6 мај во историјата – Со катастрофата на „Хинденбург“ заврши ерата на цепелините


 

Цепелинот Хинденбург, најголемиот дирижабл некогаш изграден и гордоста на нацистичка Германија, се запали при допирањето на јарболот за прицврстување во Лејкхарст, Њу Џерси, при што загинаа 36 патници и членови на екипажот, на 6 мај 1937 година.

Французинот Анри Гифар го конструирал првиот успешен воздушен брод во 1852 година. Неговиот воздушен брод наполнет со водород носеше парна машина со три коњски сили што вртеше голем пропелер и леташе со брзина од 10 километри на час. Цврстиот воздушен брод, често познат како „цепелин“ по презимето на неговиот иноватор, грофот Фердинанд фон Цепелин, го развија Германците кон крајот на 19. век. За разлика од француските воздушни бродови, германските имаа лесна рамка од метални носачи што ја заштитуваа внатрешноста наполнета со гас. Сепак, како и воздушниот брод на Гифар, тие беа подигнати со многу запалив водороден гас и ранливи на експлозија. Доволно голем за да превезе значителен број патници, еден од најпознатите цврсти воздушни бродови беше Граф Цепелин, дирижабл кој патуваше низ светот во 1929 година. Граф Цепелин беше пионер на првата транатлантска воздушна линија, што доведе до изградба на Хинденбург многу поголем патнички воздушен брод.

На 3 мај 1937 година, Хинденбург го напушти Франкфурт, Германија, на патување преку Атлантикот до воздухопловната база на морнарицата Лејкхарст. Беше долг 245 метри од крмата до лакот, носеше 36 патници и 61 член на екипажот. Додека се обидуваше да се закотви во Лејкхарст, воздушниот брод одеднаш се запали, веројатно откако искра го запалила неговото водородно јадро. Брзо паѓајќи 70 метри на земја, трупот на диржаблот изгоре за неколку секунди. Тринаесет патници, 21 член на екипажот и 1 цивилен член на копнената екипа ги загубија животите, а повеќето од преживеаните се здобија со значителни повреди.

Радио најавувачот Херб Морисон, кој дојде во Лејкхарст да сними рутински глас за вести на Ен-Би-Си, ја овековечи катастрофата на Хинденбург во познатиот опис на сцената во кој емотивно изјави: „Ох, човештвото!“ Снимката од коментарот на Морисон веднаш беше пренесена во Њујорк, каде што беше емитувана како дел од првите американско радио вести од брег до брег. Цепелините брзо паднаа во немилост по катастрофата во Хинденбург и ниту еден таков воздушен брод не ја преживеа Втората светска војна.