на патиштата, додава тој.

За разлика од другите земји, Индија исто така нема робустен систем за навремено известување за вакви прашања. „Податоците се голем предизвик во Индија. Не постои систем каде што промените во инфраструктурата може да се забележат на веб-интерфејс што може да го користат апликациите како Google Maps. Земјите како Сингапур имаат таков систем“, вели Наир.

Тој додава дека огромната популација на Индија и брзиот развој го отежнуваат добивањето точни, реални податоци. „Лошите мапи ќе останат проблем додека владите не станат поактивни во собирањето и споделувањето податоци“, објаснува тој.

Адвокатите се поделени околу тоа дали GPS апликациите можат да бидат законски одговорни за сообраќајни несреќи.

Адвокатот Саима Кан вели дека бидејќи индискиот Закон за информатичка технологија (Акт за ИТ) на дигиталните платформи како Google Maps им дава статус на посредник (платформа што пренесува информации само од трети страни), тие се заштитени од одговорност. Но, додава тој, доколку може да се докаже дека платформата не ги коригирала своите податоци и покрај тоа што добила точни и навремени информации, може да биде одговорна за невнимание.