Брисел раскинува со автомобилите


Улиците во центарот на Брисел преполнети со автомобили ќе станат ретка слика. На 16 август, стапува на сила нов план за мобилност во таканаречениот „Пентагон“ во градот, со цел да се намалат емисиите од транспортот, да се намали сообраќајот и да се подобри квалитетот на животот на жителите.

„Го оставаме зад себе Брисел од 1960-тите и 70-тите, кога сè беше изградено за автомобили и се движиме кон сосема поинаква насока во која градот е за луѓето“, рече Барт Донд, градски старешина за мобилност.

Планот – кој се вклопува во поголемиот план на бриселскиот регион  за намалување на автомобилскиот сообраќај за 24 проценти до 2030 година и  е дизајниран да ги спречи автомобилите да поминуваат низ центарот на градот и место тоа да ги пренасочи кон обиколницата. Некои главни патишта ќе станат еднонасочни улици; други ќе дозволат само јавен превоз и приоритетни возила како што се амбулантни возила. Неколку улици целосно ќе ги забранат автомобилите и ќе станат пешачки.

„Ако ги погледнете бројките, само 20 до 25 отсто од луѓето што живеат или доаѓаат да работат овде користат автомобили“, рече тој. „Поголемиот дел од нашиот сообраќај доаѓа од луѓе кои возат до други места, па затоа ги испраќаме надвор од центарот на градот.Целта на сето ова е да се создаде повеќе простор за луѓето да живеат, децата да играат, жителите да можат безбедно да одат и да возат велосипед“, додаде тој.

Амбициозниот план за регионална мобилност на Брисел е резултат на  успехот на Зелените на локалните избори во 2018 година, што доведе партијата да добие застапеност – и клучни места за мобилност – во 11 од 19 општини во регионот.

Шаербек, втората по големина општина во бриселскиот регион, во јануари стана првата што го претстави својот план за преземање мерки за намалување на сообраќајот и пренасочување на автомобилите подалеку од нејзините улици обиколени со градски куќи. Општината Андерлехт откри слична шема набргу потоа, а нејзината населба Курегем дебитираше со својот план за намалување на метежот минатиот месец.

„Многу од луѓето што беа избрани [во 2018 година] беа дел од  движењето за чист воздух и безбедни улици“, рече Донд, член на партијата на Зелените, кој таа година положи заклетва како советник за мобилност во Брисел.

„Сложениот политички систем на Белгија значи дека „многу промени се исфрлени од шините поради политичките несогласувања“, но Зелените беа во можност да ги убедат коалиционите партнери „да постигнат мнозински договори за овие прашања“, рече Донд, мислејќи на шемата за мобилност на регионот наречена „Добро движење“.Бидејќи градот сега се обидува да го спроведе планот, Донд рече дека најголемата пречка е надминување на отпорот од сопствениците на мали продавници.

„Никој не е среќен кога политичар ќе се појави на вашата врата и ќе ви каже „Еј, ќе ги промениме работите“, бидејќи тоа значи неизвесност за тоа што може да донесе иднината“, рече Донд.„Затоа ни беше толку важно да допреме и да разговараме со нив, да ги слушнеме кога велат дека оваа или онаа промена е лоша идеја и повторно да го процениме планот дали можеме да најдеме начин поинаку да ја достигнеме нашата цел. “

Донд рече дека отишол толку далеку што го поделил својот личен телефонски број на загрижените локални жители и се сретнал со сопствениците на продавници од одредени сектори – на пример продавачи на мебел – за да ги увери дека возилата за испорака сè уште ќе имаат пристап до нивните улици.Фактот дека другите градови, како Гент и Лувен, успешно го намалија сообраќајот без да му наштетат на бизнисот малку ја олеснува расправата, рече тој.

„Кога разговарам со сопствениците на продавници, укажувам на други региони за да им покажам како ваквите промени ги подобрија работите за продавниците и доведоа до зголемување на инвестициите“, рече Донд. „Помага и тоа што пешачките улици во Брисел се нашите најпосетувани области… Се повеќе луѓе сфаќаат дека ова е всушност добро за бизнисот.

Откако ќе се скроти сообраќајот, Брисел планира да се справи со својот малку бизарен проблем со паркирањето: Иако „Пентагон“ е дом на само 55.000 жители, тој брои околу 75.000 паркинг места, од кои 10.000 се на улиците.

„Како што ги преуредуваме улиците, драстично ќе го намалиме бројот на места за автомобили на нашите улици“, рече Донд. „Да вратиме простори за луѓето кои доаѓаат во градот, да им дадеме зелени површини“.

НАМАЛУВАЊЕ НА ЕМИСИИТЕ ВО ГЛАВНИОТ НА ЕУ
Според проценките на администрацијата, плановите на бриселскиот регион да ја направи урбаната мобилност поодржлива, во кои е вклучена и стратегијата Good Move, би можеле да ги преполоват  емисиите на стакленички гасови од патниот транспорт до 2030 година.